דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקירות נתניהו

פרשנות / ממצאי חקירות נתניהו עשויים להביא שיח ציבורי שנשען על עובדות, לא ספינים

ממצאי החקירה החמורים שפרסמה המשטרה טומנים בחובם כוח שעשוי להניע את הלוחות הטקטוניים של המערכת הפוליטית, הקשובה לקולות מרוטשילד, מכיכר גורן ומהרשתות החברתיות | פרשנות מיוחדת

נתניהו במליאת הכנסת (צילום ארכיון: קובי גידעון \ פלאש90)
נתניהו במליאת הכנסת (צילום ארכיון: קובי גידעון \ פלאש90)
יובל יועז
יובל יועז
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

אף שמחול השדים הפוליטי לא המתין אף לא רגע אחד, והחל במקביל לפרסום המלצות המשטרה בתיקי החקירה בעניינו של ראש הממשלה, צריך לעצור רגע ולומר: ממצאי המשטרה ב"תיק 1000" וב"תיק 2000" הם על הצד החמור. כך גם השורה התחתונה – עמדת המשטרה לגבי העבירות שבעניינן התגבשה תשתית ראייתית המספקת להעמדה לדין. יכולה הייתה המשטרה להסתפק בקביעה שיש ראיות לעבירת מרמה והפרת אמונים ואולי להוסיף שוחד מרומז באחד משני התיקים. ואולם הראיות שנחשפו בחקירות היו כה חד-משמעיות, שלא הותירו מקום לספקות. זהו שוחד, בין אם המזימה הפלילית יושמה הלכה למעשה (כמו בעניין מילצ'ן ופאקר) ובין אם נותרה על הנייר (כמו בעניין מוזס).

סיכום חקירת המשטרה בא בסיומם של 13 חודשי חקירה מפרכים, שגם הם באו בעקבות חצי שנה של "בדיקה מקדימה". 80 עדים העידו בשתי הפרשות, לרבות בשישה חיקורי דין ברחבי הגלובוס. המשטרה חשפה אמש רכיב משמעותי שנשמר בסוד עד עתה, והוא מסייע לבסס את התמורה שהעניק נתניהו למילצ'ן, בד בבד עם קבלת טובות הנאה בסך מצטבר של מיליון שקלים: ניסיון לקדם את "חוק מילצ'ן", דהיינו הארכת הפטור ממס הכנסה לתושב חוזר, מעבר לעשר שנים. בתיק 1000 יש איפוא לא רק "מתת" שאין לו שום סממן של יחסים חבריים – טובין שהגיעו באופן סדיר, על-פי בקשת הזוג המלכותי, בשקיות אטומות ובאמצעות שליחים – אלא גם שורה של "תמורות", לרבות חוק מילצ'ן, הסיוע למילצ'ן בקבלת ויזה משלטונות ארה"ב ועוד עסקאות שנתניהו ביקש לסייע למילצ'ן בקידומן, בעיקר בשוק התקשורת.

נאומו של נתניהו אמש, דקות אחדות לאחר פרסום ההמלצות, נראה בחלקו כטבול בהיסטריה. נתניהו הוא נואם מיומן ומשובח, אך נראה שרקיחת עברו בסיירת מטכ"ל עם החלטתו לפזר את הכנסת בגלל "חוק ישראל היום" מעידה על אובדן דרך. ועם זאת, נתניהו אינו מתכוון לתת ליריביו – והם הולכים ומתרבים – שום דבר במתנה. הוא לא יתפטר כמו אולמרט, לא יקדים את הבחירות, והוא ממשיך ומשדר לשותפיו הפוליטיים שאין כל סיבה לפרק את הקואליציה ולהחזיר את המנדט לבוחר. את הקולות שומע, בלשכתו במזרח ירושלים, גם אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה, שהזרקור יופנה אליו מעתה ביתר שאת.

דף המסרים מבלפור כולל גם את השורה הבאה: להמלצות המשטרה אין כל ערך, הן לא שוות דבר. האמירה הזו נכונה, אך חלקית. להמלצות אין כל ערך משפטי-פורמלי. המשטרה אינה קובעת אם נתניהו יועמד לדין. הסמכות הזו מצויה בידיו של היועץ המשפטי לממשלה, והוא יחליט על יסוד חוות דעת מייעצות, לא רק של המשטרה אלא גם של הפרקליטים המלווים ממיסוי וכלכלה, ושל פרקליט המדינה שי ניצן. לכל חוות הדעת הללו ישנו ערך משכנע מצטבר. ככל שכלל המוחות המשפטיים בצלאח א-דין יהיו מאוחדים בדעתם, כך יקשה על היועץ המשפטי לקבל החלטה הפוכה, אף שהוא מוסמך לכך.

אך לתמצית סיכום החקירה שפרסמה אמש המשטרה לציבור, יש ערך ציבורי ופוליטי עצום. על-אף הניסיון הבוטה של עושי דברו של נתניהו, ביטן-אמסלם, למנוע את פרסום מסקנות המשטרה, נאלץ נתניהו להורות בסופו של דבר שחוק ההמלצות ינוסח כך שלא יחול בעניינו. זו הסיבה שזכינו לקבל אמש את הפרטים שנאספו בחקירה. לממצאים הללו יש ערך כדי לייצר שיח ציבורי משמעותי, הנשען על עובדות ולא על ספינים. ויש בעובדות הללו גם כוח שעשוי להניע את הלוחות הטקטוניים של המערכת הפוליטית, הקשובה לקולות מרוטשילד, מכיכר גורן ומהרשתות החברתיות.

מכאן יחל תהליך של לימוד חומר החקירה בפרקליטות. יש לקוות שהתהליך הזה יהיה מזורז, שכן הפרקליטים ממילא מכירים כל תו ותג מחומר הראיות, וכך גם מנדלבליט עצמו. אין סיבה להתעכב. אין גם כל הצדקה להסתיר את ההקלטות מאוזניו של הציבור, שכן יש בהן עניין ציבורי מובהק: אם ראש ממשלת ישראל אכן ניסה לקנות את אהדתו של כלי תקשורת מרכזי, בתמורה להשפעה על מהלכים כלכליים ששוויים עבור העיתון מאות מיליוני שקלים – הציבור זכאי לדעת זאת, ולשמוע זאת במו אוזניו. חבר השופטים, שיתכנס ביום מן הימים באחד מאולמות בית המשפט המחוזי בירושלים להאזין לקלטות, במהלך שלב ההוכחות העתידי, יקבל בהבנה את העובדה שהסקופ לא פורץ מאולמו.

חומרתם של ממצאי המשטרה – הן תיאור העובדות המגובות בראיות המתוארות בהודעת המשטרה והן השורה התחתונה של עמדת המשטרה ביחס לאפשרות להעמיד לדין – מורידים מהפרק סופית, כך נראה, את האפשרות שנתניהו יציע למנדלבליט עסקה שעיקרה פרישתו מהחיים הפוליטיים בתמורה לסגירת התיקים. עסקה כזו תהא מושחתת מכל כיוון אפשרי. בשנת 2000 סגר היועץ המשפטי לממשלה דאז, אליקים רובינשטיין, את תיק החקירה נגד נשיא המדינה דאז, עזר ויצמן. חודשיים לאחר מכן פרש ויצמן מהנשיאות בשל "סיבות אישיות". העובדה שנגד נתניהו התגבשו ראיות לעבירת שוחד בשתי פרשיות אינה מאפשרת דיל דומה, ואם מנדלבליט יתפתה ללכת בכיוון – הוא ייתקל בחומה הבצורה של בג"ץ.

התהליך המשפטי יהיה איטי וארוך מדי גם בתרחיש המהיר ביותר. אך בסופו עשוי ראש ממשלת ישראל למצוא את עצמו, בסבירות גבוהה, על ספסל הנאשמים בבית המשפט, ולאחר מכן – שוב מוקף אנשי אבטחה, אלא שבמקום אנשי היחידה לאבטחת אישים, יהיו אלה אנשי שב"ס.

**

עו"ד יובל יועז הוא פרשן משפטי והיועץ המשפטי של התנועה לטוהר המידות. גילוי נאות: הכותב ייצג כעו"ד בבג"ץ את אלדד יניב בעתירות בנושא תיק 1000 ותיק 2000.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!