דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בזק

רגע לפני חצות / היועץ של נתניהו, המתנות לבזק והסיקור החיובי: תיק 4000 עומד להיחשף

הסרת צו איסור הפרסום הלילה צפויה לחשוף תמונה מורכבת במיוחד שמחזקת את הזיקה בין פרשת בזק לסביבתו של רה"מ נתניהו, שעשוי להיחקר גם הוא בקרוב

בנימין נתניהו ושאול אלוביץ׳, המעורבים לכאורה בפרשה - תיק 4000 (צילום: פלאש 90 ; בזק. גרפיקה: אידאה).
בנימין נתניהו ושאול אלוביץ׳, המעורבים לכאורה בפרשה - תיק 4000 (צילום: פלאש 90 ; בזק. גרפיקה: אידאה).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בחצות הלילה יוסר צו איסור הפרסום בפרשת בזק, המכונה גם "תיק 4000". השם הרשמי שהוענק לפרשה על ידי המשטרה הוא "מעבר לאופק" – כותרת סמבולית למה שהולך ונדמה כסיפור בהמשכים עם עלילות רבות.

אז מה מותר לכם לדעת בינתיים? בעיקר שפרשת בזק הופכת לפרשת נתניהו ובזק, או לכל הפחות אנשיו של נתניהו. עיקר המאמץ בתיק, כך נדמה, הוא להוכיח היא כי התקיימו יחסי קח-תן בין סביבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין צמרת בזק עד כדי סעיפי שוחד.

נכון לעכשיו ישנם שבעה עצורים בפרשה החדשה, לצד נחקרים נוספים שמסרו עדות. חמישה חשודים נעצרו אתמול בבוקר (א'), ואחר-הצהריים הוארך מעצרם. שני חשודים נוספים נחקרו במהלך היום ורק אז נעצרו. מבין השבעה, שניים מהעצורים הינם מקורבים לראש הממשלה בנימין נתניהו, ומעצרם הוארך בחמישה ימים. עורך הדין של שלמה פילבר, המנכ"ל המושעה של משרד התקשורת, מסר כי מרשו הוא אחד מהעצורים. חמשת האחרים קשורים לצמרת חברת בזק, ומעצרם של שלושה נוספים הוארך עד ליום חמישי בשעה 14:00 בעוד מעצרם של שני החשודים האחרונים הוארך עד יום ד' בשעות אחר-הצהריים. השופטת רונית פוזננסקי-כץ הסבירה בדיון הארכת המעצר כי אם פעולות החקירה יסתיימו בהקדם הרי שגם המעצרים יתקצרו ולחילופין, המשטרה ורשות ניירות הערך יוכלו להגיש בקשות להארכה נוספת של המעצרים, בהתאם לממצאים ולצרכי החקירה.

צוו איסור פירסום הוטל על פרטי הפרשה, בתמונה אחד החשודים בעת הארכת מעצרו
צוו איסור פירסום הוטל על פרטי הפרשה, בתמונה אחד החשודים בעת הארכת מעצרו

ביום חמישי האחרון התראיין עורך אתר וואלה לשעבר, ינון מגל, בגלי צה"ל"צ והודה כי קיבל "הנחיות מלמעלה" להעניק למשפחת נתניהו סיקור חיובי באתר. בכך חיזק מגל את ההשערה, כי החקירה החדשה תעסוק בקשרים בין שאול אלוביץ' ואנשים בקרבתו לבנימין נתניהו ומקורביו, כדי לבחון האם התקיימו יחסי "תן וקח" העלולים להגיע למדרגת שוחד.

פתיחת חקירה אינה מעידה על סופה

החשדות המיוחסים לחשודים מרובים וחמורים. עם זאת, חשדות לעבירות טוהר מידות אינן קלות להוכחה, ובייחוד עבירת השוחד, בה יש לבסס את מאמצי שני הצדדים לסייע זה לזה תוך הבנה הדדית ביניהם שאינה רק "שלח לחמך". גם אם יהיו ממצאים חד משמעיים לגבי אתר וואלה ו'הנחיות מגבוה' להעניק סיקור חיובי לבנימין נתניהו ומשפחתו, יהיה קשה הרבה יותר להוכיח כיצד סייע נתניהו לאלוביץ'. למעשה, בעקבות התחקיר של גידי ווייץ באתר הארץ, החלה שרשרת תגובות במערכת הפוליטית, שעברה דרך חתימה על הסכם ניגוד עניינים של ראש הממשלה נתניהו כשר התקשורת, ובהמשך אף נאלץ למנות שר תקשורת במקומו. נתניהו כיהן כשר התקשורת בין נובמבר 2014 לפברואר 2017, אך מאמצע שנת 2016 היה חתום על הסכם ניגוד עניינים, אשר מעניק מטריית הגנה מסוימת לראש הממשלה נתניהו מפני חקירה לגבי מעשים מאוחרים יותר. עם זאת, דו"ח מבקר המדינה האחרון פירט מספר החלטות שקיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו כשר התקשורת לגבי בזק מבלי שדיווח על קשריו עם שאול אלוביץ', בעל השליטה בחברה. בכדי לבסס חשד נגד נתניהו, עליו להישען על הטבות לכאורה שבזק קיבלה בהחלטות אלו. כפי שטען המנכ"ל המושעה פילבר בחקירתו, גם נתניהו יוכל לטעון שמדובר בהחלטות עקרוניות אותן קיבל מתוקף תפקידו, ושלא קיבל אותן במטרה להיטיב עם ידידו אלוביץ'.

תוקף צו איסור הפרסום לגבי פרטי החקירה ושמות החשודים יימשך עד יום שלישי, אלא אם יוארך. הצו לא ניתן לבקשת החשודים, אלא לבקשת הגורמים החוקרים – הרשות לניירות ערך ויחידת להב 433 במשטרה, כדי לשרת את צרכי החקירה.

תגובת נתניהו: "עוד חקירת סרק בלחץ התקשורת. מסע הצייד התקשורתי נמשך במלא עוזו. אחרי שיצא האוויר מ1000 ו-2000 ואחרי שמתברר שאין בכלל אוויר ב-3000, התקשורת יצרה לחץ כביר לייצר בלון חדש – 4000. גם ממנו יצא כל האוויר".

עוד הוסיף נתניהו כי "כל ההחלטות שנתקבלו בעניין בזק היו בהתאם להמלצות של ועדות מקצועיות ושל גורמים מקצועיים. זאת הסיבה שמשרד המשפטים הבהיר בדו״ח מבקר המדינה ביחס לבזק: ״רה״מ לא קיבל החלטות שנויות במחלוקת… לא הייתה החלטה שהיטיבה עם בזק באופן ספציפי שניתן היה להצביע עליה כהחלטה שעשויה להיות שנויה במחלוקת, וככזו שעשויה להיות נעוצה בפגם של ניגוד עניינים".

מאירועי הפרקים הקודמים

גידי וייץ פירסם בשנת 2015 תחקיר על הקשר בין שאול אלוביץ, אחד מבעלי בזק, לבין נתניהו שכיהן אז גם כשר התקשורת. מתחקירו עולה כי היה קשר בין סיקור אוהד אותו קיבל נתניהו בגוף התקשורת חדשות וואלה, לבין חקיקה אוהדת לחברת בזק, שתיהן בבעלות אלוביץ. אתמול העידו בנושא גם גורמים שונים מוואלה.

כזכור, יומיים אחרי שנודע כי פרשת בזק, המכונה גם "תיק 4000" עברה מהרשות לניירות ערך לחקירת משטרה, עצרו הבוקר אנשי הרשות בשיתוף יחידת להב 433 של המשטרה נושאי משרה בכירים בחברת התקשורת. על פי הערכות, מתחזקת היום יותר הזיקה לכאורה לראש הממשלה בנימין נתניהו, על רקע העובדה כי חלק מהעצורים נמנים עם סביבתו הקרובה והם נעים על הציר שניתן לכנות "הון שלטון". החברה עצמה הודיעה הבוקר על המעצרים לבורסה לניירות ערך.

נזכיר כי רשות ניירות ערך כבר המליצה בנובמבר האחרון על הגשת כתבי אישום נגד אלוביץ', המנכ"לית סטלה הנדלר, מנכ"ל yes רון אילון ומנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר – מקורבו של נתניהו.

לאחר הראיון, הבהיר מגל בחשבון הטוויטר שלו: "למען הסדר הטוב, לחצים היו לא רק ביחס לנתניהו אלא ביחס לגורמים פוליטיים רבים".

המעצרים יצאו אל הפועל בעקבות ראיות חדשות שהתגלו בפרשה, שהעלו חשדות לביצוע עבירות נוספות. צו איסור פרסום הוטל על פרטי החקירה. דיון על הארכת המעצרים התקיים אתמול בבית משפט השלום בתל אביב.

שלוש הודעות יצאו אתמול מבזק לבורסה. בראשונה, עדכנה החברה על המעצרים. אחריה, הודיעה על הגשת תביעה נגזרת מצד בעלי מניות בחברה נגד שאול אלוביץ', בנושא עסקת בזק-יס. ההודעה האחרונה הייתה על פיטורי מזכירת החברה לינור יוכלמן, שחשודה בכך שהעבירה מידע לבעל השליטה שאול אלוביץ', בין השאר, מוועדות בלתי תלויות לגבי עסקת בזק-יס, באופן המנוגד לחוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!