דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות / אפשר גם בלי אוזני המן: כמה רעיונות למשלוחי מנות מקוריים, עם ערך מוסף

נמאס לכם להעניק ולקבל סלסילות מלאות בממתקים וחטיפים? רוצים להרגיש שהכסף שהוצאתם מקדם מטרה ראויה? כמה ארגונים חברתיים מציעים לחשוב על משלוחי המנות אחרת | ואם בכל זאת חשקה נפשכם בעוגיה עם הפרג, יש לנו כמה דגשים לצרכנות נבונה

משלוח מנות של ירקות אורגנים (Shutterstock)
משלוח מנות של ירקות אורגנים (Shutterstock)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

חג פורים מגיע, ואיתו מנהג משלוחי המנות. את מקור מנהג נתינת משלוח המנות ניתן למצוא במגילת אסתר בציווי של מרדכי לחגוג את ההצלה מגזירות המן הרשע – "…וְהַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה וּמֵאֵבֶל לְיוֹם טוֹב; לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה, וּמִשְׁלֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיֹנִים". לא מדובר במנה אלא במנות, לפחות שתיים, ועדיף לתת גם לאביונים, לעניים ולמי שאין לו.

המסורת המודרנית של פורים כוללת בדרך כלל משלוחי מנות עם אוזני המן וממתקים וחטיפים שונים. אך השנה, ישנם כמה ארגונים המציעים לציבור סוגים חדשים של משלוחי מנות שחורגים מהקונספט הרגיל והמוכר ומציעים לנו להעניק אחד לשני, לא רק מאכלים טעימים, אלא גם ערך מוסף. הנה כמה מהם:

אין כמו משלוח מנות המורכב מירקות טריים

ארגון 'לקט ישראל' פועל להגדלת המודעות להצלת עודפי מזון, ומתחייב להעביר בכל תרומה שתגוייס משלוח מנות של ירקות ופירות שהוצלו לאוכלוסיות נתמכות. היעד שהציב לעצמו הארגון הוא להגיע ל-250 אלף אנשים שיתרמו משלוחי מנות בריאים לחג הפורים.

בנוסף, תרומה של 63.30 שקלים באתר הייעודי, תאפשר לכל תורם לשלוח כרטיסי ברכה אלקטרוניים ללא הגבלה אותם מעטרים הירקות והפרות המצחיקים שהתחפשו לכבוד חג הפורים.

כאמור, לקט ישראל הינו בנק מזון שעוסק בהצלת עודפי מזון בארץ. בעזרתם של כ-55 אלף מתנדבים מקיים הארגון מגוון פעילויות המבוססות על הצלת עודפי מזון: קטיף בשדות חקלאים, איסוף עודפי מזון מבושל ואיסוף עודפים מהתעשייה והעברתם לאלו הזקוקים להם.

רומן מתוק לכבוד החג

'סיפור חוזר' – רשת חנויות ספרים חברתית לספרי יד שנייה המשלבת מתמודדי נפש בקהילה, מציעה משלוחי מנות של ספרים מקושטים במארז עם מטבעות שוקולד המקדמים צרכנות נבונה ושמירה על הסביבה. עלות של ספר היא 20 שקלים בלבד וניתן לבחור כמה ספרים לצרף למארז. מעות שוקולד המצורפים למשלוח המנות מיוצרים במפעל השוקולד החברתי – 'קורינט'. 

מה עם השכנים? גם להם מגיע משלוח מנות

עיריית תל אביב יפו מקדמת שכנות טובה. במסגרת פרויקט שיזמה, ששמו 'פרגן לשכן' יחולקו בחינם קופסאות מעוצבות ב-40 מרכזים קהילתיים ובמרכזי הצעירים ברחבי העיר, אותן מוזמנים התושבים לאסוף מהמרכז הקהילתי הקרוב לביתם וליצור מהן משלוח מנות יצירתי עבור שכניהם.

בשנה שעברה נחל הפרויקט הצלחה והשנה החליטה העירייה להכפיל את מספר הקופסאות ולשים דגש על חלוקת הקופסאות לשכנים וותיקים ולשכנים שטרם הספקתם לפגוש. במקביל, מועצות הנוער יחלקו קופסאות לתושבי העיר הוותיקים.

בנוסף, החליטה העירייה לצרף לכל קופסא מגנט עם הכיתוב "פירגנו לי" כך שכל תושב שיקבל משלוח יוכל להצמידו לדלת ביתו, דבר שיעצים את תחושת הקהילתיות בבניין, במטרה לעודד תושבים נוספים לפרגן לשכניהם.

נתינה כפולה

סטודיו 'אנד ג'וי' בראש העין הוא פרויקט חדשני ופורץ דרך בתחום התעסוקה הנורמטיבית לאנשים עם צרכים מיוחדים, תוך תרומה לקהילה. הענקת מתנה מתוך המגוון שמציע סטודיו 'אנד ג'וי' מאפשרת למעניק המתנה להיות שותף לפרויקט המיוחד תוך הנאה כפולה: ההנאה שבנתינת מתנה איכותית ומרשימה, ובנוסף, הנאה מתרומה ישירה לקהילה.

גם לטבעונים מותר להנות

יש לכם חברים טבעונים? אתר הטבעונות והצמחונות של ישראל veg.co.il מפרסם חטיפים טבעוניים למשלוחי מנות עבור חברים מקפידים. גם כאן, בחירת מוצרים שאין להם דבר עם יצורים מהחי מביא ערך מיוחד לחג.

הערה בריאותית: תזונאית האתר שבדקה את מוצרים המוגדרים כטבעונים, גילתה שלמרות הדימוי הרווח, לא כולם בריאים במיוחד. כנראה שאי אפשר הכל.

ואם למרות הכל, אני פשוט אוהבת לכרסם אוזני המן ולאכול ממתקים?

אם אחרי כל ההצעות המקוריות הכתובות מעלה אתם חשים תחושה של חוסר סיפוק ומחסור באוזני המן, כדאי שתכירו מספר הצעות לצרכנות נבונה של המאכל המסורתי.

אזני המן (צילום: sutterstock).
אזני המן (צילום: sutterstock).

אוזני המן נמכרות ברשתות השונות בפערי מחירים של 80%. גם במשלוחי המנות המוכנים התגלו פערי מחירים של עד 41%.

המועצה הישראלית סקרה את מחירי אוזני ההמן ומשלוחי המנות בהתייחסות למחיר בלבד ולא לאיכות.

אוזני ההמן שוקולד במשקל – המחיר הזול ביותר שנמצא הוא של רשת 'ויקטורי' בממוצע 24.90 שקלים לק"ג. קצת מאחור נמצאת רשת 'יוחננוף' במחיר של 25 שקלים. את המוצרים היקרים יותר תוכלו למצוא ברשתות 'שופרסל שלי' ו'מחסני השוק' במחירים 44 שקלים ו-44.90 שקלים בממוצע, פער אדיר של כ-20 שקלים שהם 80%.

מארז סגור של אוזני המן 'אחווה' במשקל 450 גרם במילוי פרג נמכר במחירים זולים ברשתות 'רמי לוי' ו'אושר עד' בכ-7.90 שקלים בממוצע. אותו מארז בדיוק נמכר בשלוש רשתות במחיר גבוה יחסית של 9.90 שקלים – 'ויקטורי', 'מחסני השוק' ו'מחסני להב'. מדובר בפער של 25% שבמצטבר יכול לעלות הרבה כסף.

במשלוחי המנות נבחנו משלוח קטן – 207 גרם של עלית ומשלוח גדול – 923 גרם.

במשלוח הגדול הפער בין הזול ביותר ליקר ביותר עומד על 24% ולעומת זאת נמצא פער של 41% בין הזול ביותר ליקר ביותר.

משלוח המנות הגדול הזול ביותר נמכר ברשתות 'ויקטורי' ו'חצי חינם' במחיר של 49.90 שקלים בממוצע, והגדולים היקרים ביותר נמכרו בסניפי 'שופרסל' במחיר ממוצע של 62 שקלים.

גם במשלוח המנות הקטן ידה של רשת 'ויקטורי' על העליונה, שם נמכר המוצר במחיר מפתיע של 14.80 שקלים. קצת מאחור נמצאת רשת 'רמי לוי' עם אותו המוצר בעלות של 15.90 שקלים בממוצע. הרשתות היקרות ביותר היו שוב סניפי רשת 'שופרסל' אליהם מצטרפת רשת 'מחסני השוק'. בכל הרשתות הללו נמכרים המארזים בעלות של 20.90 שקלים – כאמור פער של 41%.

'דבר ראשון' מאחל לכל קוראיו חג שמח, טעים וחסכוני!

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!