דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / ניגריה: 101 נערות עדיין נעדרות אחרי מתקפה של בוקו חראם

השלטונות בצפון מזרח המדינה הודו אמש (ה') כי חמישים תלמידות פנימייה נעדרות, אך הורים באזור טוענים כי המספר האמיתי כפול מזה | גורלן של למעלה ממאה נערות שנחטפו על ידי הארגון לפני ארבע שנים עדיין לא ידוע

נערות צעירות עומדות מחוץ לבית ספר בצפון מזרח ניגריה, צילום ארכיון. (צילום:AP Photo/Jon Gambrell, File)
נערות צעירות עומדות מחוץ לבית ספר בצפון מזרח ניגריה, צילום ארכיון. (צילום:AP Photo/Jon Gambrell, File)

שלושה ימים אחרי מתקפה של ארגון הג'יהאד הרצחני בוקו חראם על בית ספר בעיירה דפאצ'י בצפון מזרח ניגריה, טוענים הורים במקום כי 101 נערות עדיין נעדרות. הודעת ההורים פורסמה אמש (חמישי) אחרי ששלטונות מדינת יובה, בשטחה מצויה דפאצ'י, הודו כי אחרי המתקפה ביום שני האחרון, גורלן של כחמישים נערות צעירות עדיין לא ידוע.

כוחות חמושים של בוקו חראם פלשו לדפאצ'י בערב יום שני. תושבי העיירה, בכללן תלמידות פנימייה ממשלתית הפועלת במקום נמלטו מחוץ לגבולות היישוב מפחד אנשי הארגון. משרד החינוך וכוחות המשטרה של יובה הכחישו בתחילה את הטענות כאילו נחטפו תלמידות מהפנימייה המקומית. אך מאוחר יותר, כאמור, הודו כי כ-50 מתוך 925 התלמידות בבית הספר, עדיין נעדרות.

תלמידות שנעקרו מבתיהן עקב מתקפה של בוקו חראם במהלך הרצאה בבית ספר במידוגורי שבצפון מזרח ניגריה, ארכיון. (צילום: AP Photo/Sunday Alamba, File)
תלמידות שנעקרו מבתיהן עקב מתקפה של בוקו חראם במהלך הרצאה בבית ספר במידוגורי שבצפון מזרח ניגריה, ארכיון. (צילום: AP Photo/Sunday Alamba, File)

אתמול, אמר אחד ההורים, באשיר מאנזו, לסוכנות הידיעות איי.פי. כי קבוצת ההורים הגישו למושל יובה רשימה של 101 נערות נעדרות. יש לציין כי בשל הגישה המוגבלת לאזור, התפרסמו בימים האחרונים מספר דיווחים סותרים על חומרת האירוע.

לפני קרוב לארבע שנים חטפו אנשי הארגון 276 נערות מפנימייה בעיירה צ'יבוק. חלק מהנערות הצליחו לברוח, ובחודש מאי 2017 שוחררו 82 מהן במסגרת עסקת חילופי שבויים עם ממשלת ניגריה. גורלן של 113 הנערות שנחטפו אז עדיין לא ידוע.

20 אלף בני אדם בשמונה שנים

חטיפת תלמידות בית הספר בצ'יבוק, באפריל 2014, העלתה על סדר היום העולמי את פעולתו ההרסנית של בוקו חראם בצפון ניגריה, והחלה שנים של דאגה ושברון לב לבני משפחותיהן של הנערות. חלקם לא זכו לראות את בנותיהן משתחררות לפני מותם. 276 הנערות הן חלק מאלפי בני אדם שנחטפו על ידי הארגון לאורך השנים.

רבות מהנערות, רובן נוצריות, אולצו להינשא לשוביהן וללדת בנקודות מסתור של הארגון ביערות ניגריה. בקרה שלטונות ניגריה על החשש שנערות אחרות אולצו לבצע פיגועי התאבדות.

נערות בית ספר ששוחררו משבי בוקו חראם (צילום ארכיון: Sunday Aghaeze/Nigeria State House via AP).
נערות בית ספר ששוחררו משבי בוקו חראם (צילום ארכיון: Sunday Aghaeze/Nigeria State House via AP).

בדו"ח שהוגש למזכ"ל האו"ם לפני כשנה, נטען כי ארגון הג'יהאד הרצחני משמיד ילדים: בחמש השנים האחרונות רצח הארגון יותר מ-3,900 ילדים, פצע יותר מ-7,300 וחטף יותר מ-4,000 ילדים בצפון-מזרח ניגריה. מהדו"ח עולה כי הארגון חוטף ילדים וילדות מגיל 4 ומעלה, ומשתמש בהם כעבדים, כשפחות, כלוחמים וכמחבלים מתאבדים. על פי נתוני האו"ם למעלה ממיליון ילדים נעקרו מביתם לאחר שבוקו חראם כבש את אזור בו התגוררו מחייתם.

מנהיג בוקו חראם נשבע אמונים לארגון דאע"ש במרץ 2015, ובכך הפך את הארגון ל'וילאייט (מחוז) מערב אפריקה' של דאע"ש. בשנים האחרונות פשט הארגון על מאות ערים וכפרים בצפון ניגריה, צ'אד, ניג'ר וקמרון ובשיאו שלט בשטח הגדול משטחה של בריטניה.

רק בנובמבר 2013 הכניסה מחלקת המדינה את הארגון לרשימת ארגוני הטרור, וזאת למרות שה-FBI וה-CIA דרשו זאת כבר זמן רב לפני כן. הארגון נוהג לבצע פיגועים בבתי-ספר, מסגדים וכנסיות ולאחר הצטרפותו לדאע"ש, הכפיל בעשרות מונים את השימוש בילדות ובנשים לפיגועי התאבדות באזורים הומי אדם. על פי ממשלת ניגריה, מאז שנת 2009 רצח הארגון יותר מ-20,000 בני אדם. על פי דו"ח של הארגון Catholic Diocese of Maiduguri, שפורסם במאי 2015, רצחו 'בוקו חראם' יותר מ-5,000 נוצרים קתולים, 85% מתוכם בצפון-מזרח ניגריה. בדו"ח נטען כי הארגון הצית לפחות 350 כנסיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!