דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מסתננים

המאבק על גירוש הזרים / אלפים הפגינו נגד הגירוש ובעד דרום תל-אביב, בנסיון לכונן מאבק משותף

מנגד, מאות הפגינו בעד הגירוש | המשטרה נערכה בכוחות מתוגברים להפגנות, שנערכו כחודש לפני התאריך האחרון ל'יציאה מרצון' | טרם ההפגנה נעצרו שני אנשים שאיימו בפייסבוק לפגוע בהפגנה המתנגדת לגירוש | במהלך ההפגנה נעצרה שפי פז, מתומכי גירוש הזרים

אלפים בהפגנה נגד גירוש מבקשי המקלט (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
אלפים בהפגנה נגד גירוש מבקשי המקלט (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רחוב לווינסקי בתל אביב התמלא אמש (מוצ"ש) באלפי מפגינים המתנגדים לגירוש הזרים. להערכת המארגנים מדובר ב-20,000 איש, הזרים מאפריקה, שמילאו את השורות הראשונות בקהל, אך גם אזרחים ישראלים רבים, כשחלקם הגיעו מרחבי הארץ. את ההפגנה ארגנו תושבים, ובעיקר תושבות מדרום תל-אביב, בנסיון לכונן קשר סולידרי בין המאבק למען פליטים ובין המאבק למען תושבי דרום-ת"א. "תנו את הכסף של הגירוש של השכונות ולא לגירוש. השכונות במצב קשה. התשתיות רקובות. אני אומרת לראש העיר? איפה אתה כל השנים האלה?", פנתה שולה קשת, ממארגנות ההפגנה, אל הקהל. לטענתה, גירוש הזרים לא יביא פתרון לתושבי השכונות הוותיקים, אלא ישחק דווקא לידיהם של יזמי נדל"ן. 'לא גירוש, לא חולות, תשקמו את השכונות' קראו בקהל.

אל הבמה עלתה אסמעית הרציון, מבקשת מקלט מאריתריאה שהזהירה מפני השלכות הגירוש: "זה יכול לקרות שוב, שיחזירו אותנו לסוחרי אדם שאנסו אותנו. אני והאחיות שלי, זה יכול לקרות. אנחנו לא ישנות בלילה ורועדות מפחד בלילה. כל אמא ואבא שנמצאים פה היום, ולא משנה אם הוא ישראלי או אריתראי או סודני, יכולים להבין על מה אני מדברת".

אלפים בהפגנה נגד הגירוש (צילום: ארז רביב).
אלפים בהפגנה נגד הגירוש (צילום: ארז רביב).

ישראל לא הודיעה באופן רשמי לאן נשלחים המורחקים מישראל, אך מעדויות של הזרים שהורחקו מדובר ברואנדה ואוגנדה. ההסכמים בינן לבין ישראל, אם הם קיימים, לא פורסמו, והמגורשים מספרים כי אמנם חייהם אינם בסכנה כמו במדינת המוצא, אך הם אינם יכולים להתפרנס, ואין הם מקבלים שום מעמד. ישראל מעניקה למגורשים מענק בסך 3,500 דולר – סכום משמעותי במונחי יבשת אפריקה, אך הכסף משמש במקרים רבים לנסיונות בריחה חדשים.

מסתננים / מבקשי מקלט / פליטים / שוהים בלתי חוקיים

בישראל נמצאים מעל 200,000 זרים שאינם תיירים. מרבית השוהים הבלתי חוקיים בישראל הם תיירים שנשארו בישראל, אחרי תוקף האשרה שלהם. "מסתנן" שונה מתייר, בכך שנכנס לישראל ללא אישור וכאלו יש בין 30,000 ל-40,000. כך, הפליטים הבודדים שהוכרו, לצד מעל 14,000 מבקשי מקלט מאפריקה ושאר המהגרים שנכנסו דרך גבול מצרים הם כולם גם "מסתננים"

"נוהל ההרחקה" מתיר לגרש מישראל, בשלב זה, את מי שלא הגיש בקשת מקלט או מי שבקשתו נפסלה. הטענה לפיה ישראל מגרשת פליטים, מתבססת על שיעור הכרה מזערי – רק 11 מבקשי מקלט אפריקאים זכו להכרה כפליטים בישראל, שהם פחות מאחוז מהבקשות שהוגשו, לעומת שיעורי הכרה שיכולים להגיע גם ל80% במדינות אחרות בעולם המערבי, לגבי מבקשי מקלט מאריתריאה. כלומר, למרות שישראל קבעה תגרש רק מהגרים בלתי חוקיים, מערך הבדיקות מופעל כך שהוא גורם גם לגירוש של פליטים, לכאורה בניגוד לחוק. פסק דין בבית המשפט לעררים שניתן לאחרונה, ביטל את הפסילה של מבקש מקלט אריתראי, ובו אמר השופט כי "ניתן להניח שלפסק הדין השלכות על בקשות מקלט רבות של עריקים מאריתראה, אשר נדחו, רובן ככולן".

מעדיפים כלא על גירוש

נתי, חי 7 שנים בישראל (צילום: ארז רביב)
נתי, חי 7 שנים בישראל (צילום: ארז רביב)

נתי, 7 שנים בישראל, מספר כי יעדיף ללכת לכלא על פני להיות מגורש מישראל. "אני בסכנת גירוש, כרגע אני במתקן חולות וקיבלתי אישור ליום אחד, כדי להגיע להפגנה. אם אחזור הבייתה, מחכה לי סכנת מוות. מי שעזב למדניה שלישית, חלק מתו במדבר ולקחו להם את כל המסמכים".

אם הגשת בקשת מקלט, אתה מוגן מגירוש
"את הבקשה הגשתי ב-2015. בינואר האחרון עשוי לי ראיון. כולם מקבלים דחיה, אני מאמין שאקבל דחיה גם, וכשזה יקרה אני נכנס לכלא, כי אני לא יכול לעבור למדינה שלישית"

אז מה אתה מבקש ?
"אני מבקש חיים בינתיים, עד שיהיה שלום במדינה שלי".

דרום תל אביב זקוקה לשיקום, לא לגירוש

ענבל אגוז, תושבת שכונת שפירא (צילום: ארז רביב).
ענבל אגוז, תושבת שכונת שפירא (צילום: ארז רביב).

ענבל אגוז, תושבת קריית שלום רואה בהפגנה שינוי חשוב: "חשיבות ההפגנה בשיתוף פעולה ציבורי בין התושבים לפליטים, זה שינוי טקטיקה". לדעתה הגירוש הוא "שלב ראשון בדרך לפינוי הוותיקים. משפחות בדרום העיר, בגבעת עמל ובאבו כביר מקבלי צווי פינוי מהבית. הם נקראים פולשים". אגוזי מודעת להוראה שלא לגרש מי שבקשת המקלט שלו לא נבדקה, אך לדעתה אחוז ההכרה הנמוך בישראל יוביל לגירוש פליטים, "אנחנו לא יודעים כרגע שבאמת מגנים על מבקשי מקלט מהגירוש". לגבי בקשת המקלט עצמה אמרה "זה לא נגיש ומחכים שנים. צריך להיות מקורב לישראלים כדי לדעת על הזכות הזו בכלל. אין מי שבא ובודק מי הקהילה שנכנסה לישראל. מי שאינו פליט, שהמדינה תחליט האם להשאיר אותו או לא, אבל יש לבדוק את הבקשות ומי שכן פליט, יקבל הכרה ויוכל לשכור דירה מחוץ לדרום תל-אביב". בגירוש היא רואה צעד שלא יישפר את המצב, "הקשיים בדרום העיר הרבה יותר מורכבים. יש קומץ שקורא לגירוש אבל כבר היה גירוש של דרום סודנים. זה לא פתרון כרגע. יש כאן עוולות בנות עשרות שנים, יש כאן רצון של כרישי נדל"ן לקנות צריך לדאוג לתושבים כאן שלא יידחקו".

מעצרים

בערב שבת עיכבה המשטרה לחקירה 2 חשודים שאיימו לפגוע במפגינים לאחר פרסום פוסט בפייסבוק, אחד מהחשודים אף היה חמוש.

המשטרה איתרה את הפוסט בפייסבוק, שקורא להפר את הסדר הציבור ולגרום מהומות. הפוסט גרר תגובות מאיימות לכאורה ואף אחד המגיבים הוסיף בדבריו – "אני חמוש". משטרת ישראל מייד איתרה את החשודים, עיכבה אותם לחקירה ובסיומה אף החרימה לאחד החשודים את נשקו האישי.

התכתבות הקוראת לפגוע במשתתפי ההפגנה 'דרום תל אביב נגד הגירוש', שהמשטרה איתרה בפייסבוק, 24 בפברואר 2018 (צילום: דוברות המשטרה)
התכתבות הקוראת לפגוע במשתתפי ההפגנה 'דרום תל אביב נגד הגירוש', שהמשטרה איתרה בפייסבוק, 24 בפברואר 2018 (צילום: דוברות המשטרה)

מהמשטרה נמסר "אנו נאפשר לכל אזרח את חופש הביטוי והמחאה, יחד עם זאת נפעל ביד קשה כנגד עבריינים המבקשים לפגוע בשלום הציבור ובביטחונו".

במהלך ההפגנה המשטרה עצרה את תושבת דרום תל אביב שפי פז, בגין הפרת הסדר הציבורי והפרעה לשוטרים. היא שוחררה לאחר כמה שעות ותומכיה כינו זאת "מעצר שווא".

תמיכה גירוש, בשם המצוקה או בשם היהדות ?

מן העבר השני קיימו תושבי דרום תל אביב ופעילי תנועת הימין 'אם תרצו', טקס אזכרה לאסתר גלילי ז"ל, שנרצחה ע"י סודני לפני שמונה שנים, משם ימשיכו המפגינים לעבר ההפגנת המתנגדים. המפגינים קוראים, "העם דורש גירוש עכשיו" ונושאים שלטים עליהם נכתב "אריתראים לאריתריאה". ראש אגף מדיניות בתנועת "אם תרצו" אלון שוורצר שתנועתו הייתה בין המובילות של מחאת המחנה הלאומי בעד גירוש מסתננים אמר בהפגנה כי: "היום הוכח פעם נוספת מי פועל בעד תושבי דרום תל אביב ומי פועל נגד מדינת ישראל. הגיע הזמן שאנשי הקרן החדשה ועוזריהם, יפסיקו להטריד יחד עם אלפי המסתננים את החברה הישראלית ואת תושבי דרום תל אביב בפרט".

הפגנת התמיכה בגירוש, אתמול בדרום תל-אביב. (צילום: תומר ניוברג / פלאש 90).
הפגנת התמיכה בגירוש, אתמול בדרום תל-אביב. (צילום: תומר ניוברג / פלאש 90).

מבין המאות בהפגנה בלטו פעילי תנועת הימין "אם תרצו" וגם משה פייגלין, לשעבר חבר כנסת בליכוד, וכיום מנהיג מפלגת "זהות". הפעילים קראו "לא ליאוש, כן לגירוש". לטענת פייגלין "כולנו בעד זכויות אדם. לא זה הויכוח. ההפגנה נגד הגירוש מומנה בכסף זר. השאלה שעל הפרק היא האם זו מדינה יהודית או מדינת כל אזרחיה". אולם, גם תומכי הפיזור וגם תומכי הגירוש רואים במהגרים מאפריקה סוג של נטל. בניגוד להצהרות, היה נראה שתושבי דרום תל אביב הוותיקים אינם החלק הארי בהפגנות, וכמו שטען פייגלין, הוויכוח על המדיניות הוא ויכוח עקרוני, ולא נקודתי כלפי דרום תל אביב. בשונה מטענתו, לא היו בהפגנה נגד הגירוש קריאות לביטול אופיה היהודי של המדינה, אלא היה זה ויכוח לגבי המדינה היהודית עצמה. האם מדינה יהודית נועדה להרחיק מפניה כל מי שאינו יהודי, או שדווקא הנסיון ההיסטורי היהודי והמחשבה המוסרית היהודית מחייבת שלא לגרש את מבקשי המקלט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!