דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עודפי גבייה

עודפי גבייה / האם הח"כים יחוקקו "עוקף נומרטור" שיאפשר ניצול של עודפי הגביה?

הצעה שהעלה ח"כ דוד ביטן וזכתה לאהדה בוועדת הכספים, קובעת כי 50% מעודפי הגבייה ילכו אוטומטית לתקציב, כך שיוכלו לשמש להרחבת התקציב | אם הייתה קיימת ב-2017, הייתה מוסיפה לתקציב 9 מיליארד שקלים

שר האוצר משה כחלון בדימונה (צילום: קולמן פודהורצר).
שר האוצר משה כחלון בדימונה (צילום: קולמן פודהורצר).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בשנת 2017 גבתה מדינת ישראל הרבה יותר מסים מהצפי הראשוני, ובסופה נשארה עם 18 מיליארד שקלים עודפי גבייה ממסים. חדשות טובות לאזרחי ישראל? כנראה שלא, כי חוקי התקציב מנעו מסכום אדיר זה להצטרף להוצאה החברתית והציבורית השופטת, והוא "נעלם" לתוך פירעון מוקדם של חובות. הצעת חוק שמקדם דוד ביטן וזכתה לאימוץ מפתיע של ועדת הכספים של הכנסת, יכולה אולי לשנות מציאות זו.

בדיון שהתקיים הבוקר (שני) בוועדת הכספים לאישור מתווה הורדת הגרעון החדש, עלתה הצעה להכניס לחוק סעיף שיאפשר ניצול של 50% מעודפי הגביה בתקציב המדינה. ההצעה שהועלתה על ידי חבר הכנסת דוד ביטן (הליכוד) התקבלה בחום על ידי יו"ר הועדה חבר הכנסת משה גפני, שמנהל כבר שנתיים קמפיין בוועדה נגד חוק הנומרטור המגביל את ההוצאה התקציבית ומונע אישור של הצעות חוק תקציביות.

אם הצעתו של ביטן אכן תיכנס לחוק, היא תאפשר לממשלה להרחיב את התקציב במהלך השנה במיליארדי שקלים ותפתור בעיה שקיימת כיום כשכלל ההוצאה והנומרטור 'תוקעים' את עודפי הגביה ולמעשה שולחים אותם באופן אוטומטי להורדת הגרעון אל מעבר ליעד המתוכנן. כך כאמור, בתקציב 2017 נרשמו עודפי גביה של כ- 18 מיליארד שקלים אותם הממשלה לא יכלה לממש להוצאות חברתיות נחוצות ולהשקעה בתשתיות בזמן שבמקום גרעון מתוכנן של 2.9% סיימה הממשלה את השנה עם גרעון של 1.97% מהתוצר שהם כ-12 מיליארד שקלים פחות מהיעד. למעשה בעשור האחרון 'נתקעו' כ-46 מיליארד שקלים בעודפי גביה. אם הצעת ביטן הייתה מחוקקת לפני עשור, אזרחי מדינת ישראל היו יכולים ליהנות מתוספת תקציבית של כ-25 מיליארד שקלים בעשור. כסף שניתן היה לחסל באמצעותו שורה של בעיות חברתיות.

בהמשך הדיון בוועדה, אושר כצפוי מתווה הורדת הגרעון החדש כך שיתאפשר לממשלה להשאיר את יעד הגרעון ל-2019 על 2.9% אחוזי תוצר במקום הורדה ל 2.5% כפי שנקבע בחוק הקיים. בהתאם לכך יתוקן גם מתווה ההורדה לשנים הבאות כך שההורדה ההדרגתית תידחה בשנה ותגיע ליעד גרעון של 1.55 רק ב-2024 ולא ב-2023.

הממונה על התקציבים באוצר, שאול מרידור הסביר בדיון  כי "לאור שיעורי הצמיחה של השנים האחרונות אנחנו חושבים שזה סביר להגדיל מעט את יעד הגירעון, אך מעבר לזה, זה כבר יהיה לא אחראי. אנחנו רואים התכנסות תקציבית, בעקבות חקיקת הנומרטור, כיוון שמי שמביא הוצאה צריך להביא מקור ואז יש התכנסות וזה מגדיל את יכולת הממשלה לנהל סדריי עדיפויות בתקציב. אין התחייבות חלוטה של הממשלה שהיא לא בנומרטור, גם הגדלת הקצבאות לנכים וגם התוספות לביטחון, הכל נכלל במסגרת הנומרטור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!