דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / "כשחוזרים על שקר אלף פעם, הוא הופך לאמת": גל אנטישמי בתקשורת הפולנית

"החוק הפולני" עורר, בין היתר, גל התבטאויות אנטי-יהודיות חריפות בכלי התקשורת הפולניים | על שער אחד המגזינים הפופולריים במדינה הופיע הכיתוב "מתקפה על פולין". המילה "מתקפה" עוטרה במגן דוד, רמז לזהוּת אותם "תוקפים"

כתובות אנטישמיות בבית קברות יהודי בפולין. ארכיון. (AP Photo/ Foundation for the Preservation of Jewish Heritage in Poland)
כתובות אנטישמיות בבית קברות יהודי בפולין. ארכיון. (AP Photo/ Foundation for the Preservation of Jewish Heritage in Poland)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

סערת "החוק הפולני", האוסר על התייחסות למחנות הריכוז וההשמדה הגרמניים שעל אדמת פולין כ"מחנות פולניים", ועל האשמת האומה הפולנית בשותפות לפשעים הנאציים, עוררה גל התבטאויות וקריקטורות אנטישמיות חריפות, שמציף בשבועות האחרונים את כלי התקשורת בפולין.

המגזין "לעניין" ("Do Rzeczy"), הנחשב לאחד הפופולריים והמשפיעים ביותר על דעת הקהל במדינה, פירסם על שער המהדורה האחרונה שלו תמונה של ילד פולני תמים על רקע צבעי הדגל הפולני האדום-לבן, תחת הכיתוב "מתקפה על פולין". המילה "מתקפה" עוטרה על ידי עורכי המגזין בסמל המגן דוד על מנת להדגיש מי אלה ה"תוקפים" את הילד הפולני התמים. מתחת לכותרת הגדולה הוסיפו עורכי המגזין גם כותרת משנה בה נכתב "כיצד לעצור את הגל הברוטלי הזה?".

הקריקטוריסט הפולני צזארי קרישטופה, שעבודותיו מתפרסמות במגזין בדרך קבע, החליט לקחת את המחאה האנטישמית צעד אחד קדימה. בתוך הגליון הופיעה קריקטורה מעשה ידיו, בה נראה אדם חבוש סרט בצבעי דגל פולין על זרועו, כשהוא כורע על ברכיו, ומעליו עומדים נאצי ויהודי עם סמלי צלב הקרס ומגן דוד על בגדיהם, ומכוונים אקדח לראשו של הפולני הכנוע.

מגזין נוסף בפולין, הנחשב ללאומני במיוחד, "הזמן המתאים" ("Najwyższy Czas"), פירסם קריקטורה בה נראה יהודי חרדי, בעל מראה סטריאוטיפי – עם כיפה, פאות, ואף גדול במיוחד – כשהוא מקליד על מחשבו את המילים "מחנות המוות הפולניים". מעל הציור מופיע הכיתוב: "כאשר חוזרים על שקר אלף פעמים, הוא הופך לאמת". לצידו של היהודי, אגב,  מונחת על השולחן כוס שתייה ועליה הכיתוב "Holocau$t" כסמל לחמדנות היהודית המנסה כביכול להרוויח הון מהשואה.

קריקטורה אנטישמית במגזין הפולני "הזמן המתאים": "כאשר חוזרים על שקר אלף פעמים, הוא הופך לאמת". (צילום: דבר ראשון)
קריקטורה אנטישמית במגזין הפולני "הזמן המתאים": "כאשר חוזרים על שקר אלף פעמים, הוא הופך לאמת". (צילום: דבר ראשון)

אלו רק שלוש דוגמאות לאנטישמיות הקשה שמרימה את ראשה בקרב חלק מכלי התקשורת בפולין בשבועות האחרונים. כך למשל, דבריו של מנהל רשת הטלוויזיה הממלכתית, מרצ'ין וולסקי, שאמר במהלך ראיון טלוויזיוני, לפני מספר שבועות, כי "אפשר לקרוא למחנות ההשמדה בפולין 'מחנות השמדה יהודיים', כי מי עבד במשרפות שם?".

סערה ציבורית נוספת שהתחוללה במדינה בימים האחרונים, כשהמפקחת הכללית על החינוך במחוז קרקוב, מטעם ממשלת פולין, ברברה נובאק, מתחה ביקורת חריפה על הנהלת מוזיאון אושוויץ-בירקנאו בטענה כי המדריכים במקום מדגישים יותר מדי את השואה של הזרים ולא של הפולנים עצמם. לדבריה, רק מדריכים מוסמכים מטעם "המכון לזיכרון לאומי" בפולין צריכים להדריך את המבקרים במחנה ההשמדה, על מנת להדגיש את השואה הפולנית בלבד. "מוזיאון אושוויץ-בירקנאו מדגיש במיוחד את הנרטיב הזר ולא הפולני. לכן, רק מדריכים פולנים שהוסמכו על ידי 'המכון לזיכרון לאומי' בפולין צריכים להדריך בו" אמרה.

גם ברשתות החברתיות בפולין אפשר להבחין בהתעצמות התגובות האנטישמיות מאז פרצה המחלוקת עם ישראל, כאשר במרבית המקרים רשויות החוק בפולין נמנעות מלהתערב גם במקרים של הסתה לפגיעה פיזית ביהודים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!