דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בלעדי / שינוי כיוון: ביטוח על תאונות עבודה יישאר בביטוח הלאומי בתוספת "פרמיית סיכון"

בעקבות ההתנגדות להפרטת הביטוחים, יציע משרד האוצר חלופה בה ישלמו המעסיקים לביטוח הלאומי סכום שיבטא את רמת הסיכון בהתאם למספר נפגעי תאונות העבודה | בהצעה המקורית הביטוח אמור היה להיות דרך חברות פרטיות

אתר תאונת עבודה באתר בניה ברחוב עמק יזרעאל באשקלון דוברות המשטרה)
אתר תאונת עבודה באתר בניה ברחוב עמק יזרעאל באשקלון דוברות המשטרה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות התנגדות הביטוח הלאומי להפרטת הביטוחים על תאונות עבודה וחיובם של המעסיקים לרכוש ביטוחים בחברות הביטוח הפרטיות לעובדיהם – תוצג היום (שני) בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת הצעה חלופית של האוצר, במסגרת חוק ההסדרים, על פיה יחוייבו המעסיקים בתשלום תוספת לדמי הביטוח הלאומי המשולמים עבור עובדיהם, אשר תבטא את רמת הסיכון של העבודה עבור המעסיק הספציפי.

הסכום הנוסף אותו ידרשו המעסיקים לשלם על פי ההצעה הנכללת בחוק ההסדרים, ינוע בין 0 ל-0.7%, וייקבע בהתאם למספר עובדי המעסיק שהוכרו כנפגעי תאונות עבודה, שיעורם מכלל עובדי המעסיק, ודרגת הנכות שנקבעה להם – וכן פעולות אכיפה שבוצעו נגדו על ידי משרד העבודה והרווחה בגין אי ציות לחוקי הבטיחות, כל זאת בחמש השנים שקדמו לשנת תשלום דמי הביטוח הלאומי. שר העבודה בהתייעצות עם שר האוצר יוכל לקבוע גם צעדים אותם יוכלו מעסיקים לבצע, במטרה להפחית את סכומי הביטוח הלאומי שהוטלו עליהם לפי חוק זה.

הצעה זו שונה מההצעה המקורית שביקשה לקבוע השתתפות עצמית על המעסיקים בשיעור של 65% מקצבת הנכות שמשלם הביטוח הלאומי על תאונות עבודה, ולחייבם לבטח השתתפות עצמית זו באמצעות חברות הביטוח הפרטיות, בין היתר בכך שמעסיק שעובדיו לא יפגעו לא יידרש לשלם יותר משהו משלם כיום. ההצעה הקודמת של האוצר שמשמעותה היתה הפרטה בפועל של נדבך משמעותי מביטוח תאונות העבודה, לא זכתה לתמיכה בועדת העבודה והרווחה, ויו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף אף היה מעורב בגיבוש ההצעה המתוקנת.

כבר ב-2014 המליצה 'ועדת אדם' לבטיחות בעבודה לבחון ולשקול את נושא הפרמיות הדיפרנציאליות בישראל. הוועדה קראה גם "ליצור זיקה חזקה בין רמת הבטיחות שמקיים המעסיק במקום העבודה לבין התשלום שהוא נושא במקרה של היפגעות עובדיו", ו"להפוך את התאונות לנטל כלכלי שאינו משתלם למעסיק הרשלן, ובמקביל להעניק תמריץ חיובי למעסיק המשקיע בבטיחות". בשנת 2016 שילם הביטוח הלאומי קיצבאות בסך כ-4.7 מיליארד שקלים לנפגעי תאונות עבודה ובני משפחותיהם, עליה של 6% משנת 2015, ושל 28% מאז שנת 2012.

עם זאת יש לציין כי בין נימוקי הביטוח הלאומי להתנגדות להצעת החוק הקודמת, הטענה כי זיקה בין פגיעות מעסיקים בעבודה לבין התשלומים בגינן, עשויה להוביל לכך שמעסיקים ימנעו מלדווח על פגיעות עובדיהם, ואף יפעילו עליהם לחץ שלא למצות את זכויותיהם כדין, במטרה שלא לשאת בעלויות העסקה גבוהות יותר. ל'דבר ראשון' טרם נמסרה התייחסות הביטוח הלאומי על הצעת החוק במתכונתה החדשה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!