דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שביתה

שקט בבית המשפט / ללא הגבלת זמן: משפטניות בית הדין לעררים בירושלים פתחו בשביתה

לטענת המשפטניות המייצגות את המדינה, עומס העבודה עליהן הוכפל פי 3 אך התקנים נשארו זהים, והן עובדות מהבית ללא תגמול - גם בלילות ובסופי שבוע | פסקי דין יתקבלו ללא עמדת המדינה כל עוד השביתה שהחלה אתמול תימשך

בית הדין בירושלים (מתוך אתר משרד המשפטים)
בית הדין בירושלים (מתוך אתר משרד המשפטים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המשפטניות המייצגות את המדינה בבית הדין לעררים של רשות האוכלוסין וההגירה בירושלים פתחו היום בשביתה ללא הגבלת זמן, על רקע טענותיהם לעומס העבודה הכבד והתקינה הלקויה. "נתתי להם התראה נוספת לפני שבוע וחצי על השביתה הצפויה, כי מבחינתי השביתה היא אמצעי ולא מטרה, וביום חמישי האחרון הודעתי להם שאנחנו פותחים בשביתה – מיום ראשון ואילך" אמר לדבר ראשון עו"ד יצחק (יצי) גורדון, יו"ר איגוד המשפטנים בהסתדרות.

כבר לפני חודשיים נקטו העובדות שביתת אזהרה בת יום אחד, ובעקבותיה התקיימה ישיבת מו"מ עם נציגות הממונה על השכר, הנהלת הרשות ואנשי איגוד המשפטנים בהסתדרות. אולם בעקבות שביתת האזהרה לא חלה כל התקדמות של ממש. 

עו"ד יצחק (יצי) גורדון, המזכיר בפועל של איגוד המשפטנים בהסתדרות. צילום: מאיר אליפור
עו"ד יצחק (יצי) גורדון, המזכיר בפועל של איגוד המשפטנים בהסתדרות. צילום: מאיר אליפור

"המדינה בזרועה האחת הכפילה פי שלושה את מספר הדיינים בבית הדין לעררים בירושלים – ובהתאם היקף ההופעות של המשפטניות בבית הדין וכתיבת כתבי התשובה גדלו גם הם פי שלושה, אך בזרועה השנייה כאחראית למשפטניות בנציגות המשפטית לא תקצבה הגדלה כלשהי של מספר המשפטניות בנציגות. המדינה לא יכולה להמשיך עם הדיסוננס הזה על הגב של העובדות" אמר עו"ד גורדון. מאז שביתת האזהרה לדבריו – מצב כוח האדם והיקפי העבודה – רק הורעו. "לצד זאת מבנה התקינה שם הוא שטוח ואין למשפטניות אופק התקדמות. מעבר לזה שיטת העבודה, והעומס המוטל עליהן, גורמים להן לעבוד מהבית, כולל בסופי שבוע ולילות – בלא תגמול. הן מקבלות כוננות אחת בלבד בחודש. צריך לאפשר להן מנגנון של תגמול על עבודה מהבית ולהגדיל להן משמעותית את מספר הכוננויות בשל הזמינות הבלתי מוגבלת והעבודה אחרי שעות העבודה הרגילות".

עו"ד גורדון הדגיש כי "ככל שלא יינתן מענה דחוף למצוקת העובדים ותקודם הסדרה  ראויה של הנושא במו"מ מיידי, לא תהיה לנו ברירה אלא להמשיך את הצעדים הארגוניים. הוא קרא למשרד האוצר ולהנהלת רשות האוכלוסין, ובראשה למנכ"ל פרופ' שלמה מור יוסף, לנהוג במידת האחריות הנדרשת מגודל השעה, ולהציע בדחיפות פתרונות ענייניים וראויים להסדרה של הנושא".

במסגרת השביתה ייעדרו המשפטניות מהדיונים המתוכננים, לא יגישו כתבי תשובה לעררים, ולא יתנו מענה לפרקליטות ביחס לתיקים המתנהלים בבית הדין המחוזי. משמעות הדבר כי פסקי דין עשויים להתקבל בהיעדר עמדת המדינה, אשר לא תוכל להתנגד לצוו ביניים ולהארכה של אשרות.

בית הדין לעררים הוקם בשנת 2014 לפי חוק הכניסה לישראל ותפקידו לדון בהחלטות רשות האוכלוסין וההגירה בענייני כניסה לישראל, שהייה וישיבה בה. בין היתר נידון בבית הדין עניינם של מבקשי מקלט, מבקשי מעמד מכוח זוגיות, מבקשי מעמד מטעמים הומניטריים, עובדים זרים, מסתננים, ילדי זרים ועוד. המשפטניות בנציגות המשפטית של רשות האוכלוסין בבית הדין לעררים בירושלים, מציגות את עמדת המדינה בתיקים אלו ומייצגות את הרשות בפני בית הדין, לרבות ליטיגציה, כתיבת כתבי בית דין, ניהול משאים ומתנים, ייעוץ משפטי לגורמי מטה ולשכות האוכלוסין בהקשר למקרים שבטיפולם, מענה לפרקליטות בתיקים שהוגשו בהם ערעורים לבית המשפט המחוזי ועוד. עד לאחרונה עבדו בבית הדין שני שופטים בלבד – ולאחרונה הוגדלו התקנים לשישה – ומספר התיקים הנידונים בהתאם. אלא שמספר עורכות הדין המייצגות את עמדת רשות האוכלוסין וההגירה בתיקים – לא הוגדלה בהתאם ונותרה 11.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!