דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

גיל הפרישה לנשים / מבוי סתום: ועדת הכספים והאוצר לא מגיעים לפשרה על גיל הפרישה לנשים

דיון נוסף במתווה שגיבשה הוועדה בנושא, הסתיים ללא הסכמה או פשרה | האוצר טוען כי עלות ההצעה של הוועדה היא 1.5 מיליארד שקלים, ומתנגד לה בחריפות | ח"כ גפני: "לא נסכים להעלאת גיל הפרישה אם יהיו נשים שיישארו ללא מענה".​

תופרת במפעל קליין (צילום: נתי שבות / פלאש 90).
תופרת במפעל קליין (צילום: נתי שבות / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

גם היום לא הצליחה ועדת הכספים להגיע להבנות עם משרד האוצר על העלאת גיל הפרישה לנשים. הצעת החוק שגיבש יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), יחד עם שאר החברים נתקלת בהתנגדות האוצר שטוען כי עלותה כמיליארד וחצי שקלים. מנגד, האוצר לא מציע פתרון שיאפשר את העלאת גיל הפרישה תוך צמצום הפגיעה בנשים שיאלצו לסיים את העסקתן לפני הגעתן לגיל הקבוע בחוק.

לאחר שהצעת החוק של גפני,  הקובעת מנגנון סיוע לנשים עם שכר נמוך והכשרה מקצועית וכן התייחסות לנשים במקצועות שוחקים (למרות שבנושא זה אין הצעת החוק ברורה), נדחתה בוועדת שרים לחקיקה, היא חזרה לדיון בוועדת הכספים על מנת לנסות ולהגיע להסכמות עם האוצר.

ח״כ משה גפני בוועדת הכספים. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
ח״כ משה גפני בוועדת הכספים. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)

גפני פתח את הישיבה ואמר כי "כולם יודעים שחייבים להעלות את גיל הפרישה כי תוחלת החיים עולה דרסטית. בסוף זה יעלה הרבה מאוד למדינה, כי לא ניתן יהיה כל הזמן להשית את העלות על הציבור באמצעות הגדלת האיזון האקטוארי".

נציג האוצר שהגיע לדיון, סגן הממונה על אגף התקציבים יוגב גרדוס, הגיע לדיון ללא בשורות על נכונות ללכת לקראת הוועדה, והתבצר בעמדת האוצר שלא מעוניין לתקצב תמיכה בנשים במקצועות שוחקים ונשים שאיבדו את עבודתן לפני הגעתן לגיל פרישה.

"המדינה לא תישא בעלויות של הקרנות הוותיקות" קבע גרדוס, והוסיף כי "יש לנו חוות דעת משפטית בעקבות ההסכם שחתמנו איתן, אחרי שהשקענו עשרות מיליארדים. אנחנו משפים אותם על אי העלאה של גילה פרישה מגיל 64 ל-67 אך לא על אי ההעלאה מ-62 ל-64".

נציגת שדולת הנשים תמכה בעמדת הוועדה מול האוצר, ואמרה כי "כבר היום הרבה נשים עובדות הרבה מעבר ל-62 וזה אומר שנשים רבות בוחרות להמשיך לעבוד, רובן לא רוצות דמי אבטלה. בפועל, האוצר לא רוצה לא לתת דמי אבטלה וגם לא לתת פתרון למקצועות שוחקים שזה מה שיפתור את כל הבעיה".

את הדיון, שכאמור לא הצליח לקדם פשרה בין הצדדים, סיכם גפני שאמר כי "הסיפור הזה התחיל מזה שהיה ברור שצריך להעלות את גיל הפרישה. אישה מגיעה לגיל הפנסיה, אך לא מקבלת את כל מה שמגיע לה והמשמעות היא שנשים תזרקנה לרחוב ותהיינה רעבות ללחם. נשים כמו גברים רוצות לעבוד, פעמים רבות אחרי גיל 62, אך יש גם קבוצה של נשים במקצועות שוחקים או נשים שפוטרו או נפלטו מסיבה כזו או אחרת משוק העבודה ולא יתכן שלא יינתן לכך מענה. לא יתכן שנרחיק אותן עוד מהאפשרות לקבל קצבה ועד שתגענה לגיל הפרישה אחרי ההעלאה, נותיר אותן רעבות ללחם ולחיות במחסור".

גפני דרש מאנשי האוצר לשנות את הסתכלותם על העניין "אתם צריכים לשנות את החשיבה בעניין הזה. כל חברי הכנסת בוועדה מסכימים על תשתית החוק, אף אם לא כולם מסכימים על כל נושא ונושא. אבל העיקרון מוסכם. עכשיו האוצר צריך לבוא ולומר מה כן ומה לא ועל מה מוכן להתפשר. אבל ברור שלא נסכים להעלאת גיל הפרישה אם יהיו נשים שיישארו ללא מענה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!