דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העסקה קבלנית

דו"ח ההעסקה הקבלנית / מספר עובדי כוח האדם במגזר הציבורי צומצם אך כולל מקצועות ליבה

מספר עובדי הקבלן בגופים הציבוריים ובמשרדי הממשלה ירד ב-6% | שיאניות ההעסקה הקבלנית: דואר ישראל, רשות העתיקות והתעשייה הצבאית | כ-1,300 סייעות בגני הילדים מועסקות בהסקה קבלנית ברשויות המקומיות

עובדת מיון בדואר ישראל (צילום: יוסי זליגר / פלאש 90).
עובדת מיון בדואר ישראל (צילום: יוסי זליגר / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

9,703 עובדי קבלני כוח אדם הועסקו בגופים הציבוריים ובמשרדי הממשלה בשנת 2016, ב-2,184 משרות. מדובר בירידה של 6% במספרם של עובדי כוח האדם, ובירידה של 6.5% במספר המשרות משנת 2015, כך פורסם אתמול (רביעי) בדו"ח הממונה על השכר באוצר. חשוב להדגיש כי הדו"ח אינו מונה עובדי קבלני שירותים כגון ניקיון, שמירה והסעדה, וצורות העסקה נוספות שניתן להחשיבן כקבלניות, כגון העסקה באמצעות עמותות, תאגידים עירוניים, וצורות שונות של פרילנסרים בעל כורחם.
על אף ששכרם הממוצע של עובדי כוח האדם עמד על 6,686 שקלים למשרה מלאה – בפועל 53% מהם משתכרים שכר שהיה מביא אותם לפחות מ-6,000 שקלים לו היו מועסקים במשרה מלאה.

גן ילדים בישראל. 1,300 מהסייעות מועסקות בהעסקה קבלנית. אילוסטרציה למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Michael Egenburg / Shutterstock.com)
גן ילדים בישראל. 1,300 מהסייעות מועסקות בהעסקה קבלנית. אילוסטרציה למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Michael Egenburg / Shutterstock.com)

אלא שרוב עובדי הקבלן בהם עוסק הדו"ח אף אינם מועסקים במשרה מלאה – 60% מעובדי כוח האדם במשרדי הממשלה ובגופים הציבוריים הועסקו ברבע משרה בלבד, ו-83% הועסקו בחצי משרה או פחות מכך. בקרב עובדי כוח האדם ברשויות המקומיות, הועסקו 66% בהיקף של עד רבע משרה ו-87% בחצי משרה ומטה.

חלקיות המשרה בדו"ח חושבה על בסיס סך כל שעות העבודה שבוצעו בשנת 2016. על פי חוק מחויבת המדינה לקלוט להעסקה ישירה עובדים המועסקים כעובדי כוח אדם תשעה חודשים ברצף, וזהו ההיגיון על-פיו היא נעזרת בחברות כוח אדם, בעיקר לצורך ביצוע פרויקטים ספציפיים ומוגבלים בזמן.

60% מעובדי כוח האדם במשרדי הממשלה ובגופים הציבוריים הועסקו ברבע משרה בלבד, ו-83% הועסקו בחצי משרה או פחות מכך

באוצר ציינו כי "מרבית עובדי הקבלן מועסקים במשרות הדורשות מיומנויות נמוכות ואינם מחליפים עובדים בעלי מיומנות גבוהה", אולם עיון בנתונים מעלה כי בין היתר מועסקות באמצעות קבלני כוח אדם כ-1,300 סייעות בגנים המהוות כ-15% מכלל עובדי כוח האדם בשירות הציבורי.

שלושת הגופים שצוינו בדו"ח כ'שיאני' ההעסקה הקבלנית באמצעות חברות כוח אדם הם דואר ישראל, רשות העתיקות והתעשייה הצבאית. גם עיון בתחומי העיסוק של עובדים אלו מעלה כי רובם הועסקו דווקא בתפקידים המצויים בליבת העיסוק של גופים אלו. כך לדוגמא העסיק דואר ישראל 1,101 עובדי כוח אדם, ש-47% מהם הועסקו בתפקידי מיון ותיוק, ו-40% נוספים מהם הועסקו בעבודות ייחודיות לדואר כגון שליחים ודוורים. 228 מעובדי הקבלן שהועסקו בדואר ישראל בשנת 2016 הועסקו במשרה מלאה, ו-105 נוספים הועסקו בשיעור של למעלה מחצי משרה אך פחות ממשרה מלאה.

שיאניות ההעסקה הקבלנית במגזר הציבורי (נתונים: דו״ח הממונה על השכר במשרד האוצר | גרפיקה: אידאה)
שיאניות ההעסקה הקבלנית במגזר הציבורי (נתונים: דו״ח הממונה על השכר במשרד האוצר | גרפיקה: אידאה)

רשות העתיקות העסיקה 928 עובדי קבלן, ש-919 מתוכם הועסקו כעובדים בחפירות ארכיאולוגיות (תשעת הנותרים הועסקו כטבחים ובעבודות מזכירות). גם 58% מ-680 עובדי כוח האדם בשירות התעשייה הצבאית הועסקו כעובדי ייצור, לצד 18% נוספים שהועסקו כמפעילי מכונות בעוד שיתר העובדים שהועסקו כרתכים, בקרי איכות והנדסאים. עוד יש לציין כי כשליש מעובדי כוח האדם בתעשייה הצבאית הועסקו ב-2016 בשיעור של חצי משרה ומעלה.

כ-1,300 סייעות בגנים מועסקות באמצעות קבלני כוח אדם. הללו המהוות כ-15% מכלל עובדי כוח האדם בשירות הציבורי

העסקת עובדי כוח האדם ברשויות המקומיות מתאפיינת אף היא בשיעורי משרה נמוכים. הרשות המקומית המעסיקה את כמות עובדי כוח האדם הגדולה ביותר היא עיריית ראשון לציון המעסיקה 635 עובדי כוח אדם ש-82% מהם ברבע משרה. אחריה עיריית בני ברק המעסיקה 440 עובדים ש-68% מהם מועסקים ברבע משרה ואף פחות מכך – אך היא מעסיקה גם עשרה עובדי כוח אדם במשרה מלאה ו-37 עובדים בהיקף של חצי עד שלושת-רבעי משרה. בהעסקה של עובדים בשיעורי משרה גבוהים אך במתכונת של כוח אדם בולטת גם עיריית יהוד-מונסון שבה מתוך 230 עובדי כוח אדם מועסקים 69 בחצי משרה או יותר.

סניף הדואר בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
סניף הדואר בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

מתעש מערכות (התעשייה הצבאית) נמסר: הנתונים מתייחסים למספרם הכולל של עובדים שנשכרו לעבודה בחברה, לתקופה מוגבלת, (בין מספר ימים, שבועות חלקם חודשים) בהתאם לצורך תפעולי נקודתי ובהתאם למיומנות ומוחיות נדרשת לעסקיה של החברה.

מדואר ישראל ורשות העתיקות טרם נמסרה תגובה.

ממרכז השלטון המקומי נמסר בתגובה: "מרכז השלטון המקומי מנחה את הרשויות המקומיות להעסיק בהעסקה ישירה את הסייעות לגננות וזאת בהתאם להסכמים הקיבוציים וחוקת העבודה עליהם חתום המרכז".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!