דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הוועדה לביקורת המדינה

תאונות עבודה / השר כץ: אפעל למנוע מחברות קבלניות רשלניות להשתתף במכרזים ממשלתיים

בדיון שהתקיים היום (ד') בוועדה לביקורת המדינה ועסק בתאונות בענף הבניין, אמר השר כץ כי "אנו משנים פה תרבות של 70 שנה של זלזול בבטיחות בענף הבנייה" | לטענת האחראית על תחום תאונות עבודה במשטרה, התקציב להקמת יחידת חקירות ייעודית לתאונות עבודה, עדיין לא הוסדר

קמפיין מודעות האבל להרוגי תאונות הבניין בשדרות רוטשילד (צילום: אלעד מדן).
קמפיין מודעות האבל להרוגי תאונות הבניין בשדרות רוטשילד (צילום: אלעד מדן).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"בכוונתי להעביר בחוק ההסדרים הקרוב תיקון לחוק הביטוח הלאומי שימנע מחברות קבלניות שהוטלו עליהן עיצומים להשתתף במכרזים ממשלתיים", כך הבטיח היום (רביעי) שר העבודה והרווחה חיים כץ בדיון בנושא תאונות העבודה בענף הבניין בוועדה לביקורת המדינה. "אנו משנים פה תרבות של 70 שנה של זלזול בבטיחות בענף הבניה" אמר כץ, והדגיש כי לשם כך העביר את התקנות להטלת עיצומים כספיים, שיפר את תנאי מפקחי הבטיחות, וגייס מפקחים נוספים. "היום כשנכנס פקח לאתר, כולם רצים להראות את הקסדות, פעם היו צוחקים עליהם. החוק להגברת האכיפה שחוקק על ידנו מטיל אחריות גם על המנכ"לים. בכל עיצום או עבירה, למנכ"ל אחריות אישית, ובסוף, הקבלנים והיזמים יבינו כי זה יפגע להם בכיס."

"ב-2017 הוגשו 6 כתבי אישום מתוך 65 חקירות שנפתחו. ב-2018 עדיין אין כתבי אישום" אמרה בוועדה רפ"ק ליאת לב, קצינת הסדר מותנה והאחראית על תחום תאונות עבודה במשטרה. "אנו חוקרים עבירות פליליות כשהאירוע נגמר במוות או חבלה חמורה. משרד העבודה אחראי על פיקוח ומניעה. זו חלוקת העבודה. ב-2016 הוגשו 14 כתבי אישום בתאונות עבודה, אך לא הוגש אף כתב אישום במקרי תאונות עבודה בענף הבניין". רפ"ק לב לא ידעה למסור לוועדה באיזה סטטוס נמצאים יתר 65 החקירות מהשנה החולפת.

אתר בניה / שר העבודה והרווחה, חיים כץ (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
אתר בניה / שר העבודה והרווחה, חיים כץ (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

באשר להקמת יחידת חקירות ייעודית לתאונות עבודה אמרה לב כי, "התקצוב של 2019 לא נסגר. ביקשנו את התקצוב וזה תלוי במשרד לבט"פ. נכון ללפני יומיים – זה טרם תוקצב". "המפכ"ל אמר שעלות הקמת היחידה 14 מיליון" אמר ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), "הויכוחים בממשלה מי ישים את הכסף הזה – זה מביש. מתווכחים על מי ישלם". לצד חוסר הוודאות לגבי הקמת היחידה, ציינה לב כי המשטרה הכשירה לאחרונה 100 חוקרים לחקירת תאונות עבודה, וכי בקרוב צפויה להתבצע הכשרה נוספת בנושא.

אלמנתו של המנופאי ויטלי אסף: "אלחם שיוגש כתב אישום"

"כשהתקשרתי למשטרת ראש העין, כדי לברר מה קרה עם החקירה, החוקר אמר שהוא מצטער שנתנו לי את הטלפון שלו. זה ריסק אותי" סיפרה אלמנתו של המנופאי ויטלי אסף שנהרג באתר בניה בתחילת 2016. "הלא אני רוצה לדעת איך התקדם התיק. חצי שנה לאחר מכן התקבל דו"ח, ורק בזכות התכנית של קרן נוייבך שבה התראיינתי, הוגש אמנם כתב אישום על הנושא של ויטלי. אבל הפרקליטות אמרה שחסרים הרבה דברים בתיק, ולכן העבירו אותו חזרה למשטרה להשלמת פרטים. אני אלחם שיוגש כתב אישום".

"לפני שבועיים התלוננו למשטרה על בן אדם שיושב במנוף עם תעודת זהות מזוייפת" סיפר יו"ר הועד הארצי של המנופאים דן ורשבסקי, "אמרו לנו שזה 'עניין של מינהל הבטיחות' ושהם לא יכולים להיכנס לתחום הבניה. את לא חושבת שאת צריכה להגן על האנשים?", פנה לרפ"ק לב, "לעצור את הבנאדם? לברר מי הוא ומאיפה בא? תעודת זהות מזוייפת, לא תעודה מקצועית! אני משלם מס הכנסה כדי שתשמרו עלי. המפעיל הזה יפיל משהו על מישהו ויהרוג אותו". ורשבסקי הדגיש כי המצוקה הגדולה ביותר של העובדים היא היעדר הגנה על עובדים המדווחים על ליקויי בטיחות: "אנחנו מרגישים שאתם עושים עבודה מצויינת כבוד השר, אבל מפטרים אותנו על ימין ועל שמאל. מנופאי שמדבר – מפטרים אותו. אנחנו משתפים פעולה, מדברים עם אריק (שמילוביץ', יו"ר מינהל הבטיחות, נ.כ.), אבל אנחנו צריכים משהו מידי. היום, למשל, פועל אתר שהתלוננו עליו בכפר יונה: מנופאי מסיע אנשים עם מנוף. איך לא סוגרים אותו?".

"אפעיל את הסמכות שלי לפעול נגד קבלנים שאצלם זו תופעה חוזרת", אמר רשם הקבלנים אילן אליהו. "יש לי רשימה ואני צריך לפעול מולם לפי תנאים מסוימים, בליווי היועצים המשפטיים, לפי הסמכות שלי בחוק. עד כה, בגין ליקויי בטיחות לא נשלל רישיון. אנו מצויים בתהליך. בעוד חודש תהיה לי תשובה לגבי חברה אחת או שתיים שאולי ישלל מהן הרישיון. אני לא כל-כך בעל שיקול דעת בעניין, אני לא יכול ישר לשלול. יש לי יכולת לאכוף אמצעי משמעת".

"אנו מדברים ומדברים ולא קורה כלום בשטח. אנו מתמודדים עם העובדים, עם הקבלנים; אותנו, מנהלי העבודה, לא שואלים על בטיחות אלא על תוך כמה זמן אני מבצע את הפרויקט" אמר אמנון שינדלר, יו"ר ועד מנהלי העבודה ארצי, "העובדים שלנו כולם לא מועסקים ישיר, הם עובדים עם קבלני משנה: מהשטחים, זרים. אני כמנהל עבודה אחראי על 300 עובדים, שמתחלפים כל הזמן. מטפל גם בבטיחות, גם בלבצע את העבודה בזמן. איך מטילים על מנהל עבודה את כל האחריות הזאת? האחריות הנוספת שצריכים להטיל היא על מנהלים פרויקטים".

התקדמות – אך לא מספקת

ח"כ איל בן ראובן (המחנ"צ) אמר כי הוא מקווה שהצעת החוק שלו ושל חאג' יחיא, שתחייב מינוי עוזרי בטיחות באתרי בניה גדולים, שיעבדו לצד מנהלי העבודה ויהיו אמונים על תחום הבטיחות בלבד, תקודם ותעבור. "מדובר על אדם שעסוק רק בבטיחות מטעם הקבלן וזה תפקידו" הסביר בן ראובן את מהות התפקיד החדש שהם מבקשים ליצור, "הוא מתדרך, בודק רישיונות, בודק קסדות וריתמות, בודק שכל הפיגומים עומדים בתקן. זו נקודה שקיבלנו ממנהלי העבודה שאמרו שהם לא מסוגלים לקיים חובתם מבחינת הבטיחות. באתר של 5 ביניינים מנהל העבודה לא מסוגל כי יש לו המון משימות".

"אין ספק שחלה התקדמות מרשימה בשנה האחרונה. הטיפול האינטנסיבי של שר העבודה והמשרד כולו בקטל בענף הבניין היא פריצת דרך של ממש, והשר כ"ץ הוא הראשון לטפל בה ברצינות כזו" ברכה את השר יו"ר הוועדה ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנ"צ), "אף על פי כן, יש לפנינו עוד דרך ארוכה מאוד. על אף שורת ההישגים שמנינו כאן – אנשים ממשיכים להיהרג; הקצב מתחילת השנה – 11 הרוגים בחודשיים – מבשר רעות". יחימוביץ' התייחסה לפרסום רשימת צווי הבטיחות הבוקר "יתן לראות שלא מדובר ב"חאפרים"; החברות המפרות הן חברות מכובדת, ו"דניה סיבוס" מככבת בראש הרשימה. כאשר חברה בסדר גודל כזה עומדת בראש הרשימה השחורה הזו, הדבר מעיד כאלף עדים על הנוהג הפסול, על הזלזול בחיי אדם, שהוא בעיקר זלזול בחיי העובדים העניים, המוחלשים והמודרים ביותר בחברה".  לדבריה צפויה הוועדה להתכנס בנושא פעם נוספת לאחר הגשת דו"ח המעקב של מבקר המדינה במאי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!