דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בטיחות בעבודה

ההפקרות נמשכת / 700 צווים על הפרות בטיחות הוגשו נגד קבלנים, בראשם "דניה סיבוס"

משרד העבודה והרווחה פרסם את הצווים שהטיל בארבע השנים האחרונות על חברות שהפרו באופן חמור את כללי הבטיחות, זאת בעקבות לחץ מתמשך של מספר ארגונים שכלל גם עתירה לבג"ץ | באופן אבסורדי, לא הוטלו סנקציות כנגד אף קבלן או חברת בנייה

הדמיה של רשימת הליקויים של אתרי הבניה, על רקע אתר בניה (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90, גרפיקה: אידאה).
הדמיה של רשימת הליקויים של אתרי הבניה, על רקע אתר בניה (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90, גרפיקה: אידאה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

חברת "דניה סיבוס", קבלנית הבניין והתשתיות מהגדולות בענף שנמצאת בבעלות אפריקה ישראל, ניצבת בראש הרשימה השחורה והמפוקפקת שמפרסם הבוקר (ד') לראשונה משרד העבודה והרווחה, הכוללת כ-700 צווים שהוטלו על חברות בנייה בגין הפרות בטיחות חמורות בשנים 2012-2016. למרות חומרת הנתונים, על אף חברה בשנים אלו לא הוטלו בשלב הזה עיצומים כספיים, ולא נפתח הליך פלילי מול אף קבלן.

לרשימת הקבלנים הרשלנים המלאה – לחצו כאן

על פי הרשימה, שהפכה לפומבית בעקבות לחץ מתמשך של מספר ארגונים לרבות עתירה לבג"ץ (ראו הרחבה), הוטלו על דניה סיבוס לא פחות מ-13 צווי בטיחות בשנים אלו – 12 מהם על רקע הפעלת עגורן צריח שלא כחוק ואחד על אי מינוי מנהל עבודה כחוק. בתשעה מהמקרים המתוארים מדובר היה בהפעלת עגורן בניגוד להוראת בודק המנופים, שקבע כי יש להשבית אותם מפעילות.

אתר הבנייה בפתח תקווה, בו נהרג עובד אחרי שנפל עליו חפץ כבד, 27 בפברואר 2018. (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
אתר הבנייה בפתח תקווה, בו נהרג עובד אחרי שנפל עליו חפץ כבד, 27 בפברואר 2018. (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

באוגוסט 2016 חשף 'דבר ראשון' כי מנופאי בשירות החברה פוטר כיוון שסירב לעבוד על מנוף מסוכן שבודק הורה להשביתו. באוגוסט 2017, פנתה החברה למפקח על ההגבלים העסקיים בטענה כי ניסיון התארגנות קואופרטיבית של מנופאים מהווה 'הסדר קרטליסטי'. בעקבות פניה, זו נסוגו המשקיעים ביוזמה, היא נקלעה לקשיים כלכליים והתפרקה.

מלבד 'דניה סיבוס' בולטת ברשימה חברת 'האחים אום' שעליה הוטלו עשרה צווים – מתוכם חמישה בנוגע לעגורני צריח שנבנו שלא כראוי או פעלו בלא תסקיר כנדרש. ארבעה צווים הוטלו עליה בנוגע לאי מינוי מנהל עבודה באתר בניה או עבודה באתר בו הוא אינו נוכח. על חברת 'שתית בע"מ' הוטלו תשעה צווים, מתוכם שלושה הנוגעים להפעלת עגורני צריח ושלושה נוספים הנוגעים לביצוע עבודות במרחק פחות מ-3.25 מטר מקווי מתח גבוה באופן המעמיד בסכנת התחשמלות. על החברות 'עומר הנדסה ובניה', 'מפעלים טרומיים אשטרום', 'ב.ס.ט בניה', 'אסום חברה קבלנית לבניין', 'אלקטרה בניה' ו'אחים אוזן חברה לבניה' – הוטלו שמונה צווים, כל אחת מהן.

"המהלך להגברת השקיפות מצטרף לשורה של מהלכים שעשינו בשנה האחרונה למאבק במכת תאונות העבודה בענף הבנייה בישראל שגורמת למותם של עשרות עובדים ופציעתם של אלפים נוספים ומביאה להוצאה ממשלתית מיותרת של מיליארדי שקלים בשנה ולפגיעה בחוסנו של המשק", מסר שר העבודה והרווחה, חיים כץ (הליכוד). לדבריו, "הקבלנים צריכים לקחת אחריות ולשפר את תנאי הבטיחות ולשמור על חיי אדם, כדי לעצור אחת ולתמיד את הקטל באתרי הבנייה".

הרוגי תאונות בניין קטלניות באתרי הבנייה והתשתיות בשנת 2018 (נתונים: הקבוצה למאבק בתאונות בנין | גרפיקה: אידאה).
הרוגי תאונות בניין קטלניות באתרי הבנייה והתשתיות בשנת 2018 (נתונים: הקבוצה למאבק בתאונות בנין | גרפיקה: אידאה).

 

 

 

300 מהצווים שפורסמו ברשימה נוגעים להפעלת עגורנים ואמצעי הרמה אחרים באופן מסוכן, או בלא האישורים הנדרשים. העבירה הנפוצה ביותר המופיעה ברשימת צווי הבטיחות שפורסמו היא הפעלת עגורן צריח בניגוד להוראה של בודק מוסמך להשבית אותו. לא פחות מ-158 צווים ניתנו על סעיף זה. סעיפים נוספים נוגעים להפעלת מנופים על ידי מי שאינו מוסמך לכך, הפעלתם בלא תסקירי בטיחות כדין, ובנייתם שלא כראוי או על תשתית שאינה יציבה. כזכור, רק לפני שבועיים נהרגה נטע רוטמן ז"ל, מנפילת מנוף-זחל באתר בניה בכפר סבא.

130 צווים נוספים ניתנו בגין אי הודעה למשרד העבודה והרווחה על מינויו של מנהל עבודה כחוק או על התחלפותו של מנהל העבודה – כשמנהלי העבודה הם האחראים בפועל על תחום הבטיחות באתרי הבניה. עוד 116 צווים ניתנו בגין עבודות בקרבה מסוכנת לקווי מתח גבוה שמעל 33 אלף וולט.

הארגונים – צעד מאוחר ולא מספק

בתחילת השנה נכנס לתוקפו הצו המאפשר למפקחי הבטיחות במשרד להטיל עיצומים מינהליים על קבלנים המפרים את הוראות הבטחות, וכבר הוטלו למעלה מ-660 עיצומים בסכום כולל של למעלה מ-19 מיליון ש"ח. לדברי המשרד בפעילות האכיפה מושם דגש על תחום ניהול האתרים ומניעת נפילה מגובה.

כבר בסוף 2016 פנתה הפעילה החברתית הדס תגרי, מקימת 'הקבוצה למאבק בתאונות בניין', למינהל הבטיחות ואחר כך גם לשר העבודה והרווחה בדרישה שצווי בטיחות אלו יפורסמו. תגרי ברכה על הפרסום אך הדגישה: "צעד זה עומד בניגוד לחוסר השקיפות הבוטה שאנו נתונים לו מצד מנהל הבטיחות התעסוקתית מאז הדחתה של ראשת המנהל ורדה אדוארדס ומינוי של אריה שמילוביץ כמ"מ ראש מנהל הבטיחות לפני כ-3 חודשים. חוסר שקיפות זה מתבטא בעיכובים ממושכים בפרסום צווים להפסקת עבודות באתרי בנייה בהם התרחשו תאונות קטלניות וקשות –  פרסום המתחייב על פי חוק באופן מיידי –  ובפרסום שוטף של צווי בטיחות, ואי מענה גורף לפניות בבקשה לבירור אודות תאונות קטלניות וקשות, וזאת להבדיל מכפי שנהג עד אותו מועד". לדבריה רשימת צווי הסגירה התעדכנה רק ביום שני האחרון, ככל הנראה בשל הישיבה המתוכננת להתקיים היום בועדה לביקורת המדינה בנושא התאונות בענף. "התנהלות חמורה זו מעידה על החיוניות שבהאצת ההליכים הנדרשים על פי חוק לבחירתו כדין של מפקח עבדה ראשי וראש מנהל קבוע, שיפעל על סמכותו העצמאית על פי חוק לקידום בטיחות העובדים ותוך שמירה על כללי המנהל התקין. אנו קוראים לשר חיים כץ לקדם הליכים אלה, ולפי שעה להורות למנהל הבטיחות לחדול מההתנהלות ההרסנית הנוכחית, ותחת זאת ליישם בפעולתו השוטפת את השקיפות המבורכת המשתקפת במהלך הנוכחי של פרסום צווי הבטיחות".

"בתחילת המאבק הציבורי בנושא מידע זה נשמר רחוק מעיני הציבור, למרות חיוניותו לשמירת חיי העובדים ואף העוברים והשבים. פרסומו מעיד על הצלחת המאבק הציבורי" מסר ארגון 'קו לעובד' השותף לפרויקט 'נרתמים – בטיחות לעובדי הבניין', "לנראות של מידע זה חשיבות גדולה ביכולת הציבורית לפקח על קבלנים ולדרוש מהם למלא את הוראות הבטיחות. לצערנו מידע זה אשר עמד לרשות המשרדים הממשלתיים השונים, בהם משרד רשם הקבלנים במשרד השיכון, לא הביא אותו להעמדת ולו קבלן אחד לדין משמעתי בגין הפרה חוזרת ונשנית של בטיחות עובדיו וסיכון חייהם".

לפני שנה עתר הארגון לבג"צ בדרישה שמשרד העבודה והרווחה יפרסם את צווי הבטיחות שהוא מטיל באופן מיידי, ואף יפרסם את הצווים באופן בולט באיזור אתר הבניה, כך שיתאפשר לעובדים להכיר את הליקויים המחייבים תיקון ולהישמר לנפשם. בתגובה הבהיר המשרד כי יהיה מוכן לפרסם את הצווים אך ורק 45 ימים לאחר הטלתם, בכדי להעניק לקבלנים זמן להגיב עליהם. "עיון בנתונים שמתפרסמים היום מגלה כי עמדה זו היא חסרת אחריות", טוענים בקו לעובד. "אחת מהפרות הבטיחות הבולטות הינה הפעלת עגורני צריח בניגוד לעמדת הבודק, הפרה שבנקל עולה בחיי אדם", הוסיפו. "אנו תקווה שמשרד העבודה והרווחה ימשיך בהליך השקיפות, יחשוף לציבור ברמה המידית את כל צווי הבטיחות המוטלים, מה שיעניק גם לציבור, וגם לגופים הממסדיים השונים, את היכולת לטפל בנושא ברמה המידית", אמרו בארגון.

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר בתגובה לפרסום הרשימה: "אנו מברכים על המהלך ועל ההיענות לקריאתנו לפרסם רשימת הצווים במיוחד לאור העובדה שמתחילת שנת 2018 נהרגו כעשרה פועלי בניין ועוד עוברת אורח נוספת שרכב מחץ את רכבה. למעשה מדובר במידע קריטי בעל חשיבות ציבורית ראשונה במעלה, ממנו ניתן ללמוד את זהותן של חברות קבלניות שבאתריהן ישנן הפרות בטיחות חוזרות ונשנות שיש בהן לסכן את חיי פועלי הבניין. מידע זה יאפשר לציבור ולארגונים החברתיים לפעול כנגד אותן חברות, לרבות: לשלול מהן להשתתף במכרזים ממשלתים, לדרוש פיקוח רגולטורי הדוק יותר מצד משרד העבודה על אתריהן; לדרוש נקיטת הליכים פליליים וכן לדרוש שרשם הקבלנים במשרד השיכון יפעיל את סמכותו החוקית והמתבקשת לשלילת רישיון הקבלן של חברות שמפרות באופן שיטתי את חוקי הבטיחות ומפקירות את עובדיהן".

תגובות

מחברת דניה סיבוס נמסר בתגובה לפרסום: "דניה סיבוס בהיותה חברה שומרת חוק פועלת בשיתוף פעולה ובתאום מלא עם משרד העבודה בכל נושא המועלה על ידו, ותמשיך לעשות כך גם בעתיד בכל שתידרש".

תגובת האחים אום: "חברת האחים אום מעסיקה ממונה בטיחות כנדרש ועושה את מירב המאמצים למנוע הישנות מקרים מסוג זה. צווי הבטיחות מטעם משרד העבודה טופלו ובוטלו כנדרש. חברת האחים אום רואה את נושא הבטיחות כערך עליון ומשקיעה משאבים רבים לטובת נושא זה".

תגובת חברת הבניה שתית טרם נתקבלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!