דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מנופאים

פרסום ראשון / סירב לעבוד על מנוף עם ליקויי בטיחות ופוטר

בדיקת בטיחות שנערכה למנוף אותו הפעיל אחמד חמאיסה באתר של דניה סיבוס בבת ים מצאה ליקויי בטיחות אותם יש לתקן לאלתר. כשהודיע שאינו מוכן להפעיל את המנוף עד תיקון הליקויים, פוטר מעבודתו

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בתחילת חודש אוגוסט נערכה בדיקה חצי-שנתית למנוף אותו הפעיל אחמד חמאיסה, בן 25, נשוי ואב טרי לילדה בת 11 ימים, באתר בנייה של חברת דניה סיבוס בבת ים. רק אחרי פניות חוזרות ונשנות למנהלי הפרויקט קיבל לידיו חמאיסה, את תסקיר הבודק המוסמך וגילה כי הוא עובד מעל 20 יום על מנוף מסוכן. כשהודיע שאינו מוכן להפעיל את המנוף עד תיקון הליקויים, פוטר מעבודתו.

ליקוי הדורש תיקון לאלתר

בדיקת הבטיחות, אותה ניהל בודק מוסמך שנשכר על ידי חברת דניה סיבוס, התבצעה בתאריך ה-9.8.2016. "אחרי הבדיקה אמר לי הבודק שאני יכול לעבוד במהלך השבוע עד שיגיע התזכיר, ואז אני צריך לראות מה צריך לתקן" סיפר חמאיסה, שעובד כמפעיל מנוף כשלוש וחצי שנים והועסק באתר באמצעות קבלן כוח אדם, ל'דבר ראשון'.

על אף שתסקיר הבטיחות אותו חיבר הבודק הוצא כבר ב-17.8, קיבל אותו חמאיסה מאוחר הרבה יותר. "ביקשתי את התזכיר שוב ושוב, ורק אתמול (29.8, נ.צ.כ.) קיבלתי אותו" נזכר, "אני שואל כל הזמן אם המנוף עבר את הטסט והכל בסדר, ואומרים לי שכן".

אך התסקיר מגלה תמונה אחרת. הבודק המוסמך גילה כי מפרשי הרוח מחוברים בחוטי ברזל בלבד, ולא בברגים על פי התקן. בתסקיר שהגיש לחברת הבנייה כתב הבודק כי יש להרכיב את מפרשי הרוח בהתאם להוראות היצרן וכי יש לבצע זאת לאלתר.

מתוך תסקיר הבטיחות של המנוף בבת ים
מתוך תסקיר הבטיחות של המנוף בבת ים (לצפייה בתסקיר המלא יש להקיש על התמונה)

מפרשי רוח הם לוחות מתכת המחוברים לזרועות המנוף, שמטרתן לסובב את המנוף, כשהוא משוחרר במצב לילה, כך שהזרוע תנוע עם כיוון הרוח, במטרה למנוע סכנה להתמוטטות המנוף בשל רוחות חזקות. את המפרשים יש לשים על פי הוראות היצרן, על מנת שימלאו את ייעודם נכונה. הנחה לא נכונה של המפרשים עשויה ליצור דווקא התנגדות לרוח שתסכן את המנוף. 

מלבד זאת הצביע הבודק על ליקויי ריתוך בשלוש מחוליות המנוף, שגם אותן הורה לתקן באופן מיידי.

אחרי קבלת התסקיר, שוחח חמאיסה עם הבודק שחיבר אותו וזה הבהיר לו כי היה ואחד ממפרשי הרוח ישתחרר, ייפול ויפגע חלילה באדם בשעת העבודה, האחריות תיפול על כתפיו של המנופאי. "החשש שלי הוא שייפול המנוף. יש גם כביש ראשי למטה, עיר הצעצועים, גן ילדים, בית ספר לחינוך מיוחד" אמר חמאיסה.

"מטפלים בזה"

חמאיסה פנה מיד פנה למנהל הפרוייקט, יעקב פירי, והודיע שלא יעבוד על המנוף עד לתיקון הליקויים.

"מטפלים בזה" השיב לו פירי בשיחת טלפון שהקלטתה הגיעה ל'דבר ראשון'. חמאיסה מציין שהבודק הורה לתקן את הליקויים באופן מיידי, אך פיורי מסביר לו כי "לבצע באופן מיידי זה לא אומר מעכשיו לעצור את המנוף. זה לא באופן מיידי עכשיו. הוא נותן תקופה לסדר את זה". פיורי שלח את חמאיסה לביתו, בהמשך הודיע לו טלפונית אחד ממנהלי הפרויקט כי לא יעבוד יותר באתר.

אתמול הגיע לאתר מנופאי אחר בשם איסמעיל ג'אבי. "אמרו לי תבוא לעבוד כמחליף" סיפר, "עכשיו, אני יודע שאחמד עבד על המנוף הזה, ולפני פחות מחודש הייתה פה בדיקה. אז לא ידעתי שהמנוף לא עבר את הבדיקה. פתאום הוא מתקשר אלי ואומר לי – 'אתה עובד על מנוף בלי טסט', ושולח לי בוואטסאפ את התזכיר".

מימין: אחמד חמאיסה ואיסמעיל ג'אבי (צילום: דבר ראשון).
מימין: אחמד חמאיסה ואיסמעיל ג'אבי (צילום: דבר ראשון).

"עצרתי את העבודה. הודעתי להם שאני לא עובד לפני שטכנאי בא לסדר את הליקויים, אז אמרו לי שלא צריכים אותי, לך הביתה" הוסיף. ג'אבי הציג פתק שנתן לו פיורי בניסיון לשכנע אותו לעלות על המנוף, למרות שהליקויים לא תוקנו. "הנחיית חברתנו בשם דניה סיבוס שניתן לעבוד במנוף ללא דיחוי", נכתב שם. וכן כי הטיפול בליקויים נעשה על ידי החברה בתיאום עם חברת האחזקה. אך ג'אבי סירב להמשיך לעבוד על המנוף המסוכן. "הוא לא רשאי לתת לי לעבוד על המנוף, לכאורה 'על האחריות שלו'. הוא לא בודק מוסמך, לא טכנאי. הוא מנהל פרוייקט ולא מבין במבנה המנוף" הסביר.

התערבות אסורה

דן ורשבסקי מוועד הפעולה של ארגון מפעילי עגורן צריח הסביר שמדובר בהתערבות אסורה בשיקול דעתו של מפעיל העגורן. "כשעובדים על המנוף, רוב הדברים שקורים הם על אחריותו של המפעיל. כשבוחן אומר שיש ליקויי בטיחות, אם המפעיל לוקח את האחריות – כל מה שיקרה, כל תאונה, תיפול עליו. לכן שיקול הדעת הוא שלו. אסור גם להתערב בשיקול דעתו או להפעיל עליו לחצים. מנהל עבודה או מנהל פרויקט לא יכול לתת למנופאי הוראה לעבור על החוק ועל תקנות הבטיחות", אמר בראיון ל'דבר ראשון'.
בשיחה טלפונית עם ורשבסקי אמר אחד ממנהלי הפרויקט מטעם דניה סיבוס, כי "לא פיטרו אותו, אמרו לו שלא להגיע לאתר הזה. אין לאף אחד זכות לפטר בן אדם באתר הזה, אנחנו יכולים להגיד אתה עובד פה ביומית, אתה לא עובד חברה של דניה, אתה עובד כאן בתור עובד יומי מכוח אדם. הוא ימשיך לעבוד במקומות אחרים. הוא משבית לנו אתר, ולא רק בטיחות כן או לא, הוא נכנס לוויכוחים עם יותר מדי אנשים כאן, על כל מיני דברים ולא רק עם הסיפור הזה".

בשבועיים האחרונים אירעו שתי תאונות באתרי בנייה, שאינם קשורים לדניה סיבוס. ביום שני השבוע נפל לוח שיש ממשטח הרמה שהונף על ידי מנוף, ריסק לחלוטין מספר רכבים שהיו תחת למנוף, וכמעט וגרם למותה של נערה בת 14 שעמדה לצידם. באחד הרכבים שנפגע קלות ישבו אם ובנה התינוק, שלא נפגעו. בשבוע שעבר קרס מנוף זחל על גן ילדים באשדוד. הגן היה ריק בשל החופש הגדול, אולם המנופאי נפצע באורח בינוני כשרגלו נמחצה על ידי הזחל.

תגובות

מחברת דניה סיבוס נמסר בתגובה כי "במקרה דנן, המנופאי אחמד חמאיסה ביקש וקיבל את 'תסקיר העגורן', בו מתועד מצבו של העגורן. בתסקיר זה צוין כי כל הליקויים, אשר נבדקו על ידי שני גורמים חיצוניים שונים, טופלו וכי המנוף כשיר לעבודה. יודגש כי במידה והייתה אינדיקציה לכך שהמנוף איננו כשיר להמשך פעילות, החברה הייתה מפסיקה את העבודות לאלתר".

יש לציין כי תסקיר הבטיחות לא מציין כי תוקנו הליקויים. בשיחה טלפונית אמר הבודק לחמאיסה כי לא קיבל אישור מהחברה על תיקונם. גם יעקב פירי אמר בשיחתו עם חמאיסה כי הטכנאים יגיעו רק מספר ימים מאוחר יותר.

עוד הוסיפו בדניה סיבוס כי "אף על פי כן, ביקש חמאיסה, שאיננו עובד דניה סיבוס ומועסק באמצעות קבלן כוח אדם חיצוני, שלא להמשיך ולעבוד על העגורן. במקרה שכזה, רשאית דניה סיבוס לבקש מקבלן כוח האדם להחליף העובד בעובד אחר. החברה איננה רשאית לפטר את העובד ועל כן נסיבות סיום העסקתו, ככל והייתה כזו, אינן קשורות לחברה ועליהן להתברר למול מעסיקו הישיר".

ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר כי העניין ייבדק על ידם, אך הדגישו כי "בעניין פעולת המנוף מעל מבני ציבור ומעל כביש ראשי יש לפנות לעיריית בת ים אשר נתנה התר (ככל הנראה) לעבודות הבנייה ולהצבת העגורן במקום שהוצב".

מעיריית בת ים נמסר: "העגורן הוצב על ידי קבלן הבנייה ללא אישור משרד העבודה, כפי שמחייב החוק. עם היוודע הדבר הופסקה עבודת העגורן לאלתר עד להמצאת האישורים הנדרשים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!