דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

ענף הבניין / ענקית הבנייה דניה סיבוס מאיימת לתבוע את קואופרטיב המנופאים של"י

לטענת החברה, חבירתם של המנופאים מהווה הסדר המפר את איסורי הליבה של חוק ההגבלים העסקיים | הקואופרטיב הוקם במטרה לשנות את תנאי ההעסקה בענף, ועל מנת להבטיח לעובדים ולעובדות תנאי בטיחות הולמים

מנופים באתר בנייה (צילום: דבר)
מנופים באתר בנייה (צילום: דבר)
ניצן צבי כהן
יניב כרמל
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"חבירתם של המנופאים יחדיו, תחת קורת גג אחת, מהווה הסדר קרטליסטי אסור, אשר מפר את איסורי הליבה של חוק ההגבלים העסקיים". כך טוענת במכתב ששלחה ענקית הבניין דניה סיבוס ל'שלי – אגודה שיתופית למנופאים", קואופרטיב שהוקם על ידי קבוצת מנופאים במטרה לשנות את תנאי ואופי ההעסקה בענף. בדניה סיבוס מאיימים אף לתבוע את הקואופרטיב בגין הנזקים הכספיים שלטענתם נגרמו להם.

קואופרטיב המנופאים הוקם אך לפני חודשיים, כפי שדווח בזמנו ב"דבר ראשון". לאחר שנים של מאבק על תנאי עבודתם, לרבות בטיחות עבודתם, מאבק שכלל התאגדות במסגרת ההסתדרות ושאף הביא לחתימת הסכם קיבוצי בין ההסתדרות לקבלנים, החליטו כמאה מנופאים ומנופאיות ליטול גורלם בידיהם ולהתאגד במסגרת אגודה שיתופית דרכה ישכרו קבלנים את שירותי המנופאים. ל'דניה סיבוס', אחרת מחברות הבניה הגדולות בישראל, זה נראה כפגיעה בה.

קואופרטיב מנופאים (ניצן צבי כהן).
קואופרטיב מנופאים (ניצן צבי כהן).

לטענת דניה סיבוס "ממילא גם מנופאים בודדים נהנים מכוח מיקוח רב יחסית, הן נוכח העלות הכבדה ביותר שנגרמת לחברה קבלנית במידה שעבודת המנוף באתר מופסקת, הן עקב מחסור קיים בשוק במנופאים מנוסים והן נוכח דרישות הרישוי למפעילי מנוף, אשר מובילות לצמצום היצע המנופאים". אלא שמול טענות אלו של סיבוס, ראוי לציין כי רבים מהמנופאים הועסקו לאורך השנים, ועד לחתימת ההסכם הקיבוצי לפני כארבעה חודשים, באופני העסקה פוגעניים, בשכר שחור ללא תנאים סוציאליים, בימי עבודה ארוכים מהמותר ותוך דרישות לסכן את חייהם – ובכלל זאת אף בדניה סיבוס עצמה, כפי שדווח ב'דבר ראשון'. הטענה בדבר היות האגודה השיתופית קרטל תמוהה גם לאור העובדה שהאגודה הציעה מחירים נמוכים מהמקובל בשוק, היות ומטרתה שיפור תנאי ההעסקה של העובדים ולא גריפת 'דמי תיווך' לקופתה.

עוד טוענת דניה סיבוס כנגד החברה החדשה כי טרם קיבלה רישיון כ'קבלן כוח אדם', ממשרד העבודה והרווחה כנדרש בחוק.

ייתכן מאוד שההשפעה המורגשת על ענף המנופאות כתוצאה מהקמת האגודה השיתופית, נובעת לא רק מהיקף חבריה אשר 'יצאו מן השוק', אלא גם בפעולה הנחושה אותה היא מבצעת לשיפור האכיפה כנגד העסקת מנופאים בלא רישיון – המצמצמת תופעה פלילית זו. באין לה מספיק עבודות מנוף להפעיל את חבריה – הקימה האגודה חמ"ל הפועל בשיתוף מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, וחבריה מסייעים בידיו לאתר חברות המעסיקות עובדים בלא רישיון. כך למשל היתה מעורבת האגודה באיסוף המידע המקדים לסיור חברי הכנסת מוועדת העבודה והרווחה באתרי בניה באשדוד בתחילת החודש, בו נמצא מנוף הפועל בלא תסקיר כנדרש בחוק.

רונן גינצבורג, מנכ"ל דניה סיבוס מתייצב בועדת העבודה והרווחה של הכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
רונן גינצבורג, מנכ"ל דניה סיבוס מתייצב בועדת העבודה והרווחה של הכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

מספר המנופאים המורשים בישראל מוערך בכ-1,200. האגודה השיתופית החדשה מונה כיום רק מעט למעלה ממאה חברים, וספק רב אם התארגנותם של עובדים במסגרת קואופרטיבית בהיקף זה אכן עובר על חוק ההגבלים העסקיים. נזכור כי בעבר היה המשק הקואופרטיבי רכיב מרכזי ביותר בכלכלה הישראלית, אשר הקיף אחוזים ניכרים של ענפים רבים – ביניהם התחבורה הציבורית, החקלאות ועוד. ייתכן מאוד שדווקא במציאות התעסוקתית כיום, עם התחזקות תופעת ההעסקה הקבלנית ושיטות העסקה פוגעניות ומחלישות אחרות כגון מודל ה'פרילאנס' בו לא מתקיימים כלל יחסי עובד-מעביד מבחינה חוקית – הופך המודל הקואופרטיבי שמציגה של"י לתצורה חדשה ונחוצה של התאגדות עובדים במשק המשתנה.

עם זאת, יש לציין כי ל"דבר ראשון" הגיעו גם ידיעות על קשיים בתוך האגודה השיתופית של המנופאים, ויתכן שישנם קשיים במימוש הרעיון הנאצל. ל'דבר ראשון' הגיעו ידיעות על עיכוב בהעברת המשכורות למנופאים שהתארגנו דרך הקואופרטיב. על כך אמר דן ורשבסקי, יושב ראש ועד מפעילי עגורן צריח בישראל, כי "אנו רואים בחומרה רבה כל תופעה של הלנת שכר ופגיעה בזכויותהם של המנופאים, אנו נסייע לכל המנופאים באשר הם ולא נהסס לנקוט בכל האמצעים החוקיים להבטיח שאותם עובדים יקבלו שכר כדין".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!