דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

החיים בעוטף עזה / בעיות בקליטה: תושבי עוטף עזה מייחלים לסיום המבצע הצבאי המצרי בסיני

מאז החל המבצע הצבאי נגד ארגוני הטרור בחצי-האי לפני כשלושה שבועות, תושבי היישובים שלאורך הגבול סובלים משיבושים קשים בקליטה | פתרונות טכנולוגיים של "עיר חכמה" יכולים להיות הפתרון - אבל אנחנו עדיין לא שם

אנטנה סלולרית בנגב (צילום: Shutterstock).
אנטנה סלולרית בנגב (צילום: Shutterstock).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

במשרד התקשורת ובמערכת הביטחון לא סייעו, במשך 3 שבועות, לפתור את שיבושי הקליטה בעוטף עזה וביישובים אחרים בנגב. הסיבה לשיבושים, ככל הנראה, היא לוחמה אלקטרונית שמפעיל הצבא המצרי נגד גורמי טרור בסיני, דבר הגורם לשיתוק גם ברשתות האזרחיות בקרב עשרות אלפי משקי בית בישראל. האם מחר איכות הקליטה תחזור לקדמותה.

חיינו הפכו להיות תלויים בתקשורת. פעמים רבות אנו מתלוננים כנגד ניתוקים כתוצאה מתקלות בחברות התשתית הקווית או הסלולרית. הפעם הן לחלוטין לא אשמות. לפי כל הגורמים המוסמכים, נאמר ברמז או במפורש, פעילות צבאית מצרית בסיני משולבת באמצעי לוחמה אלקטרונית בכוונה לשבש את התקשורת בקרב ארגוני טרור בחצי האי, היא האחראית להיעדר הקליטה. הפעילות הביטחונית במצרים מתנהלת בתיאום עם ישראל, למרות שהסכם השלום בין המדינות כולל סעיפי פירוז. השינויים במצב הביטחוני מאז האביב הערבי, גרמו למערכת הביטחון בישראל להסכים לפעילות צבאית מצרית בחצי האי, בידיעה שהיא אינה מכוונת כנגד ישראל, אלא כנגד ארגונים החותרים לערער את יציבות המשטר במצרים.

את המחיר, משלמים גם אזרחים ישראלים. ללא קליטה סלולרית יציבה, הודעות כתובות שנשלחות מגיעות באיחור של שעות או ימים, כשאיש כבר לא מבין למה הן מכוונות. פעילות עסקית נפגעת, אך החשש הגדול מכולם הוא בעיות בתקשורת בעת אירוע חירום, כמו התחממות הגזרה ברצועת עזה, שאכן קרו גם בתקופה האחרונה. גם פניות לשר התקשורת, איוב קרא, לא הועילו ואפילו איום בתביעה ייצוגית כנגד החברות הסלולריות לא שינה את המצב. ככל הנראה, כולם מצפים לסיום המבצע הצבאי במצרים, ואיתו גם הפסקת פעילות הלוחמה האלקטרונית.

האם יש פתרונות לשרידות תקשורתית ?

רשתות הסלולר הן באופן טבעי רשתות רגישות הרבה יותר מתקשורת קווית. הרבה פעמים, כניסה לאירוע המוני בישראל, כמו הופעה או הפגנה, גורמת לשיבושי קליטה בשל העומס המקומי שנוצר על מספר סופי של אנטנות. בעולם הולכים ומתפתחים פתרונות טכנולוגיים למצבי עומס וגיבוי, אך בישראל אין הסדרה לתחום כמו WIFI OFFLOAD, או פתרונות אחרים להתמודדות עם עומסים ושיבושים בתקשורת.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=bKRjDYC-PSA

ברחבי הארץ מתקיימים כיום מספר ניסויים בהפעלת שירותי "עיר חכמה" הכוללים פריסת רשת תקשורת עירונית קווית או סלולרית. רשתות אלו נועדו בראש ובראשונה לספק שירותים לערים בדמות חיישנים המנוהלים באמצעות מערכות שליטה ובקרה ובהם חיישני תאורה, פסולת, מים וביוב, חניה, מצלמות ועוד. לצד זאת, הקמת תשתית של סיבים אופטיים וקישוריות סלולר להעברת קבצי אודיו ווידאו ולרשת אינטרנט מהירה. פתרונות תקשורת עירוניים יכולים לשמש גם להגברת איכות התקשורת הסלולרית הרגילה, ובכך להגביר עמידות לנסיבות של עומס או שיבושים חיצוניים.

לא רק פחים חכמים

התקנת חיישנים בפחים העירוניים יכולה לייעל את מערך פינוי האשפה של העיר באמצעות ריקון הפחים לפי מידת המקום התפוס בתוכם, ולא רק באופן סדרתי וקבוע. אלא שחיישן פשוט למדידת מצב הפח מחייב רשת תקשורת יציבה וחכמה בכדי לעדכן באופן שוטף את מרכז הבקרה. ורדית ניב, מנכ"לית חברת Boost Forward להתייעלות אנרגטית, מסרה ל'דבר ראשון' כי איננה מכירה באופן ספציפי את סוג השיבושים המתרחשים באזור עוטף עזה, אך יש סיכוי שהגברת האות באמצעות רשתות שמספקות חברות כמו שלה עשויה לעזור.

"לרשויות המקומיות יש תשתית שהיא בבעלותן – עמודי התאורה הפרוסים בכבישים וברחבי העיר. אנחנו יודעים לפרוס רשת תקשורת חכמה על עמודים אלו, כשלספק סלולרי עשויה להיות מוטיבציה כלכלית להגיע להסכמות על הגברת איכות הקליטה ביישוב בעזרת רשת שכזו", אמרה. היא הוסיפה כי אמצעי התקשורת הנפרשים על ידה מסוגלים לעבוד בתדר של 70 ג'יגהרץ, שאינו מחייב ברשיון, ובתדר הפופולרי של 2.4 ג'יגהרץ, המשמש גם רשתות WIFI ומכשירי מיקרוגל ולטענתה הם גם עורכים ניסוי לגבי שימוש בתדר של 60 ג'יגהרץ.

רשת תקשורת יישובים על עמודי תאורה (קרדיט: חברת Boost Forward)
רשת תקשורת יישובים על עמודי תאורה (קרדיט: חברת Boost Forward)

לדברי ניב, "החיבור הקבוע לרשת החשמל 24/7 מאפשרת להתקנים הללו לפעול באמינות. יש מתקנים כאלו שפועלים בכמה יישובים בארץ. הרשת הזו יכולה להחליף אנטנות סלולריות רגילות, בעזרת פרישת רשת התאורה. הממשק הטכנולוגי לרשת המסחרית הוא בדרך כלל מפעל משותף (JOINT VENTURE) עם הספקים הסלולריים. "הפתרונות שלנו טובים גם ליישובים שחסר בהם כיסוי סלולרי בכלל, או דווקא אצל ספק מסויים". שימוש בתדר של 60 ג'יגהרץ, שאינו מקובל כיום, ונמצא במסגרת של ניסוי טכנולוגי, עשוי להיות פתרון לאמצעי הלוחמה האלקטרונית המשבשים קליטה דווקא בתדרים אחרים אך אין לדעת בוודאות ללא בדיקות מפורטות של הטכנולוגיה.

הלקח משיבושי הקליטה בנגב יכול להיות הצורך לבחון ברצינות טכנולוגיות רבות שתפקידן להגדיל את העמידות של רשתות התקשורת הסלולריות, אשר משמשות לא רק את האזרחים, אלא גם את גופי החירום והביטחון של מדינת ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!