דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קרן המטבע הבינלאומית

כלכלת ישראל / המלצות קרן המטבע הבינ"ל לישראל: להגביר השקעה ולצמצם הגרעון

במשלחת של קרן המטבע קראו להגדיל את ההשקעה בחינוך, בתשתיות ובתחבורה | השקעה כזו ללא הגדלת הגרעון מחייבת העלאת מסים או קיצוצים במקומות אחרים - לזה כבר לא התייחסו במעמד החגיגי

קריג בימונט , נציג קרן המטבע הבינלאומית וקרנית פלוג, נגידת בנק ישראל (הדס פרוש / פלאש 90)
קריג בימונט , נציג קרן המטבע הבינלאומית וקרנית פלוג, נגידת בנק ישראל (הדס פרוש / פלאש 90)
יונתן קירשנבאום

צמצום הגרעון והגברת ההשקעה בחינוך ותשתיות – אלה הצעדים שממליצה עליהם משלחת של קרן המטבע שהגישה היום (רביעי) את מסקנותיה לגבי ישראל. ראש המשלחת, קרייג בימונט, אמר במסיבת עיתונאים משותפת עם נגידת בנק ישראל קרנית פלוג, כי הנתונים הכלכליים של ישראל נמצאים "במצב מצוין", וכי יש לנצל את ההזדמנות להגביר את ההשקעה בחינוך ובתשתיות במטרה להגביר את הפריון במשק הישראלי.

"הכלכלה הישראלית נמצאת במצב טוב מאד. הצמיחה נמצאת ברמה גבוהה של 3.5%. ביחס למגמה בכלכלה העולמית של התגברות בקצב הצמיחה, זה הולך כנראה להמשיך", אמר בימונט שהתייחס גם לשוק העבודה הישראלי ואמר כי "האבטלה נמצאת ברמה היסטורית של מתחת ל-4%. חוץ מזה, העלייה בשכר מעל ל-3% שנתי, שזה קצב מאד גבוה בהשוואה עולמית".

בימונט גם התייחס למדיניות המוניטרית הרצויה בישראל מבחינת הארגון והמליץ על המשך המדיניות המוניטרית המרחיבה, כדי לעודד עמידה ביעד האינפלציה. "האינפלציה בישראל נמוכה. כרגע צריך לשמור על מדיניות מוניטרית מרחיבה, היות והאינפלציה עומדת עדיין מתחת ליעד. גם הציפיות לשלוש שנים נמצאות בקושי בחלק התחתון של היעד". בימונט אמר כי בהמשך, כאשר קצב האינפלציה בעולם יעלה, עשויה גם האינפלציה בישראל לעלות.

בהתייחס למדיניות הפיסקלית של ישראל המליצה המשלחת על צמצום תקציבי בשנים הקרובות. "בשנה שעברה הייתה הרחבה קטנה, אבל הגירעון נשאר עדיין ביעד. אנחנו מאמנים כי חשוב שישראל תהיה במשמעת פיסקלית גבוהה. אחד הדברים הוא לשמור את החוב ברמה נמוכה, ואת הגירעון על 2.5% בלבד. אנחנו ממליצים על הורדה קטנה בגירעון בשנים האחרונות".

במקביל קרא בימונט להגדיל את ההשקעה הציבורית בתשתיות, במטרה להעלות את הפריון. "הייתה השקעה נמוכה מאד בתשתיות מאז תחילת 2000 בישראל, ויש מחסור יחסי בהשקעה באזור התחבורה. ישראל היא המדינה הכי פקוקה ב-OECD, כפי שדווח השבוע". בימונט המליץ להגדיל את ההשקעה הציבורית בתשתיות התחבורה. "זה ייתן גיבוי לרפורמות מבניות, אבל זה לוקח זמן. צריך להסתכל על פתרונות מצד הביקוש. אולי להוסיף תוספת גודש (congestion charge). ייקח עוד זמן עד שהתחבורה הציבורית תהיה ברמה גבוהה".

לגבי היציבות הפיננסית אמר בימונט כי הוא תומך בהקמת ועדה שתעסוק בנושא, כפי שטוענת נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג. פלוג התייחסה לנושא זה במסיבת העיתונאים ואמרה כי השינויים הרבים שהתרחשו לאחרונה בשוק הפיננסי, בעקבות הרפורמות לעידוד התחרות, דורשים את הגברת הפיקוח לצורך שמירה על היציבות. בימונט אמר כי "יש בתקופה האחרונה בישראל צעדים שמגבירים את התחרות בשוק הפיננסים. אנחנו רואים את זה שהגופים החוץ בנקאיים נותנים יותר מהאשראי, במיוחד למשקי בית. המבנה של השוק משתנה, וסיכונים חדשים מופיעים. אנחנו ממליצים להקים את הוועדה ליציבות פיננסית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!