דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

בחירות ברוסיה / 110 מליון רוסים יבחרו היום נשיא, פוטין כבר מכין את נאום הנצחון

הרוסים מתגאים כי אלו יהיו בחירות שקופות וטהורות, אך אין אזרח רוסיה שלא יודע כי יתעורר ביום שני בבוקר כשפוטין הוא הנשיא הנבחר | המתמודדים והמתמודדות | הסקרים | האיומים | וגם בדיחה אחת על קומבין

עובדת תולה בקלפי שלט עם רשימת המועמדים בבחירות לנשיאות רוסיה (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
עובדת תולה בקלפי שלט עם רשימת המועמדים בבחירות לנשיאות רוסיה (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
דוד טברסקי

'חגיגה של דמוקרטיה' או 'פוטין נגד פוטין'? בפני כ-110 מיליון אזרחי רוסיה תנתן היום (ראשון) הזדמנות ללכת לקלפיות ולהצביע עבור הנשיא הבא של המדינה. הסקרים מנבאים ניצחון גורף של לפחות 70% מהקולות לנשיא המכהן, ולדימיר פוטין. אלו יהיו הבחירות השביעיות במספרן לנשיאות, מאז נפילת ברה"מ והקמתה של רוסיה כמדינה עצמאית (הראשונה התקיימה ב 1991 והאחרונה ב 2012).

משמונה יוצא אחד – פוטין

שבעה שמות, לצד שמו של פוטין, יופיעו על כרטיס הבוחר מחר, כשהעמדות הפוליטיות שלהן נעות על קשת רחבה; משמאל קומוניסטי עד לימין כלכלי וליברלי. הסוקרים האופטימיים ביותר לא צופים שאף אחד מהמתמודדים ישיג יותר מ-10% מהקולות.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (AP Photo/Pavel Golovkin, pool).
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (AP Photo/Pavel Golovkin, pool).

כבר לפני שבוע נפתחו הקלפיות הראשונות הנמצאות באזורי ספר מרוחקים של רוסיה, כדי לאפשר לתוצאות הסופיות של הבחירות להגיע מחר בערב. במקביל, מזה שבוע שהממשלה הרוסית מזמינה בעלי אזרחות רוסים להצביע בקלפיות בקונסוליות הרוסיות בחו"ל, פיליפ קירקורוב למשל, זמר הפופ הרוסי המפורסם ביותר ברוסיה, הכריז עוד ברביעי שהצביע בקלפי בלטביה.

למרות היומרה היוצאת מגדר הרגיל של הקרמלין להציג את הבחירות הנוכחיות כהשקופות והטהורות ביותר בהיסטוריה הרוסית, הרוב המוחלט של הציבור יודע שהוא יתעורר מחרתיים בבוקר לקדנציה השלישית של הנשיא המכהן, ולדימיר פוטין, שהספיק לכהן גם כראש ממשלת רוסיה למשך שתי קדנציות: בין 1999 ל-2000 ובין 2008 ל-2012.

בראש הבטחותיו של הנשיא פוטין מזה למעלה משנה, היא טוהר הבחירות, זאת בעקבות ביקורת קשה במערב על כך שהבחירות הן לא יותר מהצגה אחת גדולה שבסופה ייבחר, שוב, פוטין. לאחר הבחירות הקודמות במרץ 2012, הפגינו מעל למאה אלף מפגינים בערים הראשיות ברוסיה, בראשן הפגנת ענק במוסקבה, במחאה על כך שרבים מהקולות זויפו (ע"פ דיווחים ממשקיפים רוסים וזרים בקלפיות), קולות נגנבו ועוד. השנה, לפחות ע"פ סוכנות החדשות הפדרלית של רוסיה, כ-1,400 משקיפים בינלאומיים קיבלו אישור רשמי להשקיף על מהלך הבחירות.

קסניה סובצ'אק

"איננו יכולים לבחור את המגדר שלנו, איננו יכולים לבחור את ההורים שלנו, ואיננו יכולים לבחור את נשיא רוסיה, הלכה למעשה" אמרה אחת המועמדות לנשיאות, קסניה סובצ'אק, בוועידת בחירות מיוחדת בחודש האחרון שהיא קיימה במועדון לילה במוסקבה "ולמרות זאת זה לא אומר שאנחנו לא צריכים לעשות כלום". סובצ'אק, העומדת בראש מפלגת 'היוזמה האזרחית' היא עיתונאית, כוכבת ריאלטי, ואשת תקשורת מפורסמת, בעיקר בקרב הדור הצעיר, החליטה לרוץ לבחירות רק בתחילת דצמבר האחרון וזאת לאחר שבית המשפט הרוסי פסל את מועמדותו לבחירות של הפעיל החברתי אלכסיי נבלניי.

שוטרים עוצרים את אלכסי נבלני בזמן ההפגנה במוסקווה (צילום: Evgeny Feldman for Alexey Navalny's campaign photo via AP).
שוטרים עוצרים את אלכסי נבלני בזמן ההפגנה במוסקווה (צילום: Evgeny Feldman for Alexey Navalny's campaign photo via AP).

נבלניי צבר פופלריות הולכת וגדלה בקרב הקהל הצעיר בעיקר הערים הגדולות, בקמפיין כנגד השחיתות ברוסיה אותו הוביל בשנתיים האחרונות בהפגנות ברחובות, וברשתות החברתיות. למרות הכריזמטיות של סובצ'אק רבים במערב וגם בקרב האופוזיציה החברתית ברוסיה עצמה, מבקרים את ריצתה החפוזה של סובצ'אק על כך שהיא בעצם מאפשרת את מראית העין של 'בחירות דמוקרטיות במדינה דמוקרטית', אותן הקרמלין עומל קשה מאוד לייצר בשנים האחרונות. סבצ'אק עצמה חוזרת ואומרת בגלוי שמדובר בבחירות מזויפות כי 'כמו בקזינו, ידוע מראש שבעל הבית הוא המנצח בסופו של דבר, והמנצח הוא הצד של פוטין, איני רצה כדי לזכות, אין לי שום אשליות בקשר לכך, אני פשוט רוצה להשמיע את עמדתי".

הסיפור של סובצ'אק בבחירות הללו הוא אירוני במיוחד מכיוון שאביה, אנטולי סובצ'אק, ראש עיריית העיר סנט פטרבורג לשעבר שנפטר בשנת 2000, אשר נחשב לאדריכל של הדמוקרטיה הליברלית ברוסיה לאחר פירוק ברה"מ, הוא זה שהעלה לתודעה הציבורית ברוסיה את פוטין, אותו מינה לסגנו הקרוב בזמן כהונתו כראש בעיריית סנט פטרבורג במהלך שנות ה-90.

הליברל והקומוניסט הקפיטליסט

לצד סובצ'אק, השמות הבולטים שרצים גם הם לנשיאות רוסיה הם ולדימיר ז'רניבוסקי, פוליטיקאי לאומן ותיק בסצינה הפוליטית ברוסיה מזה מעל ל-20 שנה ועומד בראש המפלגה הליברל-דמוקרטית, שסגנונו הוולגרי הושווה בשנים האחרונות לסגנונו של טראמפ. עוד ברשימת המועמדים נמצא המיליארדר פבל גרודינין העומד בראש המפלגה הקומוניסטית, אשר לה גרעין מועט אך קשה של מצביעים רוסים, בעיקר בקרב קהל של מבוגרים מהספר החקלאי הרוסי (הקולחוזים והסאבחוזים) שבעברו שגשג תחת שלטון ברה"מ, וגם של קהל הולך וגדל של רוסים צעירים המזהים את עצמם עם רעיונות הקומוניזם. גרודינין מגדיר עצמו סטליניסט הדוגל בעקרונות השוק החופשי, שילוב מעניין תודו.

מזכרות מרוסיה המנציחות את פניהם של רה"מ ולדימיר פוטין לצד השליט יוזף סטאלין על גבי מטריושקות (צילום: סוכנות AP).
מזכרות מרוסיה המנציחות את פניהם של רה"מ ולדימיר פוטין לצד השליט יוזף סטאלין על גבי מטריושקות (צילום: סוכנות AP).

בדיחה שהחלה לרוץ ברחבי הרשת החברתית והטלויזיה, אותה קידמו אנשי השיווק האחראים על הקמפיין הנוכחי של פוטין, מספרת שפוטין, בעודו משחק בסימולטור של קומביין במהלך קמפיין בחירות באחת הערים הקטנות של רוסיה, אמר לתקשורות שבמידה והוא יפסיד בבחירות, הוא ילך להגשים את חלום ילדותו להיות נהג קומביין. פרשנים רבים, באופוזיציה הרוסית ובמערב, כבר הביעו את דעתם לא פעם בשנה האחרונה, על כך שלמרות התדמית הצארית עליה פוטין ומשווקיו עמלים יום וליל, פוטין התלבט רבות אם רוץ לעוד סבב של נשיאות ויש הטוענים שבסופו של דבר הוא החליט לרוץ כי לא מצא לו 'יורש' ראוי מספיק שיחליף אותו, וזו הסיבה בגללה התעכב הרבה זמן עם הכרזתו הרשמית על מועמדותו העצמאית, במנותק ממפלגתו 'רוסיה אחת', בינואר השנה.

פוטין אחד עולה על קומביין

גם לטובי הפרשנים במערב קשה לעמוד על מהות הבחירות הללו. פוטין מבטיח מזה שנה, שבמידה וייבחר, ידאג להמשך צמיחה הכלכלית של רוסיה, יעלה את הפנסיות לוטרנים וימשיך לדאוג לשגשוגה של האומה הרוסית. בנאומיו האחרונים הצהיר פוטין שרוסיה מוכנה היום לכל איום מהמערב, ושיש ברשותה טכנולוגיית טילים 'סאבסונארית' מתקדמת ביותר אשר יכולה, פוטנציאלית, לפגוע בכל מקום על פני האדמה, כולל ארה"ב.

מתנגדיו של פוטין בפוליטיקה ברוסיה, בעיקר בקרב הדור הצעיר בערים הגדולות, אך גם בקרב ציבור הולך וגדל של מבקרים ופעילים חברתיים, טוענים שפוטין זנח לחלוטין את האתגרים הכלכליים של האזרחים הפשוטים ברוסיה. לטענת מתנגדי פוטין כל מה שיש לו להציע עבור עניי רוסיה, הסובלים ממשכורות קפואות ונמוכות מאוד, פנסיות נמוכות ושירותים ציבוריים על סף קריסה, בעיקר שירותי הרפואה והעזרה הסוציאלית, היא ההבטחה שהאינטרס הבטחוני של רוסיה יעמוד בראש מעייניו והוא לא ייתן לשום אויב מערבי, ובעיקר ארה"ב לפלוש לתוך רוסיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!