דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה בעולם

ארגוני עבודה עולמיים / דרום אפריקה: כשמפריטים תשתיות לאומיות, פוגעים בקהילה ובעובדים

בדרא"פ עוברים מתחנות כח פחמיות לסולריות, אך מי שיקים אותן יהיו חברות פרטיות שאינן מחויבות לזכויות העובדים | בינתיים אין מענה לעשרות אלפי העובדים שיתכן ויאבדו את מקום עבודתם בקרוב עקב צמצום התחנות הפחמיות

תחנת כח סולרית בדרום אפריקה (Photo: Abengoa Solar)
תחנת כח סולרית בדרום אפריקה (Photo: Abengoa Solar)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

החתימה על הסכם פריז והטרנדים העולמיים לגבי אנרגיה מתחדשת גורמים למדינות רבות בעולם להקים תחנות כוח סולריות. במדינות שונות תשתית חשובה כמו אנרגיה מוקמת לרוב על ידי המדינה. כך בישראל וכך גם בדרום אפריקה. אך תהליכי ההפרטה מגיעים לכל מקום ותחנות כוח חדשות מוקמות היום על ידי תאגידים חיצוניים שלהם אינטרס רווח פרטי.

בתחנת הכוח הסולרית שנמצאת באבנגואה, בכף הצפוני, 90 עובדים שובתים בעבור שכר גבוה יותר והטבות נוספות. העובדים חברים בנומסה (NUMSA) – האיגוד הלאומי של עובדי המתכת של דרום אפריקה. נומסה הוא חלק מהאיגוד המקצועי העולמי 'אינדסטריאול'. לדברי האיגוד מהעובדים במקום נשלל סיוע רפואי, קצבאות דיור, קופת גמל והטבות אחרות שהם היו מקבלים לו היו עובדים אצל אסקום, ספק החשמל בבעלות המדינה. שכרם הנמוך של העובדים איננו מספיק אפילו לקיומם הבסיסי.

 השביתה היא משמעותית לאור חתימת דרום אפריקה על הסכם פריז שבה התחייבה להורדת הפחמן. המעבר לאנרגיה מתחדשות משנה את מבנה המשק הדרום אפריקאי בו כיום מרבית החשמל מופק מתחנות כוח פחמיות המעסיקות עשרות אלפי עובדים. האיגוד המקצועי נומסה חושש כי המעבר לאנרגיה מתחדשת על ידי המדינה אינו חושב את העובדים שיאבדו את מקור עבודתם בתעשיית הפחם, והוא איננו יוביל להטבות רחבות יותר לקהילה.

 "שר האנרגיה טען כי חברות (אנרגיה מתחדשת) אלה יביאו 'הזדמנויות יזמיות באיזורים הכפריים שלנו'. החברים שלנו יכולים לאשר כי אלו שטויות. יש מעט מאוד פיתוח ובוודאות אין הזדמנויות ליזמות באזור הסובב של הקהילה", אמר האיגוד נומסה בהצהרה.

 ב -12 במארס האיגוד נומסה ביחד עם ארגון Transform SA, הצליחה לעצור באופן אפקטיבי דרך בית המשפט את אסקום, החברה הממשלתית, מלחתום על 27 חוזי אנרגיה מתחדשת עם חברות שיפעילו תחנות כוח עצמאיות.

נומסה טוענת שהיא איננה נגד אנרגיה מתחדשת אלה מתנגדת לתכנית הממשלה לשים את ייצור האנרגיה המתחדשת אך ורק בידיים פרטיות באמצעות תחנות כוח עצמאיות. הם מתנגדים גם לכך שהציבור הדרום אפריקאי יהיה נתון מעתה לחסדיהם של חברות פרטיות בקביעת מחירי האנרגיה. ההפרטה של האנרגיה המתחדשת לא תשאיר מקום לתהליכי מעבר ברי קיימא עבור העובדים בתעשיית הפחם.


בריאן קולר מנהל את תחום בריאות, בטיחות וקיימות באיגוד המקצועי העולמי 'אינדסטריאול'. בהתיחסו למצב בדרום אפקריקה אמר קולר: 
"דרום אפריקה לא צריכה לוותר על אחריותה לאנרגיה של העתיד, ולא להפנות את גבה לעשרות אלפי עובדים בתעשיית הפחם. מעבר צודק דורש הגנה חברתית חזקה ומקיפה; מדיניות תעשייתית בת קיימא; ותוכניות יצירתית להקלה על הסתגלות לעבודה". "אין שום דבר בעבודות ירוקות שיבטיח הגינות – הן כולן יפעלו לפי ההיגיון הקפיטליסטי, אלא אם המדינה תטיל תנאים ומגבלות על התנהגותן", הוסיף קוהלר.

הקמת תשתיות של מדינה שהן מטיבות עם הסביבה ללא רשת הגנה לעובדים יכולות להיות הרסניות. דוגמא ליכולת לעשות מעבירים ושינויים כאלה ניתן לראות בסקנדינביה בה האוטומציה מתקבלת בברכה עקב השיתוף פעולה בין המדינה לאיגודים המקצועיים. 

אך כנראה שמה שלא מגיע בשיתוף פעולה יגיע מתוך מאבק. בינתיים האיגוד נומסה הצליח לשים רגל בדלת. לא ברור האם היא תחזיק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!