דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

כדורגל / פינלנד: שחקניות נבחרת הכדורגל נאבקות לשכר השווה לשכר הגברים

למרות שהחוק בפינלנד קובע שהעדפה במשכורת על רקע מגדרי היא עבירה פלילית, התאחדות הכדורגל הפינית שילמה לשחקני נבחרת הגברים יותר | שוערת הנבחרת : "אנחנו עושות את אותה העבודה בשביל ההתאחדות, אך מקבלות פחות"

טינג'ה-ריקה קורפלה במדי באיירן מינכן (Photo by TF-Images/Getty Images)
טינג'ה-ריקה קורפלה במדי באיירן מינכן (Photo by TF-Images/Getty Images)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בפינלנד קיים חוק חשוב שמטרתו למנוע אפליה בין גברים לנשים וכעת החוק הזה עולה לכותרות כאשר הממשלה הפינית החלה לחקור את פערי המשכורות בין נבחרת הגברים והנשים במדינה. לפי החוק הפיני, נתינת משכורת גבוהה יותר לשחקני הכדורגל הגברים מאשר לשחקניות נבחרת הנשים הינה עבירה פלילית.

חוקת המדינה של פינלנד קובעת שלשחקן או שחקנית כדורגל פעילים יש שני מעסיקים לפחות – קבוצתם מהליגה הפינית או ליגה אחרת בעולם והנבחרת הלאומית. הנבחרת הלאומית פועלת בעצם כעסק שמעביר שכר ובונוסים לשחקנים שמשתתפים במשחקיה. השכר הוא בדרך כלל נמוך בהרבה מהסכומים המרכזים אותם מקבלים השחקנים מהקבוצות שלהם.

הסוגיה המשפטית שנפתחה בפינלנד מתמקדת בשכר אותו מקבלים שחקני ושחקניות הכדורגל של פינלנד באופן ישיר מהתאחדות הכדורגל הפינית. ההתאחדות היא המפעילה את הנבחרות הבוגרות ולכן היא קובעת את הסכומים שכל נבחרת מקבלת, כולל הזכויות הסוציאליות והמענקים.

אולם, למרות החוק החשוב, המצב בפועל לא מתקיים ועדיין קיימת האפליה בשכרן של השחקניות, כפי שאומרת טינג'ה-ריקה קורפלה שוערת באיירן מינכן וקפטנית נבחרת הנשים של פינלנד שם מובילה את המאבק להשוואת התנאים בין גברים ונשים: "אנחנו עושות את אותה העבודה בשביל התאחדות הכדורגל, אך מקבלות פחות. אני מקווה שהחקירה שמתנהלת כעת תשנה את פני הדברים. כל תמיכה כלכלית שנקבל מהתאחדות ביחס להשוואת תשלומים בסיסיים ובונוסים היא חשובה. אלו לא סכומי כסף גדולים, שחקני כדורגל הגברים בכלל לא שמים לב לסכומים אותם הם מקבלים בנבחרת, אבל לנו כל כמה מאות יורו הם מאוד משמעותיים. כאשר חלק מהשחקניות לומדות או עובדות בעבודה נוספת. באופן אידאלי היינו רוצות לקבל משכורות חודשיות מההתאחדות, כדי שכל השחקניות יוכלו להתרכז רק בכדורגל".

בהצהרה ששחרה נציבת תלונות הציבור הפינית ג'וקה מארינברה היא מציינת: "אם גברים ונשים שנמצאים במעמד דומה מתוגמלים באופן שונה, אז יש חזקה של אפליה על בסיס מגדרי". ההצהרה הרשמית של נציבת תלונות הציבור פועלת כרגע כאישור זמני לאפליה הקיימת בכמעט כל עולם הכדורגל בעולם, שבו שחקני הנבחרת גברים זוכים לשכר ובונוסים גבוהים יותר משחקניות נבחרות הנשים.

מי שמלווה את נבחרת הנשים במאבקן הוא מרקוס ג'והלה סגן איגוד השחקנים בפינלנד, שעזר לנבחרת הנשים לקבל שיפור משמעותי בשכר לו הן זוכות, לאחר מו"מ משותף עם התאחדות הכדורגל. אבל גם לאחר שיפור התנאים של נבחרת הנשים, התאחדות סרבה לייצר השוות תנאים לנבחרת הגברים, כאשר הסכימה להשוות השכר, אך סירבה להשוות הבונוסים על הישגי הנבחרת. הסיבה העיקרית לכך היא שלנבחרת הגברים יש בונוסים גדולים יותר אם תצליח להעפיל לאליפות אירופה או על הנקודות שהיא צוברת במשחקי המוקדמות. ואילו נבחרת הנשים של פינלנד מצליחה להגיע להישגים טובים יותר בכדורגל האירופאי וצוברת יותר נקודות באופן קבוע מנבחרת הגברים. הנבחרת הפינית העפילה ל-3 מתוך 5 אליפויות אירופה האחרונות ונמצאת במצב יחסית טוב בבית מוקדמות המונדיאל בבית משותף עם ישראל, ספרד, אוסטריה וסרביה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!