דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בית בושת

המאבק בתופעת הניצול המיני / המדינה מתחילה לאכוף את הגבלת פרסום שירותי זנות באינטרנט

בספטמבר נחקק החוק המתיר למשטרה לאכוף עבירות באמצעות האינטרנט, ואתמול (ד') נסגרו שני אתרים המוכרים שירותי זנות | בתוך כך סגרה אתמול המשטרה מכון ליווי בת"א | מהלכים חשובים בדרך למרחב בטוח עבור כולן

המאבק  בזנות (משמאל: פרופיל דף הפייסבוק 'when he pays', מימין:  פלאש 90)
המאבק בזנות (משמאל: פרופיל דף הפייסבוק 'when he pays', מימין: פלאש 90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

פרקליטות המדינה הגישה אתמול (רביעי) לבית המשפט המחוזי בתל אביב, לראשונה, שתי בקשות להגבלת גישה נגד אתרי אינטרנט ישראליים המפרסמים שירותי זנות. עו"ד ניצן כהנא, מהמטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, מסרה: "אני רוצה לברך את המשטרה והפרקליטות על מאמצם להגביל את הקלות בה פועלים סרסורים ומנהלי בתי בושת, כדי להגדיל את רווחיהם על גבן של נשים בזנות. אך אבקש להזכיר כי מדובר רק בשניים מתוך אתרים רבים שאת הגישה אליהם יש להגביל, ויפה שעה אחת קודם".

הבקשות, שהוגשו על ידי עו"ד איתי גוהר, מהוות מהלך תקדימי וראשון מסוגו, על פי חוק סמכויות לשם מניעת ביצוע עברות באמצעות אתר אינטרנט, שנכנס לתוקף בספטמבר האחרון. על פי החוק, תובע מוסמך יכול לפנות לבית-המשפט המחוזי בבקשה להוצאת צווים להסרת אתרי אינטרנט המאוחסנים על גבי פלטפורמות אירוח בישראל, לחסום גישה לאתרי אינטרנט המאוחסנים על גבי שרתים בחו"ל, או להורות על סינון האתרים מתוצאות החיפוש. החוק קובע סמכות חדשנית זו לגבי אתרי אינטרנט, אשר כוללים פעילות עבריינית מחמישה סוגים: פעילות של ארגון טרור, פרסום תכנים פדופיליים, ארגון הימורים אסורים, סחר בסמים מסוכנים ופרסום שירותי זנות. לאחר כניסת החוק לתוקף, הוסמכו תובעי מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה לטפל בהגשת בקשות לצווים לפי החוק. המחלקה משתפת פעולה עם חטיבת החקירות במשטרת-ישראל, ובדיון משותף, הוחלט לאחרונה להתמקד תחילה באתרים המפרסמים שירותי זנות.

הפגנה בתל אביב במחאה על ניצול נשים על ידי צרכני זנות וסרסורים (צילום: דבר ראשון).
הפגנה בתל אביב במחאה על ניצול נשים על ידי צרכני זנות וסרסורים (צילום: דבר ראשון).

האתר הראשון אותו ביקשה הפרקליטות לסגור מציע לספק ללקוח הישראלי "נערות ליווי רוסיות". האתר מאוחסן על פלטפורמת חברת סלקום הישראלית. הפרקליטות ביקשה להסיר את האתר, בטענה כי הפרסום בו מהווה עבירה על החוק וזמין לכל. האתר, שמציע שירותי ליווי ונערות ליווי, מציג רשימת כרטיסיות של כל הנשים אותן הוא מציע לספק. לחיצה על מי מהנשים תוביל לתיאור מאפייניה החיצוניים, תמונות עירום שלה, ורשימת האקטים המיניים אותם ניתן לרכוש ממנה. האתר גם מספק רשימת מקומות בהם ניתן להשכיר חדרים לפי שעה לצורך צריכת הזנות, ובנוסף לכל אלה – מכיל גם לשונית "דרושים", המזמינה נשים אחרות לספק שירותי זנות עבור מפעילי האתר. הפרקליטות ציינה כי זהותם של מפעילי האתר אינה ידועה לה, ככל הנראה מתוך ניסיונם להקשות על גילוי זהות זאת.

לטענת הפרקליטות, היות והאתר מאוחסן על גבי שרת ישראלי, מפרסם שירותי זנות בעברית וזמין לכל משתמש אינטרנט בישראל ללא כל הגבלה, והיות ושירותי הזנות עצמם מוצעים בישראל ומספרי הטלפון המשמשים ליצירת קשר עם נערות הליווי שייכים למנויים בישראל. הפגיעה המגולמת בפעילות אתר האינטרנט רבה וחמורה. עוד נטען מטעם הפרקליטות כי "אין צורך להכביר מלים על הפסול המוסרי והפלילי המגולם בעבירות בתחום הזנות. גם עצם הפרסום של שירותי הזנות כשלעצמו משפיל, מבזה, ממסחר את גופן של הנשים המתועדות בו. עבירת הפרסום של שירותי הזנות מתייחסת לחולייה משמעותית בתעשיית הזנות, שכן הפרסום מעודד את הצריכה ואת הביקוש לשירותי זנות, ומנגיש אותם לציבור. הפלטפורמה המרכזית כיום לפרסום שירותי זנות היא הפלטפורמה המקוונת, ואתרי אינטרנט כדוגמת אתר האינטרנט הנדון מאפשרים את צמיחתו ושגשוגו של שוק הזנות בישראל. לנוכח טיב התכנים באתר האינטרנט, הנגשתו לקהל צרכנים ישראלי ותרומתו הישירה למתן שירותי זנות בישראל, בידי נשים ישראליות ועבור צרכנים ישראלים, אין ספק כי פעילות האתר תפגע בציבור בישראל באופן ניכר".

האתר השני פועל על פלטפורמת אירוח זרה, ולפיכך הבקשה לגביו היא להגבלת גישה אליו של משתמשי אינטרנט ישראלים באמצעות ספקיות הגישה לאינטרנט. גם אתר זה, מפרסם שירותי מין בעברית ופונה לקהל ישראלי.

תעשייה נצלנית

מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, ד"ר חיים ויסמונסקי, מסר כי "בכוונת הפרקליטות להרחיב את השימוש בסעדים הקיימים על פי החוק החדש, וזאת כחלק מתפישת ההפעלה של הפרקליטות בתחום המאבק בפשיעה המקוונת. לפי תפישה זו, יש לפעול באופן משולב, הן כלפי מבצעי העברות באמצעות האינטרנט והן כלפי העבירות עצמן, זאת כאשר לא ניתן להגיע בנקל לחשיפה והעמדה לדין של מבצעי העבירות". עוד הוסיף ויסמונסקי כי במסגרת הפעילות המשותפת מול המשטרה, נאספים חומרים רבים לגבי אתרי אינטרנט בעלי נגיעה למדינת ישראל הכוללים פרסום שירותי זנות, ובקרוב תוגשנה בקשות נוספות לצווים לפי החוק החדש.

עורכת-הדין ניצן כהנא (צילום: ענת יורובסקי).
עורכת-הדין ניצן כהנא (צילום: ענת יורובסקי).

עו"ד ניצן כהנא, מהמטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, מסרה כי "תעשיית הזנות הישראלית, שמגלגלת מעל 1.3 מליארד ש"ח בשנה, מבוססת בעיקר על פרסום ברשת האינטרנט. כך עלה כבר בסקר הלאומי של משרדי הרווחה ובטחון הפנים שפורסם בשנת 2016 ומנה 670 אתרי מין המפרסמים זנות לקהל הישראלי. באתרים המובילים פועלים עשרות אלפי משתמשים, שם מרגישים צרכני הזנות שהם חלק מקהילה, שם מעשיהם מתקבלים כנורמטיביים, שם לא פעם מקבל עידוד מי שמתדהר באלימות שהפעיל כלפי נשים בזנות, ולשם – מגיעים צעירים כדי ללמוד בדרך האיומה ביותר את רזיה של התעשייה הנצלנית הזו. אין ספק שנעשה היום עוד צעד חשוב למיגור תעשיית הזנות הנצלנית."

בתוך כך פשטה אתמול המשטרה על בית בושת אשר פעל בלב אזור מגורים במרכז תא, ועצרה גבר יליד 1977 תושב אזור ואישה ילידת 1975 תושבת חולון בחשד לניהול והפעלת בית בושת. השניים נחקרו בתחנת המשטרה ומעצרם הוארך בביהמ"ש השלום בתא עד ליום שישי.

בשבועות האחרונים, ניתן לראות גידול בצעדים אותם נוקטים הן בפקליטות והן במשטרה נגד תופעת צריכת הזנות בישראל. בפעילות המשטרה ניתן לראות פשיטות רבות יותר על דירות המספקות צריכת זנות, ומטעם הפרקליטות – צעדים כגון בקשת סגירת האתרים. ניתן לקשר זאת לשינוי המתרחש בישראל בשנה האחרונה כלפי היחס לצריכת זנות, שבא לידי ביטוי באופן החזק ביותר בקידום החקיקה בנושא. בחודש הקרוב, צפוייה שרת המשפטים שקד להגיש הצעת חוק שמרכזה הפללת לקוחות זנות, יחד עם שיקום הנשים המצויות זה עתה במעגל הזנות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!