דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סדר פסח

מדריך / כמעט כמו לחצות את ים סוף: כך תעברו את סדר הפסח בשלום

איך שלא נסתכל על זה - בעוד כמה שעות רובנו נשב סביב שולחן החג, אז כדאי להתכונן לזה, לא? | מה לעשות עם הרעב, הילדים, הדינמיקה המשפחתית, העול ההיסטורי וסידורי הישיבה

סדר פסח לא שיגרתי (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90).
סדר פסח לא שיגרתי (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90).
מרים הולצמן

סדר פסח יכול להיות חוויה משפחתית מרגשת, אבל גם יכול להיות ערב מתוח מלא התנגשויות של אמונות וצרכים שונים. חוגגים אצל המשפחה של אישתך? ליל הסדר בעדה שונה מזו בה גדלת? מביאה לראשונה את בת הזוג? מנעד דתי אחר? נוסעים לדודים בקיבוץ? יש לנו מספר המלצות לאיך להעביר את ליל הסדר באופן נעים ומאפשר.

תאמו ציפיות. דברו עם המשפחה המארחת, בררו מהו אופי החג ומה צפוי לכם באירוע. אם עתידים לרוץ על ההגדה במרתון מהיר לעבר 'שולחן עורך', ולכם חשוב להתעכב על חלק מסוים ב'מגיד', בקשו זאת בנימוס ומראש, ומינעו משיכות חבל מיותרות או אכזבה בעת האירוע עצמו. אם אתם מגיעים עם ילדים קטנים, והם היחידים בהרכב השנה שמתחת לגיל 18, שיחה קצרה שתתאם מנעד פתרונות שיוסכמו על המארחים והמתארחים מראש, תמנע הרבה צרות.

סדר פסח (צילום אילוסטרציה: אדי ישראל / פלאש 90).
סדר פסח (צילום אילוסטרציה: אדי ישראל / פלאש 90).

הקינדרלע'ך. התנהלות הילדים יכולה ליצור מבוכות ומטענים בשל שלל סיבות, ואנחנו ממליצים בחום להביא איתכם כל דבר שיוכל לעזור להם להיות רגועים ושמחים בסדר. גם כאן נדרש תיאום עם המארחים והסכמה על מרחב בו יוכלו הילדים לשחק בלא להפריע לסדר. במידה ואתם בוחרים להתעקש על כך שהילדים ישארו סביב שולחן הסדר, אנו מציעים להביא איתכם אמצעי בידור מותאמים – דפי ציור, דפי חידות, בובות משה בתיבה שנעשו בגן וכו'. מה איכפת לכם להעמיס עוד כמה דברים, הרכב גם ככה נראה כאילו אתם בעצמכם יוצאים ממצריים.

ואהבת לרעך. בכלל, חישבו על כל המסובין. מי צריך סידור ישיבה מסוים? אפשרות למפלט? למי יעזור אם ניתן אחריות מיוחדת? מי נמצא בתקופה רגישה וכדאי להתייחס לזה או להאיר את עיני שאר הנוכחים לנושא? אם בסדר יש נוכחות של אנשים מבוגרים במיוחד, דאגו לכיסא נוח יותר המותאם לישיבה ארוכה. לא לכל מצוקה יש פתרון פרקטי, אבל לפעמים עם קצת רגישות אפשר לעזור ולהקל .

אל תבואו רעבים. במיוחד דאגו שהילדים, במידה ויש כאלו, לא יבואו רעבים. אם אתם המארחים, הציעו מנות ראשונות מתאימות (הלכתית מותר כל דבר שאינו מרור) שיאפשרו לרעבים היושבים אל שולחן הסדר לא להתמודד יותר מדי עם הצורך לדחות סיפוקים. קשה להיות סבלניים וחיוביים כשריחות ניחוח באוויר הבית, אחרי נסיעה מייגעת בפקקים, וכשלפנייך קריאה ארוכה ונטולת נשנושים בהגדה.

היסטוריה. לפני היות ההגדה המסורתית המוכרת לנו, פסח היה חג בו כל העם עלה לירושלים, שם הקיזו דם מקורבן פסח לזכר הדם שהותז על משקופי הבית ומנע מבני ישראל לשלם בבכוריהם. את הבשר עצמו כמובן אכלו (על האש) עם קצת מצות ומרור. אחרי החורבן כשאין מקדש לבקר, והקורבנות אינם אפשריים עוד, הפכו חז"ל את פסח לסימפוזיון – משתה ארוך בו דנים בכובד ראש בסוגיות שברומו של עם. בשלב זה הוכנסו למסורתנו ארבעת כוסות היין (דבר המעיד על הצפייה לגבי אורך המפגש), ונוצרה הגדה שהיא בעצם מסכת המאפשרת למידה משותפת בסוגיות החג השונות. אם ברצוננו לאפשר מפגש דומה היום, כדאי לדאוג לכיבוד קל לאורך האירוע, גם לפני הארוחה הגדולה עצמה.

פסח ברובע היהודי בירושלים (צילום: יעל הרמן).
פסח ברובע היהודי בירושלים (צילום: יעל הרמן).

והגדת לבתך ולבנך. אם בענייני תוכן אנו עוסקים, כדאי לזכור שזהו בעצם לב ליבו של הסדר. ישנן כמה דרכים להפוך את הסדר למשמעותי יותר. אפשר להחליט להתעמק השנה בחלק אחד מההגדה, לנסות להבין אותו מזוויות שונות ולהתעכב בקריאתו. אפשר לבחור נושא אחד העולה בהגדה ולהביא התייחסויות בנות ימינו הרלוונטיות במיוחד למשתתפי הסדר או לעם ישראל בעת הזו. ישנם מגוון של אתרים שתוכלו למצוא בהם רעיונות לפרשנויות מעניינות על היבטים שונים של החג הנוגעים לימינו אנו – מכון בית השיטה מציע פעילויות ותכנים רעננים יותר, או לאלו המעוניינים בתוכן דתי יותר אפשר כאן. אפשר להדפיס ולהקריא במהלך הסדר, או לחלק למסובים כחומר למחשבה. ואם אתם חוששים מהארכה יתירה בשל העמקה זו, אתם יכולים לבחור לדלג על חלקים אחרים בהגדה. שהרי נאמר "תפסת מרובה לא תפסת".

סדר? בלאגן! בכלל, לא נכתב במעמד מתן תורה שחייבים לשבת סביב שולחן הסדר החל מתחילת האירוע. אפשר ממש לשבת בסלון הבית, ולהתחיל את הסדר בכלל בהסבה וללא פיתויי האוכל על השולחן, כאשר המשתתפים פנויים לשיחה קולחת יותר והילדים פנויים להתנהגות פחות מחייבת מאשר ישיבה צפופה ליד שולחן.

חפירות. עוד רעיון להעמקה תכנית: אפשר לפצל את משתתפי הסדר לקבוצות קטנות יותר ושכל קבוצה תדון באותו נושא או בנושאים שונים בסגנון בית מדרש, אפשר לבקש מכל קבוצה להציג את מסקנותיה לשאר המשתתפים ואפשר גם לתת לקבוצות שאלון פשוט שעוסק בהכרות בין בני דודים מדרגה שנייה שנפגשים רק פעם בכמה פסחים.

דרמה. במידה ומדובר במספר רב של ילדים, אפשר להכין איתם המחזות של קטעים מהמגילה (ישנן עדות בהן כל יושבי הבית קמים ומדגימים את יציאת מצרים, כך שאין שום דבר חריג במיוחד בילדים שידגימו את עשרת המכות כאשר המבוגרים נדרשים לנחש באיזו מכה מדובר). ישנן חידות רבות שאפשר למצוא הנוגעות לחג וניתן להשתמש בהן כדי לעניין את הילדים במידה והם מתקשים להישאר רגועים על יד שולחן הסדר.

לה לה לה. שירו הרבה. לא תמיד כולם יסכימו על הנוסח או המוסיקה, כך שתמיד כדאי לאפשר לכל אחד מיושבי הסדר לפחות פעם אחת לשיר בסגנונו/על פי עדתו, אך אם תשירו מספיק כולם יהיו שמחים יותר.

מפגש. זכרו, לקרב את הילדים לתכני החג אפשר לאורך כל התקופה המובילה לחג, לגעת בתוכן כזה או אחר אפשר בכל מיני הזדמנויות אחרות, אך הדבר החשוב הוא המפגש המשותף והרחב שקורה בעיקר בליל הסדר. נסו לתת לכל אחד מקום, ועם קצת התחשבות וגמישות יהיה נעים ורגוע מסביב לשולחן ליל הסדר.

חג שמח!

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!