דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

עבודה עולמית / "מתקפה על העובדים": האיגודים נגד שרת החינוך של טראמפ

לטענת עובדי המשרד, מובילה השרה בטסי דבוס, קו המתנגד לעבודה מאורגנת ופוגע בכוחם של העובדים | בשבוע שעבר הפגינו מול משרדה | האיגודים בארה"ב חוששים שמדובר רק במתקפה הראשונה של הממשל על העבודה המאורגנת, אחריה יבואו מתקפות נוספות

הפגנת תמיכה באיגודי עובדים מחוץ לבית המשפט העליון בארצות הברית (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin).
הפגנת תמיכה באיגודי עובדים מחוץ לבית המשפט העליון בארצות הברית (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

פדרציית עובדי הממשל הפדרלי בארה"ב תוקפת את שרת החינוך של ממשל טראמפ, בטסי דבוס, אותה היא מאשימה בשינוי חד צדדי של תנאי העבודה ואימוץ חוקת עבודה שנדחתה על ידי האיגוד.

ביום רביעי שעבר, התכנסו כמאה מעובדי משרד החינוך ופעילי איגוד מקצועי נוספים, מחוץ למטה המשרד מדרום-מערב לוושינגטון בירה, כשהם מציבים במקום בובה מתנפחת של חולדה ארוכת שיניים – סמל למעסיקים פוגעניים הפוגעים בזכויות עובדיהם, ובזכות ההתארגנות בפרט.

בכירים בסניף 252 של הפדרציה, המייצגת את עובדי משרד החינוך, מסרו לוושינגטון פוסט כי ההנהלה מתחמקת מניהול משא ומתן עם העובדים, ובמקביל מפרה את חוקי ונהלי העבודה, בין היתר תוך צמצום מרחב הפעולה של מזכירי האיגוד המקצועי במשרדים, והערמת קשיים על ההחתמה לשורות הארגון. מוקדם יותר החודש הגיש האיגוד עתירה לרשות הפדרלית ליחסי עבודה כנגד המשרד, בטענה כי הנהלתו נמנעת מקיום מו"מ בתום לב.

ממשל טראמפ ביקש לבצע קיצוץ של 9.8 מיליארד דולר בתקציב המשרד, באמצעות סיום העסקתם של עובדים, אולם הקיצוץ נחסם על ידי הקונגרס. בצוותה של דבוס מאשימים את האיגוד בהכשלת המהלך. "האיגוד בזבז למעלה משנה בגרירת רגליים במו"מ מבלי להגיע לכל הסכם, ואז לא הצליח להגיב בזמן להסכם שהוצע על ידינו" כתבה במייל אליזבת היל, הדוברת של דבוס לעובדים, "ההסכם שהוצע עומד בכל הזכויות הסטטוטוריות ושומר על זכויות חברי האיגודים בהתאם לחוק השירות הציבורי וחוקי העבודה הפדרליים".

זו לא הפעם הראשונה שדבוס נאבקת באיגודים בשירות הציבורי. בעבר כינתה את ארגוני המורים "מגני הסטטוס קוו" ו"מגני החינוך הציבורי", אותו היא רואה כמקולקל וחסר מעוף. איגוד העובדים נאבקו רבות כנגד מדיניות ההפרטה וקידום החינוך הפרטי שמובילה השרה.

"אין צדק בלא מו"מ" מסרה נשיאת סניף 252, קלודט יאנג, "אנו נאבקים על חיינו. המשרד הפר את ההסכם עימנו ואת החוק. הוא מתכחש להסכם ומנסה להחליפו במודל מצומצם, של כללים חד צדדיים של ההנהלה שאנחנו מכנים 'גזרות ההנהלה'. לא הסכמנו לדבר מכך".

הקו החדש שמבקשת ההנהלה לדחוף מבטל הגנות רבות החלות כיום על העובדים, בין היתר הגנות כנגד אפליה, מנגנוני הערכת ביצועים ומנגנוני עבודה מהבית. כמו כן מבקשת ההנהלה להגביל את פעילות האיגוד במשרדים, לאלץ את הנציגים לצאת לחופשה ללא תשלום על מנת שיוכלו לנהל את פעילותו. ההנהלה מסרבת להכיר בנציגי הארגון השונים וכופה על הארגון להעביר את מלוא פעילותו דרך הנשיאה יאנג. עד כה לאיגוד היה אף משרד וציוד במשרדי מחלקת החינוך אולם כעת ביטלה ההנהלה משרד זה תוך שהיא מחרימה את הציוד ששימש את אנשי האיגוד.

לצד זאת, מבקשת דבוס לבטל גם את התחייבות המחלקה להתאמות שונות עבור עובדים עם מוגבלויות. "זה מכעיס אותי במיוחד", אמרה אתנה קזאדה, העובדת עבור המשרד לזכויות האזרח בדנוור.

איגודים מקצועיים אחרים במגזר הציבורי בארה"ב צופים במשבר בדאגה, ומעריכים כי הוא עשוי לסמן מגמה של ממשל טראמפ גם באשר להסכמים קיבוציים במחלקות אחרות של הממשל הפדרלי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!