דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

עוצרים את ההפקרות / מקדימים סגירה לתאונה: שלושה אתרי בנייה נסגרו עקב ליקויי בטיחות

האתרים, ברחובות ובבני ברק פעלו ללא מנהל עבודה וסיכנו את העוברים והשבים | הסגירה במסגרת 'פיילוט' לסגירת אתרים שהפרו את ההוראות גם אם לא אירעה בהם תאונה | השר חיים כץ: "נמשיך ונגביר את האכיפה עד שהקבלנים יפנימו"

אתר בנייה עם ליקויי בטיחות. ארכיון (צילום: משרד העבודה והרווחה).
אתר בנייה עם ליקויי בטיחות. ארכיון (צילום: משרד העבודה והרווחה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שני אתרי בניה ברחובות נסגרו אתמול (א') ל-30 יום בשל עבירות בטיחות, במסגרת מבצע משולב של משרד העבודה והרווחה עם משטרת ישראל ופרקליטות המדינה. במקביל, זומן בבני ברק קבלן מבצע נוסף הפועל בעיר לחקירה בגין ביצוע עבודות בניה ללא מנהל עבודה כחוק, וגרימת סיכון לעוברים ושבים. הפעילות בערים רחובות ובני ברק נערכת כחלק מ"פיילוט" של סגירת אתרים בהם מתגלים ליקויי בטיחות גם בטרם התרחשות תאונה במקום. שר העבודה והרווחה חיים כץ אמר בעקבות סגירת האתרים: "נמשיך ונגביר את האכיפה עד שהקבלנים יפנימו שמי שיתרשל – ישלם. צר לי שריבוי הפצועים וההרוגים עד כה לא הספיק כדי למגר את תרבות ה׳יהיה בסדר'".

האתרים שנסגרו ברחובות הם אתר לבניית מרכז מסחרי מעל תחנת דלק ברחוב אצ"ל, המבוצע על ידי החברה הקבלנית 'סול פז נכסים ובניין בע"מ', בלא דיווח על הקמת האתר ובלא הסדרת עבודות הבניה בו, תוך סיכון הרכבים והנהגים הפוקדים את תחנת הדלק. כמו כן נסגר אתר לבניית בניין מגורים ברחוב מנשה קפרא, המבוצע על ידי הקבלן שמיל מרדכי – אשר הוסיף לעבוד בניגוד לצו בטיחות כללי שהוטל עליו, ועל אף שהוטל עליו כבר גם עיצום כספי בגין הפרת הצו. משמעות הדבר היא שבעת ביקור הפיקוח היתה זו הפרתו השלישית של הקבלן באותו העניין.

בניית מרכז מסחרי ברחובות סול פז נכסים (צילום: משרד העבודה והרווחה).
בניית מרכז מסחרי ברחובות סול פז נכסים (צילום: משרד העבודה והרווחה).

בנוסף, ביקרו השבוע מפקחי משרד העבודה והרווחה באתר בלתי מוסדר ברחוב הרב מימון בבני ברק, לאחר שהתקבל מידע ולפיו חרף ביקור פיקוח אשר התקיים במקום ומכתב בנושא אשר נשלח במקביל לעיריית בני ברק על סכנות הבטיחות הקיימות באתר כגון אי מינוי מנהל עבודה והתעלמות מוחלטת מהוראות הבטיחות – המשיכו העבודות בו להתנהל כסדרן. במהלך הביקור נמצאו ראיות לכך כי נמשכו העבודות המסכנות את העובדים באתר ואת עוברי האורח בסביבתו – ולכן זומן הקבלן לחקירה במשטרה ובמקביל הוצא לאתר צו בטיחות עד לתיקון הליקויים החמורים בו.

במשרד העבודה והרווחה הסבירו כי עד כה נסגרו רק אתרים שבהם ארעו תאונות קשות או קטלניות ל-48 שעות בלבד. כעת במסגרת הפיילוט המבוצע בשיתוף המשטרה והפרקליטות נסגרים האתרים המסוכנים, עוד טרם התאונה, ל-30 ימים – זאת לצד פתיחה בהליך פלילי ארוך טווח – שעשוי להמשך מספר שנים. מדובר בכלי הרתעתי נוסף על העיצומים המינהליים שהחל המשרד להטיל מתחילת השנה הנוכחית – בסכומים של עשרות אלפי שקלים בגין כל עבירת בטיחות. לפני שבועיים נסגר אתר בניה נוסף בבני ברק למשך שלושים יום.

אתר בנייה 'פיראטי' ברחוב הרב מימון 33, בני ברק (צילום: משרד העבודה והרווחה).
אתר בנייה 'פיראטי' ברחוב הרב מימון 33, בני ברק (צילום: משרד העבודה והרווחה).

הערים שנבחרו לפיילוט הן בני ברק ורחובות. בני ברק מתאפיינת בריבוי עבודות להקמת בנייה רוויה ותמ"א 38, ואתרי בנייה רבים בה אינם מוסדרים ומתקיימות בהם הפרות רבות של חוקי ותקנות הבטיחות, מצב המוביל לריבוי תאונות עבודה קטלניות. העיר רחובות נבחרה בעקבות מבצע אכיפה שביצעו מפקחי המשרד לאחר מותו של סאלם אסמאעיל קותינא בתאונה בעיר לפני כשבוע, בה נמצאו שני אתרי בניה העומדים ברף הנדרש שקבעו משרד העבודה, הפרקליטות והמשטרה להוצאת צו סגירה ממושך.

גורמי האכיפה קבעו כי צו סגירה ממושך יוצא לאתרים לא מוסדרים, או אתרים הפועלים ללא אישור לאחר שניתן צו האוסר על עבודה טרם הסדרתם מול מנהל הבטיחות, או אתרים בהם הקבלן המשיך להפר את הוראות הבטיחות גם לאחר שהוטלו עליו עיצומים כספיים. במשרד העבודה הבהירו כי מגמת הפיילוט להמשיך ולהתרחב תוך 'שכלול התקיפה האכיפתית המשולבת אותה קידם מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה'.

נזכיר כי לאחרונה פרסם משרד העבודה והרווחה גם את מדד הבטיחות בערים השונות בישראל, זאת לאחר שפנה לרשויות בקריאה ליישם את חובתן מתוקף פקודת העיריות ולפקח על בטיחות אתרי הבניין בשטחן. במרכז השלטון המקומי דחו דרישה זו.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!