דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / טראמפ נגד אמזון: מתקפה פרועה, גרעין של אמת ומה שהנשיא לא מספר

בשורה של ציוצים, האשים הנשיא האמריקאי את ענקית הקמעונאות ב"תרמית בשווי מיליארדי דולרים" | ההאשמות היו לא ענייניות אך האמת היא שהחברה כמעט ולא משלמת מס | למרבה האירוניה, רפורמת המס של טראמפ תקל על אמזון עוד יותר

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יצא במתקפה פרועה נגד אמאזון. יש מידה של אמת בהאשמות של הנשיא, אבל הוא שכח לספר שרפורמת המס שלו עוזרת מאוד לחברה. (צילום: shutterstock).
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יצא במתקפה פרועה נגד אמאזון. יש מידה של אמת בהאשמות של הנשיא, אבל הוא שכח לספר שרפורמת המס שלו עוזרת מאוד לחברה. (צילום: shutterstock).
יונתן קירשנבאום

אמזון מתחמקת מתשלום מיסים, מנצלת את שירותי המדינה, ועושה שימוש בכלי תקשורת כדי לקדם את ענייניה – כך טוען הנשיא טראמפ בסדרת ציוצים שהחלה לפני מספר ימים, והפכה לקרב תקשורתי עם ענקית הקמעונאות האינטרנטית. כדרכו של טראמפ, התבטאויות אלו נותרו מעורפלות למדי, ולא ברור לחלוטין למה התכוון כשטען שאמזון מבצעת "תרמית" בשווי "מיליארדי דולרים", אך ניתן בהחלט להצביע על בעייתיות במדיניות המיסוי על חברות כמו מסוגה.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/980063581592047617

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/980065419632566272

טראמפ צודק בחלק מהביקורת שהטיח בחברה. כמו מרבית חברות הענק האמריקאיות, ובייחוד בתחום ההיי-טק, אמזון משלמת לממשל הפדרלי מיסים בשיעור נמוך ביותר. למעשה, חברות כמו אמזון משלמות סכומים זעומים בלבד לעומת מתחרותיה הקטנות יותר – דבר המקשה על התחרות איתן. עם זאת, טראמפ שכח לציין כי דווקא הרפורמה אותה הוביל בשנה שעברה עשויה להוריד עוד יותר את שיעור המס של אותן החברות, ולהוות בשבילן תוספת הכנסה בשווי של מיליארדי דולרים.

על פי כלכלנים רבים, מדיניות המיסוי של החברות הגדולות ובעלי ההכנסה הגבוהה בארה"ב היא אחת הסיבות המרכזיות לאי השוויון העמוק במדינה. במילים אחרות, כשגובים פחות מיסים מהחברות הגדולות, ומוציאים פחות כסף על שירותים ציבוריים, הפערים גדלים. טראמפ מבקר את אמזון על המיסים הנמוכים אותם היא משלמת, על אף העובדה שהוא אחראי לחקיקה שתוביל להורדה משמעותית של נטל המס על אותן החברות, ותביא להן עלייה בהכנסות של מיליארדי דולרים.

אז למה טראמפ יוצא דווקא נגד אמזון? חלק מהפרשנים בארה"ב העלו את הסברה לפיה מדובר בניסיון להחליש את כוחו של ג'ף בזוס, הבעלים של אמזון ששולט גם בוושינגטון פוסט, עיתון הפונה למעמד הביניים הליברלי בארה"ב, ומרבה לבקר את הנשיא.

רווחים במיליארדים, מיסים זעומים

כאמור, בביקורת של טראמפ יש מידה של אמת, גם אם הציוצים עצמם אינם ענייניים. אמזון, כמו מרבית חברות הענק האמריקאיות שצמחו מאז שנות התשעים (כמו אפל, גוגל, מייקרוסופט ועוד) נהנות מרווחי עתק שנתיים, אך משלמות מס זעום בלבד על אותם רווחים. לאורך השנים, הצליחו חברות אלו להשיג הקלות מס יוצאות דופן בזכות הכוח הפוליטי הגדול בו הן מחזיקות.

ניקח לדוגמה את אמזון. כיום, החברה שווה כ-673 מיליארד דולר, מעט יותר מפי שתיים מכל התוצר הישראלי. עם זאת, לפי דו"ח של המכון לחקר המיסוי והמדיניות הכלכלית בארה"ב, בשנה שעברה הכניסה החברה כ-5.6 מיליארד דולר אך לא שילמה החברה אפילו דולר אחד במיסים פדרליים.

לדברי מתיו גרדנר, חוקר בכיר במכון, זה המצב בכל החברות הגדולות. גרדנר טוען כי מס החברות לא תקף כלפי אותן חברות, אותו הוא מכנה "פיקציה של רואי חשבון" כשמדובר בחברות כמו אמזון. "זו הייתה שנה מוצלחת ביותר בשבילם, אבל גם לפני הם שילמו הרבה פחות מאחוז המס הנדרש מהם" אמר בראיון לאתר ניוזוויק האמריקאי. לטענתו, כלל חברות ההייטק הגדולות שילמו בעשור האחרון שיעור מס פדרלי בגובה 11%, למרות ששיעור המס הרשמי עמד על 35%.

עובדה זו מהווה תוספת עצומה לרווחי אותן החברות ולתקבולים של בעליהן. גרדנר טוען כי אותן החברות מנהלות קרב מתמשך על הורדת שיעור המס אותו בו הן חייבות, גם מול הממשלה הפדרלית וגם ברמת המדינות השונות. לדבריו, חברות כמו אמזון מנהלות מזה שנים קמפיין מול כל ממשלות ארה"ב כדי לקבל הקלות במיסוי. לעיתים קרובות זוכות אותן החברות בפטורים מיוחדים. עם זאת, כאשר קמפיינים אלו נכשלים, אותן החברות לוקחות את המאבק לבית המשפט.

אותן החברות היו מהתומכות הגדולות ברפורמה המס אותה העביר טראמפ בסוף השנה שעברה. עם זאת, היתרון הגדול שיפיקו אותן החברות לא נובע מהורדת גובה מס החברות – הן כבר משלמות הרבה מתחת לאותו השיעור. הרווח העיקרי טמון בהורדת המיסים בדיעבד. החוק של טראמפ מבטיח כי הכנסות ש"הוצאו" מהמדינה, כדי להימנע מתשלום מיסים, יוכלו לחזור לארה"ב בלי מיסוי. כך, למעשה, ביטל טראמפ את המיסים על הרווחים הקודמים של אותן החברות.

בנוסף, הקלות המס בדיעבד עשויים אפילו לגרום לכך שממשלת ארה"ב תשלם לחברת אמזון. על פי גרדנר, אחרי ההקלות שעברו בחוק המיסים בשנה שעברה, הסכומים שאמזון "חייבת" לממשלת ארה"ב, ושנמצאים בהליכים משפטיים, עשויים לרדת מתחת לאפס. המשמעות היא שממשלת ארה"ב "תחזיר" כסף לאמזון. החברה הצהירה כי היא צופה הכנסות מסוג זה בשווי של 789 מיליון דולר.

אבל לחברות כמו אמזון יש כוח פוליטי עצום גם ברמת המדינות השונות בארה"ב- והן משתמשות בו כדי להשיג תנאי מיסוי נמוכים עוד יותר. אמזון הכריזה בחודשים האחרונים כי היא מתכננת להקים מרכז לוגיסטי גדול איפשהו ברחבי ארה"ב. הצהרה זו גררה מירוץ בין המדינות השונות, שהתחרו על התנאים שיעניקו לחברה, כדי לנסות לשכנע אותה להשקיע במדינה שלהם. ובשביל חברות כמו אמזון, תנאים טובים משמעם פחות מיסים.

https://twitter.com/pascalvandooren/status/979775262261903366

בשבועות האחרונים דווח כי מדינת מרילנד הציעה לחברה הקלות מס בשווי 5.6 מיליארד דולר. ניו ג'רזי, לעומת זאת, הבטיחה כי אם אמזון תפתח את המרכז שלה אצלה היא תעניק לה הקלות מיסוי בשווי של לא פחות משבעה מיליארד דולר.

היו ערים מסויימות שהיו מוכנות להרחיק לכת אף יותר בניסיון לזכות בהשקעה של אמזון. עיר אחת בארה"ב הציעה להעניק לאמזון את השטח לפיתוח לחלוטין בחינם. עיר נוספת הציעה לתת לאמזון את היכולת להשפיע על קבלת ההחלטות הפיסקליות של העיר. זאת אומרת- אמזון תוכל לשלוט במדיניות ההשקעה הציבורית של העיר. במידה ואמזון תסכים להצעה זו תהיה זו הפעם הראשונה בה ישות פרטית מסוגלת להחליט באופן רחב כל כך על קבלת החלטות דמוקרטיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!