דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוון

טרגדיה יוונית / דיווח: צרפת תדחוף להקלה בהחזר החוב של יוון

על פי פרסומים בתקשורת הגרמנית, תכלול ההצעה הצרפתית תוספת של 12 שנים למועד ההחזר ותקשור את הריבית על הלוואות לקצב הצמיחה המקומי | שר האוצר החדש של גרמניה עשוי לתמוך במהלך, אך צפוי להיתקל בהתנגדות עזה מבית

אדם אוסף קרטונים מחוץ לבנק באתונה, יוון 2 בפרואר 2018 (AP Photo/Thanassis Stavrakis)
אדם אוסף קרטונים מחוץ לבנק באתונה, יוון 2 בפרואר 2018 (AP Photo/Thanassis Stavrakis)
יונתן קירשנבאום

צרפת עשויה לדחוף לשמיטת חובות יוונית, יחד עם הגוף האירופי הממונה על ההלוואות שניתנו למדינה במהלך המשבר הכלכלי ממנו סבלה, כך פורסם אתמול (רביעי) בעיתון הגרמני הנדלסבלט. נראה כי הצרפתים ידחפו למהלך שמיטת חובות בניסיון לזכות בתמיכתו של שר האוצר הגרמני החדש, אולף שולץ. הסכמתה של גרמניה לכל הצעה בנושא היא קריטית, היות וכל תכנית הנוגעת ליוון מחייבת את אישרה.

בסוף החודש יפגשו שרי האוצר של מדינות האיחוד האירופי למפגש בלתי פורמלי בסופיה, בירת בולגריה. זה יהיה המפגש הראשון אליו יגיע שולץ כשר אוצר, אחרי סדרה של מערכות בחירות בהן התחזקו מפלגות בדלניות הקוראות להיפרדות מהאיחוד. יתכן שהצרפתים ינצלו את החילופים במשרד האוצר, כדי לדחוף לאישור גרמני למספר צעדים כלכליים מרחיבים, ביניהם שמיטת החובות ליוון.

מחלוקת גרמנית בשאלה היוונית

נראה כי הצרפתים מקווים ששולץ, חבר המפלגה הסוציאל-דמוקרטית הגרמנית, יהיה מוכן לקבל פשרה בנושא החזר החובות של יוון. קודמו בתפקיד, וולפגנג שויבלה, היה ידוע בדבקות חסרת פשרות במדיניות הצנע אותה דרש להחיל על כלל מדינות אירופה.

שר האוצר הגרמני הוא אחד התפקידים המשפיעים ביותר באירופה. שויבלה, שכיהן בתפקיד מ-2009 ועד סוף השנה שעברה, נודע בעמדותיו הניציות ביחס לצורך ביישום צעדי צנע חריפים במדינות המשבר באירופה בפרט, ובאירופה בכלל.

לשויבלה הייתה מערכת יחסים "מיוחדת" עם יוון. על פי מספר עדויות, בהן זו של יאניס וארופאקיס שר האוצר היווני לשעבר, שויבלה היה זה שדחף את הקנצלרית אנגלה מרקל לדרוש מיוון צעדי צנע חריפים כל כך בתמורה לסיוע מצד האיחוד האירופי. שויבלה היה גם זה שהוביל את ההתנגדות הגרמנית לכל הקלה בתנאי החזר החוב של יוון- דבר שמונע עד היום את יציאתה ממיתון, וגובה תשלומי מחיר אנושיים כבדים.

על פי עדויות פנימיות שויבלה אף ניסה לכפות על יוון יציאה מהאיחוד האירופי בשנת 2011, בצעד "מחנך" למדינות אירופה האחרות. כשתכנית זו נכשלה, דחף שויבלה להתעקשות גרמנית על החזר חוב מלא, ללא הסדר חוב, וליישום של צעדי צנע שהחריפו את המשבר הכלכלי במדינה. הוא הואשם בעבר ביצירת "כיבוש כלכלי" גרמני ביוון, כאשר למעשה החלטותיה של ממשלת יוון מתקבלות בברלין.

אך גם אם שולץ יהיה מעוניין לשנות את המדיניות הגרמנית מול יוון, הוא עשוי להיתקל בקשיים. חברים רבים במפלגתה של מרקל, השותפה הבכירה בקואליציה, מתנגדים בחריפות לכל שמיטת חובות יוונית. חלקם אף התבטאו בחריפות נגד האפשרות שמרקל תסכים לפשרה כלשהי בנושא, זה וטענו כי יפעלו נגדו בכל מחיר.

להתנגדות הפוליטית הזו יש לצרף גם את דעת הקהל הגרמנית, שנוטה עדיין באופן גורף לצדה הימני של המחלוקת. פשרה בנושא זה, עשויה לעורר התנגדות תיבורית רחבה ועזה.

צרפת תציל את האירו?

ההצעה הצרפתית עשויה להיות המשמעותית ביותר, עד היום, לשמיטת חובות שיוצאת מתוך האיחוד האירופי. בהובלת גרמניה, האיחוד האירופי נשאר נחוש בעמדתו הנחרצת נגד מהלך שכזה, בניגוד לעמדת קרן המטבע הבינלאומית. עם זאת, נראה כי מקרון מעוניין לדחוף לשינוי עמדת האיחוד, ולהציע מתווה לשמיטת חובות חלקית.

על פי הפרסום בהנדלסבלט, הצרפתים יציעו להאריך את החזר החובות של יוון ב-12 שנים, ולהגביל את גובה הריבית אותה תיאלץ המדינה לשלם. בנוסף, מציעים הצרפתים לקשור את החזר הריבית לצמיחה הכלכלית. על פי המסמך, במידה והצמיחה היוונית תרד מתחת ל-2.8% היא תהיה פטורה מתשלום ריבית על החוב. במידה והצמיחה תעלה על 2.8%, תידרש יוון לשלם באופן חלקי את תשלומי הריבית.

מהלך, אפילו חלקי, של שמיטת חובות יכול לתרום משמעותית ליכולתה של יוון לצאת מהמשבר, בו היא נמצאת מאז 2010. עד כה, בנוסף לצעדי הצנע שנכפו עליה, הכבידו תשלומי הריבית העצומים שנדרשו מיוון על יכולתה להגדיל את ההשקעה הציבורית ולתמרץ את הכלכלה המקומית. מה שתרם להעמקת המיתון, והגדיל את הצורך של יוון בקבלת הלוואות נוספות.

ייתכן שהיוזמה הצרפתית היא חלק מניסיון רחב יותר להקל את מדיניות הצנע הנהוגה כיום במדינות האיחוד. בכל מדינות אירופה התחזקו לאחרונה, באופן משמעותי, מפלגות בדלניות הקוראות להתנתקות מהאיחוד, ויתכן כי מקרון רואה הזדמנות להקל על מדיניות הצנע הלא פופולרית, ובכך להדוף את הסולדים מגוש האירו.

נשיא צרפת עמנואל מקרון דוחף, מאז נבחר לתפקיד, למספר צעדים שעשויים להקל מעט על הצנע באירופה. ביניהם הניסיון של ליצור תקציב אחד לכל הגוש, שנשלט על ידי פרלמנט כלל אירופי. דבר זה עשוי להעניק לנבחרי הציבור של המדינות השונות מעט יותר שליטה על מסגרת התקציב, שנקבעת כיום על ידי הכללים הפיסקליים בבסיס ההסכמות של האיחוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!