דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מרתין לותר קינג

כאילו הוא יצא ממצרים / מעבדות לשחרור: סדר שני ייחודי בהשראת מאבקו של מרטין לותר קינג

לותר קינג ידוע כפעיל זכויות אדם, אולם חלקו במאבק למען זכויות עובדים והעבודה המאורגנת ייחודי ועצום | ביום חמישי התכנסו יהודים ונוצרים לחג שני של פסח בעיר אליה הגיע כדי לתמוך בהתאגדותם של פועלי הזבל | "פרעה שמר את עבדיו רבים בינם לבין עצמם, כשהעבדים התאחדו, זו היתה תחילת יציאתם מעבדות"

ליל סדר כשר וייחודי אשר שילב בתוכו את רעיונות תנועת העבודה ומורשתו של קינג (תמונה באדיבות  'ועידת העבודה היהודית')
ליל סדר כשר וייחודי אשר שילב בתוכו את רעיונות תנועת העבודה ומורשתו של קינג (תמונה באדיבות 'ועידת העבודה היהודית')
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אילו היה האל-הכל-יכול שאל אותי, 'מרטין לותר קינג, באיזו תקופה היית רוצה לחיות'? הייתי לוקח את עיני רוחי למצרים, לראות את ילדיו של אלוהים במסעם דרך, או ליתר דיוק – בחציית ים סוף, דרך השממה ולעבר הארץ המובטחת. אך למרות ההוד וההדר – לא שם הייתי עוצר…" אמר מרטין לותר קינג בנאומו האחרון, במאסון טמפל, יום טרם הירצחו. "באופן מוזר מעט, הייתי פונה אל הקדוש ברוך הוא ואומר: 'לו רק תתיר לי לחיות רק כמה שנים במחצית השניה של המאה ה-20, אשמח'"

ביום חמישי האחרון התכנסו למעלה ממאה מאה חברי 'ועידת העבודה היהודית', פדרציית עובדי המדינה והשירותים המוניציפליים בארה"ב ואנשי 'כנסיית אלוהים במשיח', לציין את ערב החג השני בליל סדר כשר וייחודי, בכנסיית קלייבורן ממנה יצא ד"ר מרטין לותר קינג לצעדת תמיכה במאמצי ההתאגדות של פועלי הזבל בעיר ממפיס שבטנסי. ליל הסדר שילב בתוכו את רעיונות תנועת העבודה ומורשתו של קינג, כשבאי הסדר סיפרו ביציאת מצרים אותה הרבה קינג להזכיר בדרשותיו ונאומיו.

באירוע נשא דברים לי סונדרס, נשיא פדרציית עובדי המדינה והשירותים המוניציפליים, וסיפר את סיפורו של מאבק העובדים ההרואי במקום, על זכות ההתארגנות, והזכות לניהול מו"מ קיבוצי לשיפור תנאי העבודה, לפני חמישים שנה. באירוע לקחו חלק גם רנדי וינגרטן, נשיאת פדרציית המורים האמריקאית, ומרי קי הנרי, נשיאת איגוד עובדי השירות העולמי, וכן נציגים צעירים ממחאת Fight for 15$, הנאבקים להעלאת שכר המינימום ל-15$. קודם לסדר הייחודי נערכה בעיר צעדה בהשתתפות אלפי אנשים לזכרו של לותר קינג, ולזכר המאבק בו נהרג.


בפברואר 1968, בעקבות מותם של שני עובדי תברואה אפרו-אמריקאים אשר נמחצו בדוחס אשפה בעיר ממפיס, נפתח מאבק אשר איחד מאחוריו את אנשי האיגודים המקצועיים והתנועה לזכויות האזרח וביטול ההפרדה הגזעית בארה"ב למען זכות העובדים להתאגד ולהיאבק לשיפור תנאיהם. כ-1,300 עובדי תברואה פתחו בשביתה, כשהם צועדים מדי יום ביומו מכנסיית קליבורן למועצת העיר, לצד סטודנטים וארגונים דתיים. מרטין לוטר קינג החליט להצטרף למוחים והגיע ב-28 במרץ לעיר. עם בואו הצטרפו לצעדה גם מאות תלמידי בית ספר אשר נטשו כיתותיהם במטרה להצטרף למאבק – והצעדה צמחה לכ-15 אלף מפגינים ומפגינות.


ההפגנה התדרדרה לאלימות לאחר שהופצה שמועה כי המשטרה הרגה תלמיד באותו הבוקר, ובעקבות ההתפרצות פיזרה המשטרה את המפגינים באלימות. כ-4,000 אנשי המשמר הלאומי הגיעו לעיר כשהם חמושים בכבדות, כ-280 מפגינים נעצרו וכ-60 נפצעו. במהלך הפיזור נהרג  לארי פיין, נער בן 16, לאחר שנורה בביטנו במהלך ההפגנה מידיו של שוטר לאחר שנחשד בביזה. מרטין לותר קינג שהובהל חזרה אל מלונו, נשבע כי יגיע שוב לעיר במטרה לארגן צעדה חוזרת – לא אלימה. אלא שעם חזרתו לעיר ב-4 באפריל אותה שנה, נרצח על ידי מתנקש, טרם הצעדה. כשבועיים אחר כך הוכרה התארגנות עובדי התברואה, הסתיימה השביתה והחל המו"מ לשיפור תנאיהם. כנסיית קלייבורן נותרה מאז נקודת מפגש מרכזית של התנועה לזכויות האזרח וארגוני העובדים בממפיס.

להתנגד לשיטה של פרעה

"עלינו להישאר ביחד ולהפגין אחדות. אתם יודעים, כשפרעה רצה להאריך את ימי העבדות במצרים, היתה לו לכך שיטה בדוקה בדוקה. ומה היא? הוא שמר את עבדיו רבים בינם לבין עצמם. אך בכל פעם שהעבדים התאחדו ביניהם, קרה דבר בהיכלו של פרעה, ולא יכל להחזיק את עבדיו בעבדותם. כשהעבדים התאחדו, זו היתה תחילת יציאתם מעבדות. עלינו לשמר את האחדות" אמר, וקרא להקפיד על שיטת המאבק הלא-אלים. "העניין הוא סירובה של ממפיס להיות הוגנת ותמת-לב במשאה עם משרתי הציבור שלה, שהיום הם עובדי התברואה"

"אנחנו לא צריכים להתווכח עם איש, לא לקלל ולא לדבר רעה. אנחנו לא זקוקים ללבנים ובקבוקי תבערה. אנחנו צריכים פשוט ללכת סביב לחנויות, ולאותן תעשיות גדולות בארצנו ולאמר: 'אלוהים שלח אותנו לכאן כדי לאמר לכם שאינכם נוהגים נכונה בילדיו. ובאנו לכאן כדי לדרוש מכם שדאגה ליחס הוגן לילדיו של אלוהים תהיה בראש סדק יומכם. כעת, אם לא תהיו מוכנים לעשות כן, לנו יש סדר יום על פיו נפעל. וערכינו קוראים לנו שלא לתמוך בכם כלכלית'" אמר, וקרא להמונים להחרים את העסקים והחברות הנוקטות מדיניות מפלה כלפי שחורים או לא הוגנת כלפי עובדיהן.

"ככל אדם, רוצה אני לחיות חיים ארוכים", חתם את נאומו האחרון, במילים שהד ההיסטוריה הטיל עליהן כובד משמעות, "אריכות ימים כבודה במקומה מונח. אך כעת, איני מודאג מכך. אני רוצה לקיים רק את רצון האל, והוא הרשה לי לעלות לפסגת ההר. הבטתי קדימה, וראיתי את הארץ המובטחת. ייתכן ולא אוכל להגיע לשם אתכם, אבל אני רוצה שתדעו שאנו כאומה – נגיע את הארץ המובטחת! ולכן, אני שמח הערב. איני חושש משום דבר, איני פוחד משום אדם! עיני חזו בתהילת בואו של אלוהים!".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!