דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

תגובת המדינה / משרד האנרגיה: בלי 'לווייתן' לא יהיה מספיק גז להחלפת הפחם המזהם

בראיון ל'דבר ראשון' דחה יוסי וירצבורגר, הממונה על הנפט במשרד, את טענות המוחים נגד הקמת האסדה: "נבדקו ההיבטים הסביבתיים, הבריאותיים, הביטחוניים והבטיחותיים ונקבע כי האסדה במקום הנכון"

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים יובל שטייניץ בוועידת אנרגיה ועסקים 2016 (צילום: דבר ראשון)
שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים יובל שטייניץ בוועידת אנרגיה ועסקים 2016 (צילום: דבר ראשון)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

במשרד האנרגיה מתייחסים למחאה הציבורית נגד מיקום אסדת 'לוויתן' כמחאה לא מבוססת, שלמעשה אף מזיקה לציבור, בטענה שכל עיכוב בפיתוח המאגר גורם להכבדה בזיהום האוויר בישראל, בשל ההכרח להשתמש בפחם במשק החשמל ולא בגז טבעי, המזהם בשיעור נמוך יותר לעומת פחם.

הפגנה נגד הקונדסנט מול ועידת האנרגיה 27 בפברואר 2018 והפגנה בחדרה נגד השימוש בפחם בייצור חשמל, אוגוסט 2016. (צילום: ארז רביב)
הפגנה נגד הקונדסנט מול ועידת האנרגיה 27 בפברואר 2018 והפגנה בחדרה נגד השימוש בפחם בייצור חשמל, אוגוסט 2016. (צילום: ארז רביב)

במשרד האנרגיה מדגישים כי כל ההחלטות כבר התקבלו והתכנית יוצאת לפועל. יוסי וירצבורגר, הממונה על הנפט במשרד, הסביר ל"דבר ראשון" את הכשלים שהוא מוצא בטענות המחאה. "בלי לחבר את מאגר 'לוויתן' כמה שיותר מהר, לא יהיה ניתן לשפר את איכות האוויר דרך הפחתת השימוש בפחם. אי אפשר לסגור את התחנות הפחמיות כי אין מספיק גז. מאגר כריש מכר כבר 4BCM למשק הישראלי (מרבית כושר ההפקה האפשרי, א.ר.) אין גז אחר. האזרחים שרוצים לדחות את הקמת האסדה של 'לווייתן' רוצים את תחנת הכוח הפחמית? זה אבסורד. אזרחי מדינת ישראל רוצים גז טבעי. חלק קטן מהאזרחים רוצים למנוע מהגז הטבעי לשרת את כלל האזרחים".

וירצבורגר הסביר כי הבנייה מתרחשת בימים אלו בארבעה מוקדים: האסדה נבנית ביוסטון, תחנת הקליטה נבנית באזור חוף דור, הצנרת מונחת משדה 'לוויתן' אל האסדה, ואסדת קידוח עובדת מעל השדה עצמו. "גם חוף דור לא ייפגע", הוסיף וירצבורגר והסביר כי "שטח הבניה של תחנת הקליטה היה בריכות דגים, ויחזור להיות בריכות דגים ומה שישאר זה חצי דונם מגודר עם שיבר לקליטת הגז".

1440 מגהואט פחמיים מחפשים חילוף

גם אם וירצבורגר צודק, אספקת גז לבדה לא מספיקה כדי להפחית עוד את השימוש בפחם. תנאי משרד האנרגיה כוללים גם את חיבור מאגר "כריש" לחוף, כדי להגביר את יתירות האספקה, וכן קיומן של תחנות כוח ברשת החשמל, שיכולות להחליף את התחנות הפחמיות.

לא כל תחנה ברשת מתאימה לכך, לכן מתווה הרפורמה בחברת החשמל מתיר לחברה לשחלף בעצמה את ארבע יחידות הייצור שייסגרו במתחם "אורות רבין" בחדרה בתחנות כוח מונעות בגז טבעי, בשלב הראשון, של מחצית ההספק – 700 מגהוואט, על בסיס הקרקע שכבר יש לחברה באותו המתחם. כדי לממש את ההחלפה במלואה דרושה הקמת תחנה נוספת בהספק גבוה באותו מיקום, או באותו האזור.

ומה אם יהיה זיהום אוויר?

לגבי החששות מזיהום אוויר מפריך וירצבורגר את טענות המחאה. "אם יהיה זיהום, למשרד להגנת הסביבה יש את הסמכות לאכוף, כולל השבתה של ההפקה. יותר מכך, ב'תמר' יש אכן בעיה של זיהום אוויר, והחיבור של 'לוויתן' הוא מה שיאפשר לטפל בה. במצב הנוכחי לא ניתן להשבית אותה בכלל".

יש בה בעיה של זיהום אוויר, אך לוויתן יאפשר לטפל בה, אסדת הגז שבמאגר תמר (צילום: פלאש 90)
יש בה בעיה של זיהום אוויר, אך לוויתן יאפשר לטפל בה, אסדת הגז שבמאגר תמר (צילום: פלאש 90)

טענה זו נכונה ברמה העקרונית, אבל במשרד להגנת הסביבה כמעט ולא נוקטים בפעולות השבתה, אלא בוחרים להסתפק בדרך בשימועים ובקנסות ועונשים על תנאי כנגד מפעלים מזהמים שהפרו את היתרי הפליטה שלהם. עם זאת, ארגוני סביבה ישראלים בולטים כמו 'גרינפיס', 'מגמה ירוקה' ו'צלול' לא מצטרפים בגלוי למחאה נגד מיקום האסדה.

ארגון 'מגמה ירוקה' מסר ל"דבר ראשון" כי "מגמה ירוקה בעד 100% אנרגיות מתחדשות. אין צורך לפתח את אסדת לוויתן או כל מקור אחר שמגיע מדלקים פוסיליים. כבר היום ניתן לייצר את אותה כמות אנרגיה בזול ומהר יותר באמצעות אנרגיה סולארית". עם זאת, הארגון אינו משתתף באופן פעיל במחאה הזו. חלק מהסיבה ל"מאבק מהעמדה האחורית" של ארגוני הסביבה, איננה מחלוקת על מטרת המאבק, אלא התחושה שמדובר במציאות מוגמרת וכי עדיף להיאבק בזירות אחרות, לא פחות חשובות.

במקביל, וירצבורגר הדגיש כי בהליך התכנון תכנית הקמת האסדה אושרה לחלוטין. "נבדקו ההיבטים הסביבתיים, הבריאותיים, הבטחוניים והבטיחותיים ונקבע כי האסדה במקום הנכון". בג"ץ דחה עתירות קודמות בהן לא נמצא פגם בהליכי האישור של תמ"א 37 ח', שמכוחה הוצאו האישורים למקם את אסדת לווייתן בקרבת החוף, או בהחלטה על מיקום מיכל חירום לאחסון קונדנסט, באתר "חגית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!