דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פסקת ההתגברות

פסקת ההתגברות / פסקת ההתגברות תקודם במהלך מושב הקיץ, עדיין לא ברור באיזה נוסח

ראשי סיעות הקואליציה התכנסו היום (ב') לדיון שלישי בנושא, אך גם הפעם לא התקבלה החלטה על מהות התיקון המבוקש לחוק | עוד סוכם כי ראש הממשלה נתניהו ייפגש עם שר האוצר, ששוהה כעת בחו"ל, ועם נשיאת בית המשפט העליון

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון בישיבת ממשלה על תקציב המדינה. 11 בדצמבר (צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון בישיבת ממשלה על תקציב המדינה. 11 בדצמבר (צילום: אלכס קולומויסקי)
ענת יורובסקי
שי ניר
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

פורום ראשי סיעות הקואליציה קיים היום (שני) ישיבה שלישית בנושא פסקת ההתגברות, שמטרתה למנוע מבית המשפט העליון את היכולת לפסול חוקים שהעבירה הכנסת. בסיומה סוכם כי החקיקה בנושא תקודם במהלך מושב הקיץ של הכנסת, אם כי לא הוחלט על הנוסח שיקודם.

שר האוצר וראש סיעת כולנו, משה כחלון, נעדר מהישיבה משום שהוא שוהה כעת בחו"ל, וביום ראשון הקרוב צפוי להיפגש עימו ראש הממשלה בנימין נתניהו, כדי לשמוע את דעתו בנושא. עד עתה, כחלון התנגד לחקיקת כל גרסה מורחבת של פסקת ההתגברות. בנוסף, סוכם כי ראש הממשלה נתניהו ייפגש בקרוב עם נשיאת העליון אסתר חיות על מנת להיוועץ עמה לגבי החקיקה בנושא, שצפוייה לשנות את יחסי הכוחות המתקיימים בין הרשות המחוקקת לשופטת.

"אנחנו פועלים כדי להבטיח איזון בין הרשות המחוקקת לשופטת" אמר היום נתניהו לראשי הסיעות, "הנושא שאנחנו דנים בו הוא כבד משקל ואנחנו נמשיך לדון בו בשבועות הקרובים כדי להגיע להחלטה בהקדם".

גם בסיום הישיבה שהתקיימה היום, לא התקבלה החלטה לגבי אופי פסקת ההתגברות שתחוּקק לבסוף, אם כי אתמול נודע שנתניהו מושך לכיוון חקיקת פסקת התגברות מורחבת. זאת, למורת רוחו של בנט, שלוחץ לאורך השבועות האחרונים לקבל החלטה מיידית בנוגע לפסקת ההתגברות, ולהוציא אותה לפועל.

ראשי הסיעות התכנסו גם אתמול לדיון בנושא. ועל פי הדיווחים, נראה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ירד מאופציית המודל הבריטי, המהווה את הגרסה הרחבה ביותר של החקיקה בנושא ולפיה בית המשפט העליון כלל אינו רשאי לפסול חוקים. בדיון השתתף גם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שהתנגד לרוב ההצעות בעניין.

על פי חלק מהדיווחים, המליץ מנדלבליט לשרים שבג"ץ יוכל לפסול חוקים ברוב של 6 מ-9 שופטים, כאשר במקביל יידרש רוב של 70 ח"כים כדי לחוקק מחדש חוק שבג"ץ פסל. השר נפתלי בנט התנגד לכך נחרצות בטענה שהדבר עלול לעודד את בג"ץ לפסול יותר חוקים. נתניהו והשר יריב לוין דרשו מנגד שפסילת חוקים תתאפשר רק אם השופטים יסכימו על כך פה אחד.

באופן אירוני, הצעתו של מנדלבליט זהה להצעת החוק אותה יזמו לפני חודשים ספורים השרים בנט ושקד – חוק יסוד החקיקה. שם הוצע כי בג"ץ יוכל לפסול חוקים רק בהרכב של 9 שופטים, מתוכו רוב של 6 שופטים יתמוך בפסילה. למרות שבנט הציע בעצמו את החוק הזה רק בדצמבר האחרון, בישיבה שהתקיימה אתמול הוא כבר התנגד.

הדיון על פסקת ההתגברות החל כתגובה לדיוני בית המשפט העליון בנושא בג"ץ מבקשי המקלט, במהלכם בג"ץ קיבל מספר החלטות הנוגדות את מתווה הגירוש אותו הממשלה פעלה לקדם עד כה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!