דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה

סערת הטקס המשותף / אלפים בטקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני, גרוסמן: "האבל לא רק מבודֵד אלא גם מחבר"

מחוץ לאירוע הפגינו קומץ מפגיני ימין קיצוני | מספר אמנים ביטלו את השתתפותם באירוע כמה שעות לפני שהחל | מרים פרץ, אשת חינוך כלת פרס ישראל ואם שכולה, אמרה הבוקר (ד') בגלי צה"ל: "כל אדם ודרכו לזכור ולהתאבל. כל אחד והאבל האישי שלו. איני שופטת"

טקס הזכרון הישראלי-פלסטיני המשותף 17 באפריל 2018 (קרדיט: רמי בן ארי, לוחמים לשלום)
טקס הזכרון הישראלי-פלסטיני המשותף 17 באפריל 2018 (קרדיט: רמי בן ארי, לוחמים לשלום)
שי ניר

בטקס הזיכרון היהודי-ערבי, שהתקיים אמש (ג') בגני יהושע בתל אביב, השתתפו כ-7,000 בני אדם. מפגיני ימין שהגיעו למקום התעמתו עם השוטרים שאבטחו את האירוע, זרקו בקבוקים וקראו קריאות אלימות נגד ערבים. מרים פרץ, אשת חינוך, כלת פרס ישראל ואם שכולה, אמרה הבוקר (ד') בגלי צה"ל, בהתייחסה לטקס אמש: "כל אדם ודרכו לזכור ולהתאבל. כל אחד והאבל האישי שלו. איני שופטת"

בין הנואמים אתמול היה גם הסופר דוד גרוסמן ששכל את בנו אורי במלחמת לבנון השניה. "יש הרבה רעש ומהומה סביב הטקס שלנו, אבל אנחנו לא שוכחים שיותר מכל, זה טקס של זיכרון והתייחדות. הרעש, גם אם הוא נוכֵח, הוא מחוץ לנו כעת, כי בלב הערב הזה יש שקט עמוק, השקט של הרִיק שיצר האובדן" אמר גרוסמן מעל בימת הטקס.

הסופר דוד גרוסמן בטקס הזכרון הישראלי-פלסטיני המשותף, 17 באפריל 2018 (קרדיט: רמי בן ארי, לוחמים לשלום)
הסופר דוד גרוסמן בטקס הזכרון הישראלי-פלסטיני המשותף, 17 באפריל 2018 (קרדיט: רמי בן ארי, לוחמים לשלום)

"אני ומשפחתי איבדנו במלחמה את אורי, איש צעיר, חמוד וחכם ומצחיק. גם עכשיו, כמעט שתים-עשרה שנה אחרֵי, קשה לי לדבר עליו בפומבי. מותו של אדם אהוב הוא בעצם גם מותה של תרבות פרטית שלמה, אישית וחד פעמית, עם שפה מיוחדת משלה וסוד משלה, והיא כבר לא תהיה עוד, ולא תהיה עוד אחת כמוה. וכמה קל, במצב הזה, להתמסר לשנאה, לזעם, לרצון לנקום.

"אבל גיליתי שבכל פעם שאני מתפתה לזעם ולשנאה, אני מיד מרגיש שאני מאבד את המגע החי עם הבן שלי. משהו שם נאטם. ואני עשיתי את ההחלטה שלי, בחרתי את הבחירה שלי. ונדמה לי שמי שנמצא פה הערב – בחר גם הוא את אותה הבחירה. ואני יודע, שגם בתוך הכאב יש נשימה, ויש יצירה, ויש עשיית טוב. שהאבל לא רק מבודֵד אלא גם מחבר, ומחזק. הנה, אפילו אויבים משכבר – ישראלים ופלסטינים – יכולים להתחבר זה אל זה מתוך האבל שלהם, ודווקא בגללו.

"איש לא יכול לצוות על אדם אחר איך להתאבל. זה נכון לגבי משפחה פרטית, וזה נכון גם לגבי 'משפחת השכול' הגדולה", הוסיף גרוסמן והתייחס לביקורת הציבורית שנשמעה ביחס לבחירה לקיים את הטקס. "יש רגש חזק שמחבר אותנו, ותחושה של גורל משותף, וכאב שרק אנחנו מכירים, שכמעט ואין לו מילים בחוץ, באור. ולכן, אם ההגדרה 'משפחת השכול' היא אמיתית וכֵּנה, אנא כַּבְּדו את הדרך שלנו. היא ראויה לכבוד. היא לא דרך קלה, ולא מובנת מאליה ולא נטולת סתירות פנימיות. אבל היא הדרך שלנו לתת משמעות למותם של יקירינו, ולחיים שלנו אחרי מותם. והיא דרכנו לפעול ולעשות – לא להתייאש ולא לחדול – כדי שפעם, בעתיד, תדעך המלחמה, ואולי תיפסק לגמרי, ונתחיל לחיות, לחיות חיים מלאים, ולא רק לשרוד ממלחמה למלחמה, מאסון לאסון.

"אנחנו, ישראלים ופלסטינים שאיבדנו במלחמות בינינו את מי שהיה יקר לנו, אולי יותר מחיינו- אנחנו נידונים לגעת בַּמציאוּת דרך פצע פתוח. מי שפצוע ככה לא יכול עוד לשגות באשליות. מי שפצוע ככה יודע עד כמה החיים עשויים מוויתור גדול, מפשרה אינסופית. נדמה לי שהשכול עושה אותנו, את אלה שבאו לכאן הערב, לאנשים מפוכחים יותר. מפוכחים, למשל, במה שנוגע לַמגבלות של הכוח, במה שנוגע לאשליה שתמיד מלוָוה את זה שהכוח בידו.

טקס הזכרון הישראלי-פלסטיני המשותף 17 באפריל 2018 (קרדיט: רמי בן ארי, לוחמים לשלום)
טקס הזכרון הישראלי-פלסטיני המשותף 17 באפריל 2018 (קרדיט: רמי בן ארי, לוחמים לשלום)

"ואנחנו גם חשדנים יותר, יותר משהיינו לפני האסון, ומתמלאים סלידה בכל פעם שאנחנו מזהים מוּפע של גאווה ריקה, או ביטויים של יהירות לאומנית, או הצהרות זחוחות של מנהיגים. אנחנו לא רק חשדניים: אנחנו אַלרגיים ממש.

"מהו בית?" שאל גרוסמן וענה: "בית הוא מקום שקירותיו – גבולותיו – ברורים ומוסכמים. שקיומו יציב ומוצק ונינוח. שדייריו מכירים את הקודים האינטימיים שלו. שיחסיו עם שכניו הוסדרו. שהוא מקרין תחושה של עתיד. ואנחנו הישראלים, גם אחרי 70 שנה – ולא משנה כמה מילים נוטפות דבש פטריוטי ייאמרו בימים הקרובים – אנחנו עדיין לא שם.  את הדרך לפתור את הסיבוך העצום ביחסי ישראל והפלסטינים אפשר לתמצת בנוסחה קצרה אחת: אם לפלסטינים לא יהיה בית, גם לישראלים לא יהיה בית. וגם ההפך נכון: אם ישראל לא תהיה בית – גם פלסטין לא תהיה בית".

בתוך כך, בשעות הערב דווח כי הזמרת דנה ברגר, שהיתה אמורה לבצע יצירה מיוחדת שכתבה, ביטלה השתתפותה בטקס משום שלדבריה קיבלה פניות ממשפחות שכולות שהדבר פוגע בהן. בשל כך, האמנים דן תורן ואפרת גוש, שאמורים היו להופיע עם ברגר בטקס, ביטלו גם השתתפותם.

דנה ברגר (משה שי פלאש90)
דנה ברגר (משה שי פלאש90)

מוקדם יותר הורה בג"ץ לשר הביטחון אביגדור ליברמן לאפשר כניסה של 90 פלסטינים לטקס זיכרון משותף שצפוי להתקיים הערב (שלישי) בגן הוורדים בפארק גני יהושע בתל אביב. ההחלטה התקבלה בעתירה דחופה שהגישו "פורום המשפחות השכולות" ו"לוחמים לשלום" נגד ליברמן. זאת אחרי שבשבוע שעבר אמר שר הביטחון כי לא מדובר בטקס זיכרון, אלא ב"מפגן של טעם רע וחוסר רגישות, שפוגע במשפחות השכולות היקרות לנו מכל". אתמול, דחה משרד הביטחון את הצעת הפשרה של בית המשפט, לפיה תמנע כניסתם רק של קרובי משפחה של מחבלים שהיו מעורבים בפעילות טרור.

"החלטת השר לוקה בחוסר איזון ממשי"

בהחלטתם כתבו השופטים כי "מצאנו כי משיקול הדעת שהפעיל שר הביטחון נפקד לחלוטין מקומם של השיקולים הנוגעים לרגשותיהן של המשפחות השכולות המבקשות לקיים את הטקס במתכונת המתוכננת המשותפת לישראלים ולפלסטינים".

עוד הוסיפו כי "החלטת השר לוקה בחוסר איזון ממשי ובחוסר סבירות במידה המצדיקה את התערבותנו". לדבריהם, "שיקול הדעת הרחב הנתון לשר הביטחון בכל הנוגע למתן היתרי כניסה לישראל אין משמעותו שיקול דעת בלתי מוגבל".

"מטעמים אלה כולם" סיכמו השופטים, "החלטנו לעשות את הצו על תנאי למוחלט ולהורות לשר הביטחון לאפשר מתן היתרי כניסה ייעודיים לישראל לצורך השתתפות בטקס המשותף ל-90 פלסטינים – בדומה לכמות ההיתרים שהתאפשרה בשנת 2016 – ובלבד שלאחר בדיקה פרטנית מתאימה יימצא כי אין לכך מניעה ביטחונית או אחרת".

יש לציין כי השב"כ אישר מראש את רשימת המשתתפים הפלסטיניים באירוע.

"בג"ץ יצר הבוקר שוויון בין שכול וטרור, בין נרצחים ורוצחים" הגיב שר הביטחון בדף הטוויטר שלו, "החלטת בית המשפט פוגעת ביום הכי ממלכתי ומאחד לעם ישראל. התוצאה הסופית: במקום איחוד, פילוג".

תנועת לוחמים לשלום ופורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני מסרו, בתגובה להחלטה כי "אנחנו שמחים שבית המשפט הבהיר שגם לשר הביטחון יש גבולות ושאת חוש הטעם שלו הוא צריך להשאיר לעצמו. ליברמן לא יקבע למשפחות שכולות כיצד לציין את הכאב שלהן. טקס הזכרון הישראלי-פלסטיני ייערך גם השנה בהשתתפות פלסטינים, ויהיה הגדול מאז נערך לראשונה לפני 13 שנה וכלל הציבור מוזמן לקחת בו חלק".

טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני אמור להתקיים השנה בפעם ה-13 בגני יהושע בפארק הירקון, בערב יום הזיכרון. אל הטקס מגיעות מדי שנה משפחות פלסטיניות וישראליות החברות ב'פורום המשפחות השכולות', ארגון המונה למעלה מ-600 משפחות. כל חברי הפורום איבדו בן משפחה כתוצאה מהסכסוך הממושך, ובפעילותם המשותפת הגיעו להבנה כי הפיוס בין האנשים ובין העמים הוא אפשרי ואף הכרחי להשגת שלום בר-קיימא. את התובנות הללו מבקשים חברי הפורום להנחיל לשתי החברות, הישראלית והפלסטינית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!