דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
השטחים הכבושים

יחסי ארה"ב-ישראל / "השטחים הכבושים" או "הגדה המערבית" - מה המדיניות הרשמית של ארה"ב?

דו"ח של מחלקת המדינה האמריקנית בנוגע למצב זכויות האדם ב-2017 עורר סערה קטנה והיא לא קשורה למצב זכויות האדם אלא להתייחסות ראשונה לשטחי איו"ש כ"הגדה המערבית" ולא כ"השטחים הכבושים"

מאחז בסמוך לביר-זית ביהודה ושומרון (צילום ארכיון: איסאם רימווי / פלאש 90).
מאחז בסמוך לביר-זית ביהודה ושומרון (צילום ארכיון: איסאם רימווי / פלאש 90).
שי ניר

אין שינוי במדיניות הממשל האמריקאי ביחס למעמדם של השטחים הכבושים. ביום שישי האחרון פורסם דוח מחלקת המדינה של ארצות הברית על מצב זכויות האדם בשנת 2017. בחלק המתייחס לישראל והפלסטינים לא הוזכרו "השטחים הכבושים" אלא "הגדה המערבית", זאת בשונה משנים קודמות. בישראל וברשות הפלסטינית מיהרו להגיב, ללא התייחסות לעצם הנושא של הפרות זכויות האדם, כאילו מדובר בשינוי מדיניות של ארה"ב.

לשאלת 'דבר ראשון' מסר גורם בשגרירות ארה"ב בישראל כי אין כל שינוי במדיניות. "בדוח זכויות האדם ניסחנו מחדש את הכותרת בהתייחס לשימוש הנפוץ בשמות הגיאוגרפיים באזורים אליהם אנו מתייחסים: ישראל, רמת הגולן, הגדה המערבית ועזה". חשוב להדגיש כי ביחס לאחרונים הם מופיעים באתר מחלקת המדינה תחת הכותרת "טריטוריות פלסטיניות". עוד נמסר בתשובת אותו גורם כי שינוי הכותרות "עולה בקנה אחד עם שיטות העבודה שלנו. אנו גם מאמינים כי זה יותר ברור ושימושי לקוראים המחפשים אחר מידע על זכויות האדם באזורים הספציפיים האלה. בחרנו מילים המספקות יותר בהירות ופירוט" והוסיף, "המדיניות שלנו לא השתנתה".

מפת ירושלים כפי שמופיעה באתר מחלקת המדינה האמריקנית (גרפיקה: אידאה).
מפת ירושלים כפי שמופיעה באתר מחלקת המדינה האמריקנית (גרפיקה: אידאה).

נושא אחר בו כן החלו שינויים במדיניותה של ארה"ב, קשור בהכרה במעמדה של העיר ירושלים כבירתה של מדינת ישראל מאז הכרזת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. באתר מחלקת המדינה, בו ניתן לראות את מפות מדינות העולם מנקודת ראותה של מדיניות ארה"ב ניתן להבחין כי נעשה שינוי במפת מדינת ישראל וירושלים מסומנת בכוכב. בעבר, כל המבקש לראות את מפת מדינת ישראל יכול היה להבחין כי ירושלים אינה מסומנת.

היבט נוסף הקשור למעמדה של ירושלים שלא חל בו כל שינוי הוא בנושא הנפקת הדרכונים לאזרחי ארה"ב שנולדו בירושלים. בדרכונים אמריקניים ישנו ציון של המדינה בה נולד מחזיק הדרכון. כך למשל מי שנולד בישראל, ולא משנה באיזה עיר ישראלית נולד בין אם בפ"ת או חיפה, מקום הלידה יצוין בכלליות כישראל. כך נהוג כאמור לגבי כל מדינה בעולם. רק במקרה של אזרח אמריקני שנולד בירושלים, יצוין בדרכון כי הוא נולד בירושלים. ביחס לשינוי מדיניות בהנפקת הדרכונים נמסר מאותו גורם בשגרירות כי "בשלב זה אין שינוי בשיטות העבודה של מחלקת המדינה ובשירותים הקונסולריים הנוגעים למקום הלידה מחוץ למדינה ובדרכונים האמריקאים"

שגרירות ארה"ב צפויה לעזוב את משכנה בת"א ולהיפתח מחדש בשכונת ארנונה בירושלים. גורמים בשגרירות מסרו בפברואר האחרון כי בחודש מאי, מתכננת ארה"ב לפתוח שגרירות חדשה בירושלים וכי מועד הפתיחה יהיה סביב חגיגות ה-70 של מדינת ישראל. בהודעה אחרת מסרו גורמים מהשגרירות כי בשגרירות "עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם ממשלת ישראל ועם עיריית ירושלים כדי להבטיח שהשגרירות בירושלים תיפתח כמתוכנן". חנוכת השגרירות מתוכננת ל-14 בחודש מאי.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!