דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכרזת טראמפ

הכרזת טראמפ / טראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל, הממשל האמריקאי עדיין לא

הנשיא האמריקאי הכריז, הרוחות סערו, אך האמת היא שגם ארה"ב לא שינתה את מדיניותה, גם לא באופן סמלי, כלפי ירושלים | מהשגרירות נמסר: "אם יהיו שינויים אנחנו נודיע עליהם כשזה יהיה רלוונטי" | אולי השינוי יבוא מגוואטמלה

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מציג את ההכרזה הנשיאותית על הכרה אמריקאית בירושלים כבירת ישראל, 6 בדצמבר 2017. (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מציג את ההכרזה הנשיאותית על הכרה אמריקאית בירושלים כבירת ישראל, 6 בדצמבר 2017. (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
שי ניר

למרות הכרזת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי וושינגטון מכירה בעיר ירושלים כבירתה של ישראל, לא נעשו כל שינויים אדמיניסטרטיביים המלמדים על שינוי המדיניות האמריקאית כלפי ירושלים בשטח. נראה כי הכרזת טראמפ היא מחווה הצהרתית בלבד וכי בפועל לא השתנתה מדיניותה של וושינגטון ביחס למעמדה של העיר ירושלים.

אמנם ההצהרה של טראמפ "ירושלים היא בירת ישראל", כשמה כן היא, הצהרה בלבד ובעלת משמעות סמלית בעיקר. אך מעבר לצעדים המתבקשים הבאים, כמו מעבר השגרירות האמריקאית לירושלים (צעד שלא צפוי לקרות בשלוש השנים הקרובות), ניתן היה לצפות כי לצעד יתווספו שינויים סמליים משלימים.

דרכון אמריקאי לאזרח יליד ירושלים, מקום הלידה: ירושלים, ללא ישראל (ללא קרדיט)
דרכון אמריקאי לאזרח יליד ירושלים, מקום הלידה: ירושלים, ללא ישראל (ללא קרדיט)

כך לדוגמא, הכרה בכך שירושלים נמצאת בישראל. לכן, לדוגמא, אזרח אמריקאי המוציא דרכון, יצויין בו המדינה בה נולד. לא משנה באיזה עיר ישראלית נולד בין אם בפ"ת חיפה ועוד, מקום הלידה יצויין בכלליות כישראל. כך נהוג לגבי כל מדינה בעולם. רק אזרח אמריקאי שנולד בירושלים, יצויין בדרכון שלו שהוא נולד בירושלים בלבד.

אחת מהנקודות הצורבות ביחסי ישראל עם הנשיא אובמה הגיעה לקראת סיום כהונתו. אובמה נחת בישראל על מנת להשתתף בהלוויותו של שמעון פרס ז"ל, נשיא המדינה לשעבר. ההספד שנשא הועבר כמקובל לעיתונאים, ושם צוין כי הנאום נישא בהר הרצל, ירושלים, ישראל. אך לאחר מספר שעות העבירה מחלקת המדינה האמריקאית לכתבים תיקון, כאשר המילה ישראל מחוקה. כלומר, מבחינת מחלקת המדינה ירושלים איננה בישראל. ככל הידוע מדיניות זו לא השתנתה בעקבות הצהרת טראמפ.

היבט סמלי נוסף למדיניות הממשל ביחס לירושלים ניתן למצוא באתר מחלקת המדינה. באתר מוצגות מפות של מדינות העולם על-פי תפישת מדיניות החוץ של ארה"ב. בכל מפה של מדינה, עיר הבירה מיוצגת באמצעות סימון של כוכב. במפה של מדינת ישראל לא ניתן למצוא כל סימון של כוכב. לשם השוואה בממלכת ירדן, שכנתה של ישראל, ניתן לראות כי הבירה רבת-עמון מסומנת באמצעות כוכב.

מפת ישראל כפי שהיא מופיעה באתר הרשמי של משרד החוץ האמריקאי (U.S. State Department)
מפת ישראל כפי שהיא מופיעה באתר הרשמי של משרד החוץ האמריקאי (U.S. State Department)
מפת ירדן כפי שהיא מופיעה באתר הרשמי של משרד החוץ האמריקאי (U.S. State Department)
מפת ירדן כפי שהיא מופיעה באתר הרשמי של משרד החוץ האמריקאי (U.S. State Department)

משגרירות ארה"ב בישראל נמסר ל'דבר ראשון' כי "כרגע אין שום שינוי במדיניות". בתשובה לשאלת 'דבר ראשון' האם מתוכננים שינויים בעתיד נאמר כי "לא ניתן לפרט. אם יהיו שינויים אנחנו נודיע אותם כשזה יהיה רלוונטי".

בתחילת החודש הכריז טראמפ בנאום היסטורי וחסר תקדים כי וושינגטון מכירה בירושלים כבירתה של ישראל. הכרזתו זו גררה אחריה גל מחאה אלים ברחוב הפלסטיני והפגנות סוערות במדינות ערב. במישור הדיפלומטי, מספר מדינות ראו בהכרזת טראמפ הזדמנות להיאבק במדיניות החוץ של ארה"ב ובמועצת הביטחון של האו"ם עלתה הצעת החלטה אנטי ישראלית הדוחה כל הכרה בינלאומית להכרה בירושלים כבירתה של ישראל והופלה באמצעות וטו אמריקני למרות ש-14 מתוך 15 חברות המועצה הצביעו בעד ההחלטה. יומיים לאחר מכן בכינוס חירום של עצרת האו"ם התקבלה הצעת החלטה ברוח דומה לזו שנפלה במועצת הביטחון. בשונה מהחלטות מועצת הביטחון, להחלטות העצרת הכללית אין מעמד מחייב בחוק הבינלאומי.

בתחילת השבוע נשיא גואטמלה ג'ימי מוראלס אמר כי שגרירות ארצו בישראל תעבור לירושלים. בחשבון הפייסבוק שלו כתב מוראלס כי שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על "היחסים המצוינים בין המדינות מאז תמכה גואטמלה בהקמת מדינת ישראל". לדברי מוראלס, "אחד הנושאים החשובים הוא החזרת שגרירות גואטמלה לירושלים" והוא הוסיף כי ביקש ממשרד החוץ לתאם את המעבר.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!