דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ולדימיר פוטין

בעולם / פוטין ביקר בסוריה, טורקיה ומצרים - וביצר את מעמד רוסיה במזה"ת

בביקור בבסיס צבאי בסוריה הכריז כי רוסיה תסיג סופית את כוחותיה מהמדינה המדממת | בטורקיה תקף את ארה"ב וטען כי הצהרת טראמפ "מערערת את יציבות האיזור" | ובקהיר חתם על הקמת תחנת כח גרעינית

נשיא רוסיה פוטין בפגישה עם נשיא מצרים א- סיסי, בקהיר 11 בדצמבר (צילום: Alexander Zemlianichenko/pool photo via AP)
נשיא רוסיה פוטין בפגישה עם נשיא מצרים א- סיסי, בקהיר 11 בדצמבר (צילום: Alexander Zemlianichenko/pool photo via AP)
שי ניר

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ערך אתמול (שני) מסע דילוגים רשמי במזה"ת וביקר בסוריה, מצרים וטורקיה. פוטין הגיע למזרח התיכון במטרה לקדם שיתופי פעולה אזורים הנוגעים למשבר הסורי, שיתופי פעולה כלכלים והצהרות משותפות נגד הצהרת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בהכרת ירושלים בירת ישראל.

בסוריה נפגש פוטין עם נשיא סוריה בשאר אסד וביקר בבסיס חיל האוויר חמימים. בהודעת הקרמלין נמסר כי פוטין שיבח את ההתפתחויות האחרונות במלחמת האזרחים בהן הניצחון על דעא"ש ואמר כי, "זה חשוב גם לסוריה וגם לרוסיה וגם לשאר העולם". עוד נמסר בהודעה כי פוטין בדבריו "הביע נכונות לעבוד עם טורקיה ואיראן כדי לסייע בהשבת השלום בסוריה". בפגישתו עם אסד הדגיש פוטין כי השלב הבא בנושא הסורי יהיה "הכנת הקונגרס הסורי לפתוח בתהליך השלום". על רקע ההתנגדות הישראלית לנוכחות איראנית בדרום סוריה ועל רקע העובדה שמשטר אסד לא השיג עדיין ניצחון מול כוחות המורדים ברמת הגולן הסורי, אמר אסד כי, "הניצחונות שהושגו" ישפיעו לא רק על סוריה, "אלא גם על כל המדינות השכנות שלנו, כך שהנושאים שידונו בהקשר הזה חשובים לכל האזור".

מאוחר יותר ביקרו פוטין ואסד, יחד עם שר ההגנה הרוסי סרגי שויגו, ומפקד הכוחות הרוסים סרגי סורובקין, בבסיס חיל האוויר חמימים שבסוריה, שם ניתנה הוראה להתחיל להסיג כוחות חזרה לרוסיה. "צבא רוסיה וצבא סוריה השמידו בתוך שנתיים בלבד את אחד מארגוני הטרור החזקים ביותר", אמר פוטין, והוסיף, "נמשיך לתקוף את הטרוריסטים אם ירימו את ראשם". נזכיר שבחודש שעבר נפגשו פוטין ואסד בסוצ'י, שם הודיע פוטין לראשונה כי בכוונתו להסיג את כוחותיו מהמדינה.

במצרים נפגש פוטין עם נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי. בפגישתם עידכן פוטין את א-סיסי בהתפתחויות האחרונות בסוריה, ואף ביקש מא-סיסי להגביר את שיתוף הפעולה במטרה לסייע בביסוסם של הסדרים פוליטים ארוכי תווך בסוריה.

במסיבת העיתונאים המשותפת בקהיר, תקף פוטין את הצהרת טראמפ שירושלים היא בירתה של מדינת ישראל ואמר בביקורת כי, "מדינותינו קוראות לחזור באופן מיידי לשיחות ישראליות-פלסטיניות ישירות בכל הנושאים, כולל מעמדה של ירושלים", אמר פוטין והוסיף כי "חיוני לממש את איזורי אי הלוחמה בסוריה ולהרחיבם". בפגישתם, אישרו הנשיאים את הצורך ב"השכנת שלום במשבר הסורי".

השניים השתתפו בטקס חתימה על מזכר הבנות לתחילת עבודה על חוזה כללי להקמת תחנת כוח גרעינית ראשונה – "דבאע", במצרים וחוזה לאספקת דלק גרעיני. מהצד הרוסי חתם על ההסכם ראש התאגיד הממלכתי לאנרגיה אטומית – רוסאטום, אלכסי ליקצ'ב ומהצד המצרי חתם שר החשמל והאנרגיה המתחדשת מוחמד שאקר. עפ"י סוכנות הידיעות הרוסית TASS שווי ההסכם לבניית תחנת הכוח הגרעינית שתספק כ-1,200 מגה וואט, הוא 30 מליארד דולר וכי הפרוייקט יבוצע תוך 12 שנים. עוד סיכמו המדינות על חידוש קווי התעופה הישירים בשנה הבאה. כזכור, הפסיקה רוסיה את הטיסות הישירות למצרים בעקבות מתקפת טרור בסיני באוקטובר 2015, בה הופל מטוס רוסי ונהרגו 224 נוסעים ואנשי צוות.

בטורקיה נפגש פוטין עם הנשיא ראג'יפ טייפ ארדואן והשניים דנו על שיתופי פעולה בילטרלים, בעיקר בנושא מיזם אנרגיה משותף. השניים שוחחו גם בנושאי מפתח בינלאומים הכוללים בין השאר מצב המזה"ת והנושא הסורי. המנהיגים סיכמו כי בשבוע הבא יפגשו נציגי המדינות לסיכום אחרון בנושא אספקת מערכת ההגנה האווירית המתקדמת S-400.

גם בטורקיה התייחס פוטין להצהרת טראמפ. "רוסיה וטורקיה חושבות כי ההחלטה האמריקאית להכיר בירושלים בירת ישראל לא עוזרת למצב במזה"ת" אמר פוטין והוסיף, "זה גורם לאי יציבות אזורית ומוחק כל סיכוי לשלום". נשיא טורקיה המשיך את הקו התוקפני כלפי ישראל – "ישראל רואה בתהליך האחרון הזדמנות להגביר את מעשי הדיכוי והאלימות נגד הפלסטינים" תקף ארדואן והוסיף, "אף אחד עם מצפון לא יכול להעלים עין מהרציחות האלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!