דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרפת

כלכלה עולמית / סינים, אוהבים בגט? מחוז בצרפת מבקש את עזרת סין בחילוצו מעוני

בתוך מלחמת הסחר הזוטא בין ארה"ב וסין, נפתחת עבור המעצמה העצומה הזדמנות לדריסת רגל באירופה, כשנשיא המחוז או-דה פרנס, הציע לסינים להשקיע במחוז העני | "אני בטוח שבשנים הקרובות סין תצליח להפוך לשותפה הכלכלית המרכזית שלנו" אמר נשיא המחוז חויאר ברטרנד

תיירים מול ארמון שארל דה גול ובניין הבורסה הישן בליל במחוז או-דה פראנס מאי 2017 (צילום:  jan kranendonk / Shutterstock.com)
תיירים מול ארמון שארל דה גול ובניין הבורסה הישן בליל במחוז או-דה פראנס מאי 2017 (צילום: jan kranendonk / Shutterstock.com)
יונתן קירשנבאום

מדינות אירופה הקפידו להבטיח בעבר לדאוג לצרכים הבסיסיים של אזרחיהן ולעלייה ברמת החיים, כתוצאה ממדיניות של צמיחה לצד רווחה. היום, אחרי שנים של מדיניות מצמצמת-חונקת, אזרחים במדינות שונות באירופה הולכים ומתייאשים מההבטחות והם פונים לכוח חיצוני ולעיתים אפילו עוין לאירופה – סין.

זה מה שקורה בימים אלו במחוז או-דה פראנס, בו חיים שישה מליון תושבים, בצפון-מערב צרפת. המחוז, שהיה בעבר מרכז תעשייתי צרפתי, הוא אחד העניים במדינה. המחוז סובל מאחוזי האבטלה הגבוהים ביותר בצרפת, אחרי שנים של יציאת מפעלי התעשייה מהמדינה ומעבר למזרח אסיה בחיפוש אחר מחירי עבודה נמוכים יותר. בניסיון נואש להביא לצמיחה כלכלית במחוז, פנה לאחרונה נשיא המחוז, חויאר ברטרנד, למשקיעים סיניים בניסיון לגייס השקעות משם.

נשיא סין שי ג׳ינפינג בטקס השבעתו מחדש (צילום: Ju Peng/Xinhua via AP).
נשיא סין שי ג׳ינפינג בטקס השבעתו מחדש (צילום: Ju Peng/Xinhua via AP).

עם זאת, הממשלה הצרפתית שנשלטת כיום על ידי מפלגת הימין של הנשיא עמנואל מקרון, נותרת מחוייבת למדיניות הצמצום הנדרשת מכלל ממשלות האיחוד האירופי. הממשלה המרכזית מסרבת להגדיל את ההשקעה הציבורית במחוז, מתוך מחוייבות לקיצוץ התקציב וצמצום יחס החוב-תוצר.

"סין היא בראש סדר העדיפויות שלי"

ברטרנד חזר לאחרונה מביקור רשמי בסין, שם הוא נפגש עם שורה של משקיעים פוטנציאליים, חלקם גורמים פרטיים וחלקים ממשלתיים. "אני בטוח שבשנים הקרובות סין תצליח להפוך לשותפה הכלכלית המרכזית שלנו" אמר ברטנרד לאתר החדשות בלומברג. "מבחינה עולמית, סין היא בראש סדר העדיפויות שלי" להשקעה באו-דה פראנס. ברטרנד הבטיח לתושבי המחוז כי ההשקעה הסינית במדינה תביא לירידה בשיעור האבטלה ולביקוש גבוה יותר לעובדים.

ברטרנד נבחר על בסיס ההבטחה להפוך את המחוז למרכז תעשייה טכנולוגית, וכי יביא להקמת מפעלי היי טק במחוז, שיחליפו את אותם המפעלים שעברו למדינות אחרות בעולם. עם זאת, עד כה הוא נכשל בשכנוע הממשלה המרכזית לממן פרוייקטים ציבוריים. הממשלה מסרבת להרחיב את ההשקעה במחוז, וטוענת כי השקעה תצטרך להגיע מהשוק החופשי. עם זאת, משקיעים מערביים מעדיפים להשקיע ביעדים זולים יותר מצרפת.

לעומת זאת, ממשלת סין נמצאת מזה שנים בתנופה של השקעה, בניגוד מוחלט למדיניות הכלכלית של ממשלות המערב. מרבית ההשקעה של הממשלה ממוקדת בכלכלה הסינית, והצליחה להביא לקצב צמיחה גבוה, ולהגדיל משמעותית את מעמד הביניים במדינה. עם זאת, חלק משמעותי מההשקעה בשנים האחרונות ממוקדת דווקא במדינות מחוץ לסין, בהן הממשלה הסינית מעוניינת להרחיב את השפעתה.

כצעד לביסוס מעמדה הכלכלי והפוליטי של סין, מאז שנת 2013 דוחפת סין להשקעה מאסיבית בפיתוח תשתיות במדינות אסיה בעלות של 40 מיליארד דולר, אותה מוביל נשיא סין שי ג'ינפינג, וזכתה לשם "החגורה והדרך". פיתוח התשתיות אמור לאפשר הקלה והוזלה של ייצוא סיני לאירופה, ע"י יצירת תשתית מסחר יעילה דרך היבשה והים. לצורך כך, השקיעה ממשלת סין מיליארדים במסילות ברזל ונמלים לאורך צירי המסחר המרכזיים באסיה. המהלך יעודד בתקווה את הצמיחה במדינות אסיה השונות, אשר עשוית להפוך בעצמן לשווקים בעלי ביקוש לתוצר סיני.

באיחוד האירופי הביעו לאחרונה דאגה ממדיניות השקעת החוץ של סין, היות והיא עשויה לאיים על השפעתן של מדינות המערב בחלקים אלו של העולם. ההשקעה של הממשלה הסינית מוגבלת עד כה למדינות אפריקה ואסיה, אך החנק התקציבי עשוי להביא עוד ועוד אזורים במערב לפנות לסין כמקור להשקעות אותן הממשלות המרכזיות מסרבות להעניק. בתוך כך, השבועות האחרונים מאופיינים במלחמת סחר זוטא בין ארה"ב לסין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!