דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סין

לקראת מלחמת סחר? / אחרי נסיונות הרגעה: טראמפ הודיע שיטיל מכסים נוספים על ייבוא מסין

במהלך סוף השבוע ניסו בכירי הממשל בארה"ב להנמיך להבות, אך הנשיא טראמפ שיגר מסר הפוך: עוד מכסים על מוצרים בשווי 100 מיליארד דולר | במפלגה הרפובליקנית, ובקרב האליטה העסקית, ממשיכים להביע התנגדות למהלך

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מדבר בטלפון במשרדו בבית הלבן (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מדבר בטלפון במשרדו בבית הלבן (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
יונתן קירשנבאום

בלבול ומבוכה בבית הלבן: לאחר שבכירים בממשל האמריקני ניסו להרגיע את הציבור ולטעון כי ארה"ב איננה צועדת לקראת מלחמת סחר עם סין, הודיע נשיא ארה"ב טראמפ שיטיל מכסים נוספים על ייבוא סיני לארה"ב בשווי 100 מיליארד דולר. הודעתו של טראמפ מעוררת מחלוקת בקרב המפלגה הרפובליקנית ובקרב האליטה העסקית. במקביל, גם הסינים מאיימים בהחרפה נוספת.

לפני שבועיים נכנסה לתוקף החלטתו של טראמפ להטיל מכס בסך 25% על מוצרים סיניים המיובאים לארה"ב. בתגובה הודיעה ממשלת סין בשבוע שעבר על ביטול הפטור ממכס ל-120 מוצרים אמריקאים המיובאים לסין, בסך של 3 מיליארד דולר. שתי ההחלטות עוררו חשש מתחילתה של מלחמת סחר בין המדינות, וגרמו לירידה בשערי המניות בבורסה.

נשיא סין, שי ג'ינפינג, מתבונן באגרטלים מלאים בפולי סויה ותירס במהלך ביקור בחווה המשפחתית של ריק קימברלי, 16 בפברואר 2012, (AP Photo/Charlie Neibergall, Pool)
נשיא סין, שי ג'ינפינג, מתבונן באגרטלים מלאים בפולי סויה ותירס במהלך ביקור בחווה המשפחתית של ריק קימברלי, 16 בפברואר 2012, (AP Photo/Charlie Neibergall, Pool)

בנסיון להרגיע את הרוחות אמר ביום שישי שר האוצר האמריקאי סטיב מנוחין כי "יש פוטנציאל למלחמת סחר", אך "המטרה שלנו היא עדיין לא להיות במלחמת סחר". עם זאת, רבים ראו בהצהרה זו איתות כי ארה"ב אכן מוכנה להטיל את המכסים הנוספים ולשאת בהשלכות של צעדים כאלו – . בתגובה הודיע הממשל הסיני כי סין תהיה מוכה להחריף את הצעדים בהם נקטה עד כה בתגובה לצעדים האמריקאיים. "לסין יש תכנית תגובה מפורטת" נאמר בהודעת משרד המסחר הסיני, "העמדה הסינית ברורה מאד. אנחנו לא מעוניינים בהתעמתות, אבל אנחנו לא מפחדים ממלחמת סחר".

הצעדים האחרונים של טראמפ חושפים מחלוקות בקרב המפלגה הרפובליקנית, וגם בין ממשל טראמפ לאליטת העסקים האמריקאית. סנטורים וחברי בית הנבחרים מטעם המפלגה הרפובליקנית הביעו ביקורת נגד הצעדים האחרונים של הממשל. "זה פשוט משוגע" אמר הסנטור הרפובליקני מנברסקה, בן סאס. מרבית הממסד הרפובליקני מתנגד להטלת המכסים, וכזכור, בחודש שעבר התפטר היועץ הכלכלי הבכיר של טראמפ, גארי כהן, בעקבות התנגדותו להטלת המכסים. בארבעים השנים האחרונות דוחפת המפלגה הרפובליקנית לפתיחת שווקים בינלאומית והורדת מכסים. הצעדים האחרונים של טראמפ מהווים סטייה ממדיניות זו, ונתקלים בהתנגדות מתוך המפלגה.

את ההתנגדות הרפובליקנית אפשר להבין דרך היחס של אליטת העסקים האמריקאית, שמהווה את אחד ממוקדי התמיכה הגדולים של הממסד הרפובליקני, למהלך הטלת המכסים. בימים האחרונים הביעו מספר קבוצות לובי של עסקים גדולים בארה"ב את התנגדותם למהלך: מועצת תעשיית המידע והטכנולוגיה קראה למכסים "חסרי אחריות ומערערי יציבות", והתאחדות הקמעונאים אמרה כי המהלכים מהווים "מדרון חלקלק ומסוכן, שיכול להמיט אסון על הכלכלה האמריקאית".

גם היועץ הכלכלי הבכיר החדש לנשיא, לארי קאדלו, ניסה להרגיע מעט את הרוחות במהלך הסופ"ש ואמר כי ארה"ב תגיש לממשלה הסינית רשימת דרישות בנוגע למדיניות הקניין הרוחני שלה. הוא אמר כי במידה והממשלה הסינית תקבל את דרישות ארה"ב, יוסרו המכסים שהוטלו עליה.

האפשרות של דרדור יחסי המסחר של שתי המדינות הכניסה את השווקים הפיננסיים העולמיים לכוננות בימים האחרונים. קשה מאד לצפות את ההשלכות של הטלת מכסים על ייבוא סיני לארה"ב, אך הן עלולות להיות קשות לא רק עבור ארה"ב, אלא גם עבור כלכלה העולמית כולה. תרחיש אפשרי הוא עליית מחירים של מוצרי צריכה, שעלולה לצמצם את הצריכה של משקי הבית בארה"ב – מהלך שעלול להביא להאטה בצמיחה בארה"ב ולגרור גם מדינות אחרות למיתון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!