דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הכלכלה

עשן בעיניים / ועדת הכלכלה דנה באיסור פרסום מוצרי טבק, מחאה על החרגת העיתונות הכתובה

במרכז הדיון הראשון בהצעות החוק של חברי הכנסת כבל וגליק עמדה ההחרגה, שלטענת חברים מהאופוזיציה מקורה בקשרים בין חברות הטבק לסגן שר הבריאות ליצמן | כבל: "לא אוהב את זה, אבל רוצה להעביר את החוק ומעדיף חוק של 80%"

סיגריה. אילוסטרציה (צילום: אביר סולטן/ פלאש90)
סיגריה. אילוסטרציה (צילום: אביר סולטן/ פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכלכלה של הכנסת פתחה היום (שני) את מושב הקיץ של הכנסת בדיון על הצעת החוק להגבלת הפרסום והשיווק של מוצרי טבק. מדובר בדיון הראשון בהצעות החוק של יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) וח"כ יהודה גליק (הליכוד), לתיקון חוק הגבלת הפרסומות והשיווק של מוצרי טבק, שיאסור את הפרסום ויגביל את השיווק של מוצרי הטבק. בנוסף, תתחיל הוועדה להכין לקריאה ראשונה גם את הצעתו של ח"כ איל בן ראובן, וחברות וחברי כנסת נוספים, לתקן את החוק ולחייב את חברות הטבק להוסיף לאזהרה המופיעה היום על חפיסות הסיגריות גם תמונה הממחישה את נזקי העישון, שגודלה חצי מגודל החפיסה. לדבריו כבל, בכוונתו להעביר את החוק עוד במושב בנוכחי.

את מירב בעניין עוררה ההחרגה של עיתונות מודפסת, שעל פי ההצעה יוכלו להמשיך לפרסם כשליד הפרסומת יינתן מקום למשרד הבריאות לפרסם אזהרה. חברי כנסת מהאופוזיציה רמזו כי מדובר בסעיף שהוכנס על רקע קשרים בין חברות הטבקלשר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה). שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן (יש עתיד) אמרה ש"זו החרגה שנגועה לדעתי באינטרס זר. זה סעיף שחייבים להתנגד לו". ח"כ מיקי רוזנטל מהמחנה הציוני אמר ש"צריך לעשות את החוק כראוי ולא להיכנע ללחצים הפסולים של סגן שר הבריאות".

גם מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שבי גטניו, הביע התנגדות נחרצת להחרגה ואמר שהעמותה תעתור לבג"ץ על הסעיף הזה. ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי "יכול להיות שהסעיף ייפסל בבג"ץ, אם יהיה עדיין בג"ץ".

מו"ל עיתון הארץ, עמוס שוקן, שהשתתף בדיון לצד מנכ"ל ידיעות אחרונות ינון אנגל, אמר כי "קוראי העיתונות המודפסת הם בגילאים מבוגרים. ההרגל של קריאת העיתון המודפס הוא של אנשים מבוגרים, ולא נשפיע עליהם להתחיל או להפסיק לעשן, אולי לשנות סוג. הפרסום של סיגריות בפרינט הוא לא גדול אבל כל שקל חשוב".

ח"כ כבל, מצידו, אמר כי "אני לא אוהב את העובדה שהעיתונות הכתובה הוחרגה, אבל אנחנו חיים עם פשרות. אני רוצה להעביר את החוק ומעדיף חוק של 80%. בעזרת השם ממשלות אחרינו יסגרו את הפער".

ח"כ גליק, מיוזמי הצעת החוק, שבמהלך המשבר הקואליציוני על חוק המרכולים התעקש אמר כי לא יצביע עם הקואליציה בנושא כל עוד הממשלה לא תנקוט בצעד משמעותי לצמצום נגע העישון, אמר היום כי הוא "מתרגש שהדיון על החוק הזה יוצא לדרך, כי ביכולתו להציל חייהם של אלפים רבים ובראש ובראשונה ילדים ובני נוער. מקוממת במיוחד הקלות הבלתי נסבלת המאפשרת לצעירים לקנות מוצר שכל כולו רעל, ו-50 אחוז מהמשתמשים בו בהתאם להוראת הצרכן, מתים ממנו. אנחנו כחברה וכמדינה איננו יכולים לשבת על זרי הדפנה שעה שמוצר זה מכניס עשרות מיליוני שקלים לכיסים של אינטרסנטים רבים הממשיכים 'לחגוג' על חשבון חייהם של האזרחים. אני קורא לכל חבריי בכנסת ובמשרדי הממשלה לשלב ידיים באופן הכי קונסטרוקטיבי שאפשר ולעשות הכל לקצר את משך הזמן שהחוק הזה ישהה ויתגלגל בוועדה כדי להחזירו למליאה לסיום תהליכי החקיקה במהירות האפשרית. בתפילה שנזכה לקיום מצוות 'ובחרת בחיים' ו'לא תעמוד על דם רעך' למען אזרחי המדינה".

על פי הארגונים העוסקים במניעת עישון בישראל, אחד האמצעים המוכחים והיעילים ביותר למאבק בנזקי העישון ולהצלת חיי אדם הוא איסור פרסום והגבלת השיווק של מוצרי טבק, ניקוטין ועישון. לטענתם, זו הסיבה בגללה תעשיית הטבק משקיעה מאמץ אדיר בשיבוש כל ניסיון לעדכן חקיקה בנושא זה.

בנייר עמדה שהגישה לוועדה האגודה למלחמה בסרטן נכתב כי "בישראל, תעשיית הטבק הצליחה לגרום לעיכוב מתמשך בשנים האחרונות, ובכך לגרום לנזק חמור לבריאות הציבור. איסור פרסום והגבלת השיווק של מוצרי הטבק יכול להפחית את הסיכון של בני הנוער והצעירים מלהתחיל לעשן, לצמצם את מספר בני הנוער הבוחרים לעבור לשימוש קבוע במוצרי הטבק ולהשפיע על שיעורי העישון של צעירים בישראל. על פי מחקרם של פרופ' לוי וד"ר רוזן, איסור מקיף על פרסום ישיר ועקיף של כלל מוצרי הטבק, יקטין את שכיחות העישון בישראל ב- 4.4% תוך 5 שנים, וימנע בין 31,000 ל-41,000 מקרי מוות בטרם עת".

על פי הארגונים שהשתתפו בדיון, איסור הפרסום והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון צריך להיות גורף וללא החרגות, ויש לכלול במסגרתו התייחסות לאזהרות גרפיות, חפיסות אחידות ואיסור הצגת מוצרי טבק.

עוד טוענים אנשי הארגונים כי העישון פוגע בבריאות הציבור, מגדיל אי-שוויון ופערים חברתיים וגורם נזקים כלכליים למשק. ההערכות בישראל הן שהעישון אחראי לכ-8,000 מקרי מוות בשנה, מתוכם כ-800 מקרי מוות עקב עישון כפוי. העישון פוגע גם בכלכלת ישראל: העלות הכוללת למשק כתוצאה מעישון מסתכמת בכ-12.85 מיליארד שקלים או 1.49% מהתל"ג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!