דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות עבודה

ההפקרות נמשכת / מתי תקום היחידה המשטרתית לחקירת תאונות עבודה? תלוי את מי שואלים

המשטרה דיווחה לוועדת המשנה לבטיחות בבנייה היחידה תוקם רק בשנה הבאה, אך בלשכת השר ארדן התעקשו שכפי שהתחייב בעבר, הדבר יקרה עוד השנה | עוד עלה בדיון כי העובדים הסינים שיובאו לארץ יהנו מהכשרת בטיחות טובה יותר מזו של הישראלים

תאונת עבודה במג'אר. ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)
תאונת עבודה במג'אר. ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מתי תתחיל לפעול היחידה המשטרתית לחקירת תאונות עבודה? נראה שמשטרת ישראל והמשרד לביטחון פנים מציעים שתי תשובות שונות לשאלה זו. בישיבה שערכה אתמול ועדת המשנה לבטיחות בענף הבניה אמרה רפ"ק ליאת לב מאגף החקירות במשטרה כי היחידה תתחיל לפעול רק בשנה הבאה, אך בלשכת השר התעקשו שכפי שהתחייב כבר בעבר, היא תוקם כבר השנה.

"קיבלנו את אישור המשרד לביטחון פנים לתקצוב היחידה שתמנה כרגע 12 תקנים של קציני משטרה חוקרים. תחילת העבודה מתוכננת ל-2019, אז היא אמורה לקום – זה המידע שקיבלנו מהמשרד לביטחון פנים" אמרה רפ"ק לב בתשובה לשאלת יו"ר הוועדה ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), "כרגע אנחנו עוסקים באפיון התקנים הללו, עושים חשיבה אילו בעלי מקצוע צריכים להיות באותה יחידה – ואני מניחה שאחרי אפיון התקנים נחל במציאת מקום וגיוס האנשים". חאג' יחיא ביקש להבהיר אם בינואר 2019 יהיו החוקרים מוכשרים לעבודה, על ענתה כי "ב-2019 היא אמורה להתחיל לפעול, ככל הנראה במסגרת יחידת להב, אבל זה יכול להשתנות".

אלא שמהשר ארדן נמסר אתמול לדבר ראשון כי "השר הגיע לסיכום עם משרד האוצר על הקצאת תקנים לטובת הקמת יחידה משטרתית לחקירת תאונות עבודה, ועל איוש תקנים אלה כבר במסגרת תקציב שנת 2018. השר ארדן הנחה את משטרת ישראל להתחיל בהקמת היחידה והוא מצפה שכך ייעשה".

"משרד השיכון שלנו הוא משרד השיכון של הסינים, או של הישראלים?"

נושא היחידה המשטרתית עלה בדיון של ועדת המשנה שעסק דווקא בכוונת הממשלה להביא לישראל 6,000 עובדי בניין סינים נוספים – על אף שלא חל שיפור במצב הבטיחות בענף הבניין.  "אי אפשר להשלים עם מציאות בה עובדי בניין פשוט נהרגים כי הם הולכים לעבודה" אמר ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), מיוזמי הדיון, "אנחנו שומעים כאן כי בניגוד להבטחת השר ארדן, המשטרה דוחה הקמת יחידה לחקירות תאונות בנייה, הממשלה לא מגדילה את מספר הפקחים באתרי הבנייה ולא נותנת סמכויות לרשם הקבלנים, החקירות מדשדשות ולא ברור אם נעשה שימוש בכלי של הקנסות. התנהלות כזאת מפקירה את השטח ומתירה את דמם של העובדים באתרי הבנייה".

עו"ד הדס תגרי מהקבוצה למניעת תאונות עבודה בענף הבניין אמרה כי: "מביאים את הסינים לשדה מסוכן, אבל צריך לדאוג קודם כל ל-250,000 העובדים של ענף הבנייה שנהרגים ונפצעים במספרים עצומים. למה לא הוציאו מכרזים למפקחים נוספים? מספרי העובדים גדלו בשנים האחרונות באלפים אך מספר המפקחים לא גדל כלל". עו"ד תגרי, הצביעה גם על העובדה שלעובדים הסינים יוקם קו חם לדיווח על ליקויי בטיחות, בעוד לעובדים הישראלים והפלסטינאים אין כיום קו דומה.

נציג משרד השיכון והבינוי הסביר כי כלל העובדים הסינים המגיעים לארץ עוברים קורסים בנושאי בטיחות וזכויות עובדים, "ההתנהלות היא שקופה ובשיתוף פעולה עם משרד העבודה ומשרד הסחר הסיני".

יו"ר ועד הפעולה הארצי של מנהלי העבודה, אמנון שינדלר, התקומם על כך שהעובדים הסינים זוכים להכשרת בטיחות טובה יותר מזו שניתנת לעובדי הבניין הישראלים. "האם אנו העובדים הישראלים אמורים לוותר על האזרחות שלנו ולבקש אזרחות סינית על מנת שהמדינה תשקיע בנו כמו בעובדים הסינים, ותבצע לעובדים הישראלים גם שלושה ימי הכשרה בבטיחות כמו לסינים"? תהה, "האם משרד השיכון שלנו הוא משרד השיכון של הסינים, או של הישראלים?". שינדלר הביע גם את התנגדותה הנחרצת של ההסתדרות להבאתן של חברות סיניות שלמות לאתרים במקום חברות ישראליות, תוך הכנסתם של עובדים זרים גם למקצועות שכיום מועסקים בהם אזרחים ישראלים בלבד כגון מנהלי עבודה ומפעילי מנופים.

ארז מימון, מפקח העבודה הראשי שנכנס אך עתה לתפקידו אמר כי "התחום קרוב ללבי ואני מכיר אותו. אנחנו אכן במצב חירום, יש פה שורה של צעדים שנעשו כולל בחקיקה, בהכשרות ובאכיפה. המוטיבציה של המינהל היא לייצר מכפיל כוח מהר ככל שניתן. נעצים את התחום כדי לייצר מגמת ירידה שתורגש גם על ידי הנוכחים כאן. הכל על הפרק. עובדים על פתרונות".

ח"כ עבד אלחכים חאג' יחיא יו"ר וועדת המשנה לתאונות בענף הבניין, אמר לסיכום הדיון כי "מדובר בעשרות הרוגים, אלפי פצועים וקטועי איברים עקב תאונות באתרי בנייה. אני מבקש שיהיה גם לעובדים הישראלים וגם לעובדים מהשטחים  תנאים וזכויות. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שהעובד הפלסטיני או הישראלי יאמרו – הלוואי והייתי סיני."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!