דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העולם הערבי

קריק-טור / רואים רחוק: העולם הערבי מסתכל בקנאה על שלום המסתמן בקוריאה

מנהיגי קוריאה הדרומית וקוריאה הצפונית עשו בסוף השבוע האחרון צעד היסטורי לקראת סיום מצב המלחמה בחצי האי | בעולם הערבי תוהים מתי גם הם יצליחו להשאיר מאחוריהם את המחלוקות, וכך זה נראה בעיני הקרקטוריסטים

מנהיגי קוריאה הדרומית והצפונית נפגשים באזור המפורז בגבול בין המדינות. 27 באפריל (Korea Summit Press Pool via AP)
מנהיגי קוריאה הדרומית והצפונית נפגשים באזור המפורז בגבול בין המדינות. 27 באפריל (Korea Summit Press Pool via AP)
נעם בנעט
נעם בנעט
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

ברק אובמה,נשיא ארה"ב בין 2008 ל-2016, זכה בפרס נובל לשלום לשנת 2009 על "מאמציו לחזק את הדיפלומטיה הבינלאומית ושיתוף הפעולה בין העמים". אובמה זכה בפרס פחות משנה מאז שנכנס לבית הלבן. לימים, במהלך 2015, הצהיר גיר לונדסטד, מזכיר ועדת פרס נובל לשלום, כי מהלך זה היה שגוי.

לעומת זאת, נראה שהמחליף של אובמה, דונלד טראמפ, עושה פלאות בגזרה המזרחית. שם נראה שממש מתחוללת מהפכה במערכת היחסים בין שתי הקוריאות – הצפונית בראשות קים ג'ונג און והדרומית בראשות מון ג'ה אין. השניים נועדו ביום שישי האחרון והצהירו כי ישתפו פעולה למען "פירוז מוחלט של חצי האי הקוריאני". מדובר בביקור רשמי ראשון של מנהיג הצפון אצל השכנה מהדרום לראשונה מאז שנת 1953.

העימות הקוריאני החל עם תום מלחמת העולם השנייה, ובפתחה של המלחמה הקרה בין ברית המועצות שהשפיעה על צפון המדינה וארצות הברית על דרומה.

"איומים גרעיניים" קריקטורה מאוגוסט האחרון, נראית כמו מזכרת מעידן אחר. הקריקטורה של עמאד חג'אג' התייחסה לאיומים ההדדיים בין טראמפ וקים. קים הקוריאני וטראמפ האמריקני חורצים לשונותיהם ומחזיקים את נשקם הגרעיני.

יש לזכור כי טראמפ עצמו אמור לפגוש את קים ג'ונג און, מנהיג הצפון, בשבועות הקרובים. בינתיים נשיא קוריאה הדרומית הגדיל לעשות והמליץ להעניק לטראמפ פרס נובל לשלום על הצלחתו להביא לסיום העימות בין קוריאה הצפונית לדרומית.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/990787671281819648

העולם הערבי מסתכל בקנאה על מה שמרחש בחצי האי הקוריאני.  הנה כמה דוגמאות.

"שלום בין צפון קוריאה והדרום, מתי יבוא שלום בין ערבים?", הקריקטורה של עִמָאד חַגָ'אג' הירדני משווה בין המצב בעולם הערבי למצב בקוריאה. בצד ימין מנהיגי הצפון והדרום לוחצים ידיים כשלידם יונת השלום מתעופפת. לעומתם הערבים בצד שמאל חונקים אחד את השני.

קריקטורה של אֻמַיַה גֻ'חַא העזתית, שפורסמה באתר אל-קודס, מתייחסת גם היא למצב בעולם הערבי בהשוואה להסכם הטרי בין קוריאה הצפונית לדרומית. בקריקטורה עצמה אפשר לראות שני בתים. ברקע אפשר לראות את הבית הקוריאני בו שני המנהיגים מחברים את הבית הסדוק. לעומת זאת, בקדמת הקריקטורה יש את הבית הערבי – אותו שני הצדדים מפצלים.

גם עַלַאא' א-לַקְטַה העזתי משווה את המצב בעולם הערבי להסכם הטרי בין קוריאה הצפונית לדרומית. בקריקטורה עצמה אפשר לראות שני צמדי טילים. בחלק העליון אפשר לראות את צמד הטילים הקוריאניים שלוחצים ידיים. לעומת זאת בחלק התחתון יש שני טילים שנראים כמו שני ערבים כועסים מאוד.

חזרה להסכם הקוריאני. מי שעוקב אחר הנעשה בקוריאה הן מדינות המזרח התיכון כמו ישראל, סעודיה ואיראן. אין ספק כי הדבר השפיע על התזמון של החשיפות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו  בנאומו-הרצאתו ערב החלטת טראמפ אם יבטל ב-12 במאי את הסכם הגרעין מ־2015 עם איראן.

אנקדוטה שבטח תשמח את טראמפ, הנשיא ה-45 של ארצות הברית, היא הצלחתו במקום בו הנשיא ה-42, ביל קלינטון, נכשל. ב-1994 שלח הנשיא לשעבר קלינטון את ג'ימי קרטר, הנשיא ה-39, לקוריאה הצפונית בכדי למנוע מקים איל סונג, סבו של השליט הנוכחי, להגיע ליכולת גרעינית ואכן קוריאה הצפונית הצהירה כי תנטוש כל פעילות גרעינית. הדבר לא הפריע לה להצהיר בשנת 2002 כי היא מתכוונת להפעיל מחדש את הכור הגרעיני שברשותה.

ומה עם הנשיא האמריקני?
אין שמחה טראמפית כשמחת ה"תראו איפה הקלינטונים ואובמה נכשלו ואני הצלחתי".


נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת "חלון למזרח התיכון המתחדש". אפשר לעקוב אחריו בטלגרם, או בפייסבוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!