דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנטישמיות

נאום השקרים / שליח האו"ם למזה"ת: דבריו של אבו מאזן "מטרידים ובלתי מתקבלים על הדעת"

ניקולאי מלדנוב תקף בחריפות את דבריו של ראש הרש"פ, שטען כי היה זה "תפקידם החברתי" של היהודים כמלווים בריבית שיצר עוינות כלפיהם: "על מנהיגים מוטלת אחריות להיאבק באנטישמיות, לא להנציח את תיאוריות הקונספירציה שמלבות אותה"

ראש הראשות הפלסטינית, אבו מאזן, בועידת הפסגה הערבית בירדן. ארכיון (צילום: AP Photo/ Raad Adayleh).
ראש הראשות הפלסטינית, אבו מאזן, בועידת הפסגה הערבית בירדן. ארכיון (צילום: AP Photo/ Raad Adayleh).
שי ניר

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, תקף אמש (רביעי) בחריפות את התבטאויותיו האנטישמיות של נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) מיום שני האחרון. "העובדה שבנאומו אבו מאזן השמיע כמה מההכפשות האנטישמיות הבזויות ביותר מטרידה מאוד ובלתי מתקבלת על הדעת" כתב בחשבון הטוויטר שלו, "על מנהיגים מוטלת אחריות להיאבק באנטישמיות, לא להנציח את תיאוריות הקונספירציה שמלבות אותה. הכחשת הקשר של העם היהודי לארץ ולמקומות הקדושים לו עומדת בניגוד למציאות". 

 

בבנאום בפני הנהגת אש"ף, דיבר אבו מאזן על תפקידם החברתי של היהודים כמלווים בריבית כסיבה לרדיפתם ורציחתם ובהמשך כי אין בסיס היסטורי למולדת העם היהודי. דבריו עוררו ביקורת קשה בארץ ובעולם.

שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, פנה לחברות מועצת הביטחון של האו"ם במכתב בו קרא להן לגנות את התבטאויותיו האנטישמיות האחרונות של עבאס, "אני קורא לגנות את דבריו האנטישמים החוזרים ונשנים של אבו מאזן ולדרוש ממנו להתנצל." כתב דנון והוסיף: "כדי להשיג אי פעם שלום באזורנו, הפלסטינים יצטרכו מנהיג שיקדם תקווה ועתיד טוב יותר במקום להפיץ שנאה ולהסית לקיצוניות, אנו מצפים ליום הזה".

יושב ראש הכנסת, יולי יואל אדלשטיין, אמר אתמול בפגישה עם עם קבוצת הידידות עם ישראל בסנאט הצרפתי, בראשות סגן נשיא הסנאט, פיליפ דאלייה, כי "זוהי התפרצות של אנטישמיות קלאסית, הכוללת את כל תיאוריות הקונספירציה על יהודים, וזה מכאיב. אנחנו לא נעלם מכאן, וגם הפלסטינים לא; אני רק מקווה שיהיו להם מנהיגים אחרים, אשר יסכימו לשבת יחד לשולחן ולשתף פעולה למען שני הצדדים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף בחריפות את דברי עבאס ואמר כי "אבו מאזן נשא עוד נאום אנטישמי. שיא של בורות וחוצפה, הוא טען שיהודי אירופה נרדפו ונרצחו לא בשל היותם יהודים, אלא מפני שעסקו בהלוואות בריבית", והוסיף, "אבו מאזן שוב מדקלם את הסיסמאות האנטישמיות הבזויות ביותר. כנראה שמכחיש שואה נשאר מכחיש שואה. אני קורא לקהילה הבינלאומית לגנות את האנטישמיות החמורה של אבו מאזן, שהגיע זמנה לחלוף מן העולם".

ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה. 3 בדצמבר (צילום: מארק ישראל)
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה. 3 בדצמבר (צילום: מארק ישראל)

גם משרד החוץ הוציא הודעת ביקורת חריפה בה נכתב כי המשרד "דוחה בשאט-נפש את תוכנו של הנאום האנטישמי ומכחיש השואה של מחמוד עבאס. בנאומו שלשום בפני האסיפה המחוקקת של אש"ף ברמאללה, ששודרה בשידור-חי בטלוויזיה, התבטא אבו-מאזן באופן שלא ניתן לתארו אלא כאנטישמי וכהכחשת-שואה, בהאשימו את היהודים בשואתם ובהשמדתם, תוך שימוש בסטריאוטיפים והאשמות הלקוחות מהלכסיקון של האנטישמיות הקלאסית. הדעת אינה סובלת מנהיגות לאומית שזו הרוח המפעמת בה, וחבל שיו"ר הרש"פ חוזר שוב ושוב על אמירותיו האנטישמיות הקשות הבלתי נסבלות".

התבטאויותיו של עבאס זכו לביקורות חריפות גם מצד שגריר ארה"ב בישראל, דיויד פרידמן ושליח הבית הלבן למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט. "אבו מאזן הגיע לשפל חדש בהתייחסו לסיבות שהביאו למעשי טבח בעם היהודי לאורך השנים", כתב השגריר פרידמן בחשבון הטוויטר שלו והאשים את הפלסטינים כי בגללם אין שלום, "כל אלה החושבים כי ישראל היא הסיבה לכך שאין שלום, חשבו שנית".

השליח גרינבלט אמר כי "הערותיו של הנשיא עבאס ברמאללה בפתיחת הישיבה של האסיפה המחוקקת חייבת לקבל גינוי חסר תקדים בפי כל", וכי "הן מאוד מצערות ומאוד מטרידות. השלום לא יוכל להבנות על בסיס שכזה".

https://twitter.com/jdgreenblatt45/status/991427964066779136

גם בחודש ינואר בתחילת השנה נשא עבאס נאום בעל אופי אנטישמי מול המועצה המחוקקת הפלסטינית. נאום תגובה להכרזת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על ההכרזה כי ארה"ב מכירה בעיר ירושלים כעיר הבירה של מדינת ישראל. בהתייחסויותיו האנטישמיות בנאומו בן השעתיים שב והאשים אבו מאזן את בריטניה על כך שהעניקה לעם היהודי את הצהרת בלפור והעלה תיאוריות הזויות הנוגעות לקיומה של מדינת ישראל כ"קולוניאליזם אירופאי". בחלק אחר עבאס טען שהעליה מתימן בשנות ה-50 מקורה בפרוייקט אמריקאי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לענייני משא ומתן בינלאומי (צילום: חיים זך/ לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לענייני משא ומתן בינלאומי (צילום: חיים זך/ לע"מ)

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הגיב אז לדברי עבאס ואמר כי "לומר שישראל היא תוצאה של קונספירציה של העולם המערבי ליישב יהודים באזורים השייכים לאוכלוסייה ערבית? לומר שלעם היהודי אין קשר לאדמת ארץ ישראל?" והוסיף, "הוא שכח דברים רבים והוא אמר בדיוק את הדברים שבשלם הואשם לפני שנים באנטישמיות והכחשת שואה. אלה בדיוק הדברים שחוסמים אותנו. בדבריו הוא מתכחש לשיבתנו למולדתנו וזאת על אף שגם אבו מאזן יודע היטב שהקוראן מציין בעצמו את ההכרה בארץ ישראל כארצנו. בלי ההכרה הבסיסית הזו לא נוכל לבנות אמון ולהתקדם", הוסיף הנשיא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!