דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

האיום האיראני / נתניהו: "איננו רוצים בהסלמה, אבל אנחנו ערוכים לכל תרחיש"

בפתח ישיבת הממשלה הבוקר (א') התייחס ראש הממשלה לפגישתו ביום רביעי עם נשיא רוסיה, אותה הגדיר "חשובה במיוחד" | לדבריו, "אנחנו נחושים לבלום את התוקפנות האיראנית, גם אם הדבר יהיה כרוך במאבק. עדיף עכשיו מאשר אחר כך"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח ישיבת ממשלה. ארכיון. (צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח ישיבת ממשלה. ארכיון. (צילום: אלכס קולומויסקי)
שי ניר

"אנחנו נחושים לבלום את התוקפנות האיראנית נגדנו באיבה, גם אם הדבר יהיה כרוך במאבק. עדיף עכשיו מאשר אחר כך" כך אמר הבוקר (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה השבועית.  נתניהו התייחס גם לפגישתו המתוכננת עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביום רביעי הקרוב, אותה הגדיר כ"חשובה במיוחד".

"ארגון משמרות המהפכה של איראן מעביר לסוריה בחודשים האחרונים נשק מתקדם כדי לפגוע בנו, הן בחזית והן בעורף. כולל מל"טים התקפיים, טילי קרקע-קרקע, ומערכות נ"מ איראניות שיאיימו על מטוסי חיל האוויר", אמר נתניהו.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (מימין) וראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתם ברוסיה. מרץ 2017. (צילום: תקשורת ראש הממשלה)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (מימין) וראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתם ברוסיה. מרץ 2017. (צילום: תקשורת ראש הממשלה)

לדבריו, "אומות שלא היו מוכנות לפעול בזמן נגד תוקפנות רצחנית נגדן, שילמו אחר כך מחירים כבדים בהרבה. איננו רוצים בהסלמה, אבל אנחנו ערוכים לכל תרחיש".

על פגישתו עם נשיא רוסיה אמר כי "הפגישות עם נשיא רוסיה הן תמיד חשובות לביטחון ישראל ולתיאום בין צה"ל והצבא הרוסי. ישראל שומרת על חופש פעולה מלא כדי להגן על עצמה. כל הפגישות שלנו חשובות, אבל הפגישה השבוע חשובה במיוחד, זאת לאור מאמציה הגוברים של איראן להתבסס צבאית בסוריה נגד ישראל".

נתניהו ייפגש עם פוטין במוסקבה על מנת לדון בהתפתחויות בסוריה ובאיראן. הפגישה הוכרזה במפתיע, ימים ספורים לפני הכרעת טראמפ על עתיד הסכם הגרעין האיראני. היא תואמה בהמשך לשיחה הטלפונית שהשניים קיימו ביום שני האחרון אחרי החשיפה המתוקשרת של ארכיון הגרעין האיראני בידי נתניהו.

על אף שנתניהו לא חשף ראייה המוכיחה כי איראן מפרה את הסכם הגרעין, מקיים נתניהו, מאז אותו ערב, מתקפה הסברתית בקו המרכזי האומר כי איראן שיקרה ערב החתימה על הסכם הגרעין בנוגע לשאיפה שלה לפתח יכולות גרעיניות ובנוגע לשלבי הפיתוח המתקדמים של יכולות אלה. בשיחות עם מנהיגי המעצמות החתומות על הסכם הגרעין ומדינות מערביות נוספות, מציג נתניהו את הממצאים המודיעינים המוחזקים בידי ישראל ומנסה להפעיל לחץ בינלאומי לפתוח את ההסכם לתיקונים או לבטלו.

נאום הגרעין של נתניהו, 30 באפריל 2018 (מרים אלסטר / פלאש90)
נאום הגרעין של נתניהו, 30 באפריל 2018 (מרים אלסטר / פלאש90)

בשבוע שעבר שוחח נתניהו גם עם ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ועם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי. בהודעת לשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו, בשיחותיו עם המנהיגים, דיבר על הסוגיות האזוריות וכן עדכן את המנהיגים "בחומר החשוב" שחשף על ארכיון הגרעין של איראן.

בעוד כשבוע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יכריע אם לאשרר את ההסכם או לסגת ממנו. מבחינת טראמפ, לא רק ביטחון העולם והקו המדיני האמריקאי מונחים על הכף אלא גם מעמדו הפוליטי. ביטול הסכם הגרעין "הרע", לפי המסר עליו חזר, הייתה עוד אחת מהבטחות הבחירות של טראמפ לנשיאות לבוחר האמריקאי, לצד ההבטחה לביטול תוכנית ביטוח הבריאות ה"אובמה-קר". נראה כי ביטול הסכם הגרעין מהווה עוד צעד בקעקוע מורשת אובמה וסביר להניח כי נתניהו במהלכיו האחרונים נותן רוח גבית גם לכך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!