דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיים כץ

עצמאות הביטוח הלאומי / השר חיים כץ פרסם תקנות לצמצום מועצת הביטוח הלאומי בשני שלישים

שר העבודה והרווחה ביקר לאחרונה את המועצה המונה 56 חברים ולדבריו "לא יכולה להזיז רשמקול" | הצמצום, על רקע הכוונה לשינוי מקיף באופן פעולת המוסד

חיים כץ על רקע הביטוח הלאומי. המליץ לשפר את המתווה (צילום: פלאש90, דבר ראשון. עיבוד: אידאה)
חיים כץ על רקע הביטוח הלאומי. המליץ לשפר את המתווה (צילום: פלאש90, דבר ראשון. עיבוד: אידאה)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה והרווחה חיים כץ מתחיל לקדם את תכניתו למהפכה בביטוח הלאומי: בהמשך להצהרותיו בתקופה האחרונה, כץ הגיש אתמול (ראשון) לוועדת העבודה והרווחה של הכנסת תזכיר להודעה על שינוי תקנון הביטוח הלאומי שיקצץ את מספר חברי מועצת הביטוח הלאומי מ-56 חברים ל-19 חברים "בלבד". כץ הרבה לבקר את גודלה של מועצה זו, אותה כינה "מיותרת" וחסרת יכולות ביצועיות עם עלות של 40 אלף שקל לכל ישיבה. צמצום המועצה נועד לדבריו ליצור תנאים מקדימים לשינוי, אותו מתכוון כץ לחולל בביטוח הלאומי – שינוי שהשר מסרב לפי שעה לחשוף את פרטיו אך הוא קשור לעצמאות המוסד לביטוח לאומי ולמערכת היחסים שלו עם משרד האוצר.

בכנס 1 במאי שערכה בשבוע שעבר ההסתדרות אמר כץ: "מועצת הביטוח הלאומי מונה 56 חברים. אתה מכיר גוף במדינת ישראל שיכול לנהל משהו עם 56 חברים? אני אמרתי שאני רוצה להוריד את מספר החברים ל-19, אני מוכן לוותר על כל נציגי המשרד שלי".

מלבד שר העבודה והרווחה המשמש כיו"ר המועצה, מכהנים בה שני נציגים נוספים של משרדו, שישה נציגים למשרדי הממשלה האחרים, 12 נציגי ההסתדרות, 12 נציגי הארגונים הכלכליים, 4 נציגים של תנועת המושבים, נציג לרשויות המקומיות, מספר נציגים לארגונים חברתיים שונים כמו ארגון הנכים, ארגון נפגעי פעולות האיבה, ויצו ועוד וחמישה נציגים מומחים.

המועצה אמורה לפקח על פעילות המוסד לביטוח לאומי, לאשר את תקציבו וליזום מהלכי מדיניות שונים במוסד. המועצה מפעילה גם ועדות משנה שאחראיות על תחומי פעילות שונים של הביטוח הלאומי. עם זאת, בחודשים האחרונים עלו טענות כי המועצה למעשה לא מסוגלת לבצע את תפקידה גם בגלל המספר הגדול של חברי המועצה אך גם בגלל השליטה שיש למשרד האוצר, שלו נציגה אחת במועצה, בתהליכי החקיקה והתיקצוב של הביטוח הלאומי.

"במועצה המנהלת של הביטוח הלאומי 56 נציגים, אבל הם מיותרים לחלוטין. בלי שום אפשרות לקבלת החלטה – כלום. להזיז רשמקול הם לא יכולים. פקיד אוצר זוטר מאשר או לא מאשר מבלי לדרוך בכלל במועצה", כך אמר כץ עצמו לפני חודשים אחדים בכנס באילת.

על פי הצעת שר הרווחה המועצה תקטן כמעט לשליש מגודלה הנוכחי. נציגי משרדי הממשלה מלבד משרד הרווחה ומשרד האוצר ייפרדו מהמועצה. גם ההסתדרות וארגוני המעסיקים יצטרכו להסתפק בשלושה חברים. מרבית נציגי הארגונים החברתיים ייפרדו גם הם ברובם מהמועצה וכך גם יקרה לתנועת המושבים. מי שכן יישארו במועצה הם נציגי ממשרד הרווחה ומשרד האוצר, הציג השלטון המקומי נציג להסתדרות הלאומית, נציג לארגוני העצמאים,  נציג לארגון המייצג אנשים עם מוגבלויות ונציגה לארגון נשים. חמשת החברים המומחים בוועדה ימשיכו גם הם בתפקידם.

באשר לנסיבות שהובילו את השר כץ לביצוע המהלך, באופן רשמי שר הרווחה מדבר רק על הצורך להקטין את המועצה המנופחת על מנת לאפשר לה להתנהל באופן תקין. עם זאת ניתן להניח כי השר כץ כבר מכין את השלבים הבאים שישנו את אופן ההתנהלות של המוסד לביטוח לאומי ובעיקר את יכולתו להתנהל באופן עצמאי.

תזכיר התקנות פורסם כאמור אתמול על ידי משרד העבודה והרווחה, ועד סוף חודש מאי ניתן יהיה להביא אותו לאישורה הסופי של ועדת העבודה והרווחה. לא ברור מה תהיה עמדתם של הגופים השונים שיפסיקו להיות מיוצגים במועצה או שייצוגם יצטמצם, כשיתכן שחלקם ינסו להתנגד למהלך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!