דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נמל אשדוד

רפורמה בנמלים / נינסנקורן דורש "כניסה למו"מ מרתוני ומיידי" על הרפורמה בנמלים

ניסנקורן האשים את הממשלה בסחבת והזהיר "זהו מתכון למשבר, וחבל שהדברים יגיעו לשם" | יתכן שהממשלה נמנעת מלהגיע להסכמות על הרפורמה כאמצעי לחץ על עובדי הנמלים | בינתיים בנמל המתח עולה

נמל אשדוד (צילום: דבר).
נמל אשדוד (צילום: דבר).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"לא אאפשר את המשך הסחבת של הממשלה בנושא השלמת דיוני הרפורמה בנמלים", אמר אתמול (שלישי) יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, באיום מרומז כלפי המדינה בסיומה של פגישת מו"מ נוספת עם נציגי המדינה בנוגע לרפורמה בנמלים. "המשך הסחבת הוא מתכון למשבר עמוק וחבל שהדברים יצטרכו להגיע לשם".

לדברי ניסנקורן המדינה והנהלות הנמלים גוררות רגליים במסגרת המגעים על הסוגיות שנותרו פתוחות. "לא כך דואגים לתחרות הוגנת למען כל החברה הישראלית" אמר יו"ר ההסתדרות, "נמלי הים, הנמצאים בבעלות המדינה ושייכים לכל אזרחי ישראל, משמשים כשער למסחר בינלאומי וכשחקן מרכזי בכלכלה הישראלית ולכן אסור להפקיר את עתיד הנמלים הקיימים".

ניסנקורן דרש להאיץ את המגעים לצורך יצירת הסכם בהקדם. "אי אפשר להמתין יותר על הגדר ולא ניתן לבצע את תכנית הרפורמה בלי להתכנס למו"מ מרתוני ומיידי עם נציגות העובדים. הבטחת חוסנו של הנמל בתחרות, באמצעות תשתיות מתאימות, היא אינטרס לאומי ראשון בחשיבותו. יש לסיים את המו"מ בעניין עיגון הביטחון התעסוקתי, הגנה על שכר ואיתנות פיננסית".

הדברים נאמרו בסיומה של פגישה דחופה שזימן ניסנקורן, עם מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר-אייל, מנכ"ל חברת נמלי ישראל שלמה ברימן, ומנכ"ל נמל אשדוד יצחק בלומנטל. בפגישה נכחו גם יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי וראשי הוועדים בנמל אשדוד. "אם לא תהיה התגייסות של משרדי הממשלה לנושא, אני רואה לפנינו משבר גדול", אמר ניסנקורן.

המתח גובר בנמל

ברקע לדברים, נמצאים גם לחצים שמפעילים גורמים שונים מסביבת הנמל במטרה לסכל את ההסכם המתגבש, בהם גם אלון חסן. חסן, שהיה בעבר יו"ר ועד עובדי סקטור הציוד המכאני, הודח מתפקידו על ידי ההסתדרות כאשר הוגש נגדו כתב אישום, ולאחרונה זוכה מכלל האישומים כנגדו. חסן ביקש להיכנס לנמל לפני כחודש וחצי ונתקל בסירוב של ההנהלה, ובית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, קבע כי לעת עתה, השעייתו עודנה תקפה.

נראה כי חסן, יו"ר ועד בולט בעברו, מפעיל לחצים להתנגד להסכם המתגבש. בינואר 2017 סיפק רוח גבית לניסיון הנפל של חלק מחברי הוועדים בנמל להעביר את עובדי הנמל להסתדרות הלאומית – וגם כיום הוא מצהיר כי בכוונתו לפעול לשם כך, בין היתר על רקע כעסו על ההסתדרות, שלדעתו לא נתנה לו גיבוי במהלך ההליכים הפליליים שננקטו נגדו על רקע העבירות בהן היה חשוד.

בעבר הציג חסן טענה כי ניתן יהיה לגרום לכך שעובדי הנמל הקיים יהיו גם אלו אשר יפעילו את הנמל הפרטי החדש המוקם לצידו – נמל הדרום. מודל זה נבחן בעבר, אך על פי הערכות כיום שר התחבורה וראש הממשלה יתנגדו לעצם הדיון בו. בהסתדרות מעריכים כי חזרה לדיונים בנושא זה תפגע בהישגים הרבים והתקדימיים שהושגו עד כה במשא ומתן מול המדינה – כגון ביטחון תעסוקתי לעובדי הנמל למשך עשור מתחילת פעילותו של הנמל החדש, רשת ביטחון לפרמיות של עובדי הנמל, והשקעה מדינתית משמעותית לשיפור התשתיות של הנמל הקיים והכנתו לתחרות מול הנמל החדש בעלות של מיליארדי שקלים. מדובר בהסכמות שהושגו כבר בין הצדדים, אולם עיגונן הסופי של חלקן תלוי בהצלחת הצדדים לחתום גם על הסכם התייעלות – ונסיגה חד צדדית מהמתווה שהוסכם עד כה עלולה להוריד את כולן לטמיון.

"נמלי הים מהווים את העורק הראשי לתפקודה היומיומי של המדינה ואזרחיה." אמר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, בעקבות הפגישה, "משרדי הממשלה השונים חייבים להירתם לחיזוקם של הנמלים הקיימים ולהביאם למוכנות שוויונית מול התחרות שבפתח. ועדי העובדים ועובדי הנמלים גילו עד היום איפוק ראוי לכל שבח וזאת מתוך אחריות כלפי אזרחי המדינה. אי השקט השורר כיום בנמלים נובע מחוסר ודאות שנמצאים בה עובדי הנמלים שרוצים הכרעה סופית בעניינם. נעמוד איתן לצד ועדי העובדים ועובדי הנמלים עד הבאת הנמלים הקיימים לחוסן כלכלי ולביטחונות ראויים לעתידם של העובדים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!