דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אובמה

טראמפ החליט / אובמה: החלטת טראמפ טעות חמורה, שלום העולם תלוי בהסכם

בפוסט ארוך ומנומק שפירסם הנשיא לשעבר, המזוהה עם ההסכם, הוא טוען: מעולם לא סברנו שההסכם יפתור את כל בעיותינו עם איראן, אלא יאפשר לנו להתמודד עמה כשהיא נטולת יכולת גרעינית | התרגום המלא

ברק אובמה, נשיא ארה"ב בין השנים 2009 ל-2017 (צילום ארכיון: סוכנות AP).
ברק אובמה, נשיא ארה"ב בין השנים 2009 ל-2017 (צילום ארכיון: סוכנות AP).

"בכל הנוגע לביטחונה של ארצות הברית, ישנם נושאים ספורים שלהם ניתן לייחס משקל מכריע כגון אפשרות הפצתו של נשק גרעיני או האפשרות של מלחמה הרסנית, אף יותר מזו המתקיימת כעת, במזרח התיכון. זו הסיבה שארה"ב הובילה ליצירת הסכם המעצמות עם איראן בנוגע לתכנית הגרעין שלה מלכתחילה.

אובמה ונתניהו (ארכיון). צילום: Charles Dharapak, AP
אובמה ונתניהו (ארכיון). צילום: Charles Dharapak, AP

"המציאות בשטח ברורה. הסכם המעצמות עם איראן עובד. זוהי עמדת בעלות בריתנו האירופאיות, מומחים עצמאיים ואף של מזכיר ההגנה האמריקאי הנוכחי. ההסכם עולה בקנה אחד עם האינטרסים האמריקאיים – הוא "גילגל" לאחור, באופן משמעותי, את תכנית הגרעין האיראנית. וההסכם הזה עשוי לשמש דוגמא ומופת למה דיפלומטיה עשויה להשיג – משטר הפיקוח והבקרה שהוא מחיל על האיראנים הוא בדיוק מה שארה"ב מבקשת להחיל על הצפון-קוריאנים. דווקא בשעה זו, בה כולנו מקווים להצלחתו של מהלך דיפלומטי מול קוריאה הצפונית, נטישת הסכם המעצמות עם איראן כוללת ויתור – מול איראן – על התוצאה המבוקשת בקוריאה הצפונית.

"זו הסיבה שההודעה היום היא כה מוטעית. נטישת הסכם המעצמות היא הפניית גב מצידנו על בעלות בריתה הקרובות ביותר של ארה"ב, וויתור על הסכם שבכירי הדיפלומטים, המדענים ואנשי המודיעין של ארה"ב עמלו כה רבות לצורך יצירתו. משטר דמוקרטי מכיל בתוכו את האפשרות של שינויי מדיניות וסדרי עדיפויות עם החלפת הממשל, אך ההוקעה המתמשכת של הסכמים שמדינתנו צד להם עלולה להביא לשחיקה קשה באמינותה של אמריקה, ומעמתת אותנו עם מעצמות העולם.

"הויכוחים המתנהלים בארצנו צריכים להיות מוכרעים על ידי עובדות, במיוחד ויכוחים שנודעה להם סכנה כי יובילו לקיטוב ולעימות. לכן, חשוב שנעמוד על כמה עובדות הנוגעות להסכם המעצמות עם איראן.

"ראשית, הסכם המעצמות עם איראן לא היה אך הסכם בין הממשל שעמדתי בראשו לבין הממשלה האיראנית. לאחר שנים של בניית קואליציה בינלאומית, שהיה ביכולתה להטיל עיצומים משתקים על איראן, הגענו להסכם יחד עם בריטניה, צרפת, גרמניה, האיחוד האירופי, רוסיה, סין ואיראן. זהו הסכם רב צדדי לבקרת נשק, אשר נתמך בהחלטה פה אחד של מועצת הביטחון של האו"ם.

נשיא איראן, חסן רוחאני, מתייחס לדבריו של נשיא ארה"ב במהלך טקס פתיחת השנה האקדמית באיראן, אוקטובר 2017. (Iranian Presidency Office via AP)
נשיא איראן, חסן רוחאני, מתייחס לדבריו של נשיא ארה"ב במהלך טקס פתיחת השנה האקדמית באיראן, אוקטובר 2017. (Iranian Presidency Office via AP)

"שנית, הסכם המעצמות עם איראן הצליח במטרתו להסיג לאחור את תכנית הגרעין האיראנית. מזה מספר עשורים, איראן קידמה את תכניתה הגרעינית, והתקרבה במהירות לעבר יכולת לייצור מהיר של מספיק חומר בקיע שישמש לבניית פצצה גרעינית. הסכם המעצמות סתם את הגולל על האפשרות כי לאיראן תהיה יכולת פריצה מהירה לעבר פצצה. מאז החל יישומו של ההסכם, איראן השמידה את ליבת הכור שעלול היה להיות מסוגל ליצור פלוטניום מועשר ברמה צבאית; היא הסירה כשני שליש מהצנטריפוגות שלה (למעלה מ-13,000) והעבירה אותן לידי פיקוח בינלאומי; וחיסלה כ-97% מהאורניום המועשר – חומר הנדרש ליצורה של פצצה גרעינית – שהיה בידיה. כך שעל פי כל מדד, הסכם המעצמות הטיל מגבלות קשוחות על התכנית הגרעינית של איראן, והגיע להישגים משמעותיים בתחום זה.

"שלישית, הסכם המעצמות איננו נשען על אמון גרידא – הוא מעוגן במנגנון ביקורת ופיקוח שכמוהו לא היה באף הסכם לבקרת נשק שקדם לו. מתקני הגרעין של איראן מפוקחים באופן נוקשה. לפקחים בינלאומיים ישנה גישה לכל שרשרת היצור הגרעינית האיראנית, כך שאנחנו יכולים לתפוס אותם אם הם מרמים. ללא הסכם המעצמות, כל מנגנון הפיקוח הזה ייעלם.

"נקודה רביעית – איראן עומדת בהתחייבויותיה על פי ההסכם. זו איננה רק עמדת הממשל שלי. קהילת המודיעין האמריקאית מצאה שוב ושוב כי איראן מקיימת את ההסכם כלשונו, וכך גם דווח לקונגרס האמריקאי. כך גם נקבע על ידי בעלות בריתנו הקרובות ביותר ועל ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א).

נאום טראמפ בנושא הסכם הגרעין האיראני 5 במאי (AP Photo/Evan Vucci)
נאום טראמפ בנושא הסכם הגרעין האיראני 5 במאי (AP Photo/Evan Vucci)

"חמישית – להסכם המעצמות אין מועד תפוגה. הסעיף שקובע כי לאיראן לא תהיה יכולת גרעינית צבאית הינו סעיף קבוע, לנצח. כך גם כמה מיכולות הפיקוח החודרניות שנקבעו בהסכם, נקבעו כמתמשכות וקבועות. הגם שחלק ממנגנון הפיקוח הופך לנוקשה פחות עם חלוף הזמן, הרי שזה לא יקרה אלא תוך עשר, חמש עשרה, עשרים ואף עשרים וחמש שנים מרגע החתימה, כך שיש אך היגיון מועט בסיכונו של מנגנון הפיקוח עתה.

"ולבסוף, הסכם המעצמות מעולם לא התיימר לפתור את כל בעיותינו עם איראן. מאז ומעולם ראינו נכוחה את העובדה שאיראן פועלת באופנים שמערערים על היציבות – אם בתמיכתה בטרור, ואם באיומים כלפי ישראל ושכנותיה. אך זוהי בדיוק הסיבה שבגינה ייחסנו חשיבות עליונה למניעת נשק גרעיני מידיהם. פעולותיה המסוכנות של איראן היו הופכות מסוכנות הרבה יותר אילולא היינו מרסנים את תכנית הגרעין שלהם. יכולתנו להתמודד עם התוקפנות האיראנית – תוך שמירת החזית הבינלאומית אל מולם – מתחזקת כאשר ההסכם קיים, ונחלשת בלעדיו.

"בגלל עובדות אלו, אני מאמין כי ההחלטה לסכן את הסכם המעצמות עם איראן, מבלי שאיראן הפרה הסכם זה כלל, היא טעות חמורה. ללא הסכם המעצמות, ארה"ב עלולה למצוא עצמה בין הפטיש לסדן, בבחירה בין איראן גרעינית לבין מלחמה נוספת במזרח התיכון. כולנו מבינים את הסכנות שעלולות לצמוח מאיראן בעלת יכולת גרעינית. המשטר המסוכן הקיים באיראן כיום עלול להרהיב עוז עוד יותר; לאיים על ידידותינו בהשמדה; ולהאיץ מרוץ חימוש גרעיני באזור המסוכן בעולם. אילו יוסרו המגבלות הקיימות במסגרת הסכם המעצמות עם איראן, אנו עלולים למצוא עצמנו דוהרים לעבר היום בו נאלץ לבחור בין האפשרות של לחיות עם האיום הנשקף מאיראן ובין האפשרות של לצאת למלחמה כנגדה על מנת להסיר איום זה.

נאום הגרעין של נתניהו, 30 באפריל 2018 (מרים אלסטר / פלאש90)
נאום הגרעין של נתניהו, 30 באפריל 2018 (מרים אלסטר / פלאש90)

"בעולמנו המסוכן, אמריקה צריכה לשאוב כוחה, בין היתר, מדיפלומטיה חזקה וערכית גם יחד. אנחנו בטוחים יותר מאז השגנו את הסכם המעצמות עם איראן, וזאת הודות לעבודתם של הדיפלומטים שלנו, חברי קונגרס רבים ובעלי בריתנו. במבט צופה פני עתיד, אני מקווה שאמריקאים רבים ימשיכו לראות בחיוב מנהיגות ערכית, נחושה, מבוססת עובדות ומביאה לכדי איחוד, כי היא זו שעשויה להביא ביטחון לארצנו, ולהשיא קרננו ברחבי העולם".
—-

הדברים פורסמו בחשבון הפייסבוק של ברק אובמה, נשיא ארה"ב בין השנים 2009 ל-2017.
תורגם על ידי מערכת דבר ראשון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!