דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נמל חיפה

סערה בנמל / עובדי הנמלים בחיפה ואשדוד פתחו בשביתה | "שביתה של עובדים שנמאס להם"

לטענת העובדים, האוצר חזר בו מהבנות לגבי סוגיות הקשורות בשדרוג הנמלים הקיימים כדי שיוכלו להתחרות בחדשים | יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות: "אני מבין את המצוקות שלהם. אי אפשר להחזיק אותם כל כך הרבה זמן. אי אפשר" | הנהלת נמל אשדוד: "השביתה לא חוקית"

נמל אשדוד (צילום: דבר)
נמל אשדוד (צילום: דבר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

נמל אשדוד ונמל חיפה פתחו בשביתה בכלל הרציפים. "זו שביתה של עובדים שנמאס להם" אמר ל'דבר ראשון' אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות. "נמאס להם שגוררים רגליים חמש שנים, ששר התחבורה מתהפך מצד לצד ומשנה את כל ההסכמות שיש לו עם העובדים – ובסוף זה גולש. אין מה לעשות, זה מתפרץ וזו התוצאה". הנהלות שני הנמלים, כמו גם התאחדות התעשיינים, פנו לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה להוציא צו מניעה כנגד השביתה.

לדברי אדרי,  ההסתדרות תומכת בשביתה, שהוכרזה על בסיס סכסוכי עבודה קיימים, "אנחנו כרגע נמצאים עם העובדים. אני באופן אישי באשדוד – ואני מבין את המצוקות שלהם. אי אפשר להחזיק אותם כל כך הרבה זמן. אי אפשר".

גורמים בועדי העובדים הדגישו בפני דבר ראשון כי הרקע לשביתה הוא חילוקי דיעות במו"מ הכללי בינם לבין האוצר באשר להכנת תשתיות הנמלים הקיימים לתחרות עם הנמלים החדשים – סוגיות שכבר הוסכמו בעבר ושלדבריהם המדינה נסוגה לגביהן מהתחייבויותיה – ולא בסוגיות הנוגעות לתהליכי ההתייעלות בנמלים, המתנהלים במסגרת מו"מ נפרד עם כל סקטור וסקטור.

כאמור, התאחדות התעשיינים פנתה לבית הדין הארצי לעבודה על מנת שיוציא צו מניעה לשביתה, שלדבריה תגרום נזק של קרוב לחצי מיליארד למשק הישראלי כבר בשבוע הראשון. שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר כי "מזה זמן רב שהפעילות בנמלים מקרטעת ופוגעת באופן קריטי בפעילות המשק. הפסקת הפעילות בנמלים באופן פתאומי, מביאה למצב בו התעשייה לא עומדת בהתחייבויותיה כלפי העולם מצד אחד ולא מקבלת חומרי גלם מצד שני. השביתה בנמלים עוצרת את החמצן לתעשייה הישראלית. אני קורא למדינה ולעובדים שלא לנהל את מאבקיהם על גבה של הכלכלה והתעשייה הישראלית. ולפתור את המשבר בהידברות".

אמש (שלישי) נפגש יו"ר ההסתדרות עם מנכ"לי משרד האוצר והתחבורה, חברת נמלי ישראל ונמל אשדוד – והתריע מפני משבר חריף שיפרוץ במידה ולא תהיה התקדמות מיידית במו"מ להסדרת הרפורמה בנמלים. עד כה, מתחילת הרפורמה ב-2013, לא אפשר בית הדין הארצי לעובדי הנמלים לשבות בפועל במסגרת מאבקם להסדרת תנאיהם. לפני כשנה הניב המו"מ בחסות בית הדין הארצי הסכמות בדבר מתן ביטחון תעסוקתי לעובדי הנמל למשך עשור מתחילת הפעילות של הנמלים החדשים – אולם הסכמות אלו תלויות בחתימה על הרפורמה הכוללת, ובכללה תהליכי התייעלות בנמלים. המו"מ בנושא זה כך נראה אינו מגיע לכדי הבקעה, ובמקביל – נמשכת בניית הנמלים החדשים, לנגד עיניהם של עובדי הנמלים הקיימים. "אם לא תהיה התגייסות של משרדי הממשלה לנושא, אני רואה לפנינו משבר גדול", אמר אתמול ניסנקורן.

לפני יומיים הורה בית הדין האזורי לעבודה באר שבע לעובדי נמל אשדוד לחזור לעבודה סדירה ולשמור על שקט תעשייתי מלא, לאחר שהנהלת הנמל טענה כי הם מקיימים שביתת האטה. אדרי, שטען בבית הדין כי אינו מודע לכל צעדים ארגוניים שנקטו עובדי נמל אשדוד, וכי ועדי העובדים הכחישו בפניו מספר פעמים שצעדים כאלה כלל מתקיימים, אמר לדבר ראשון כי הצו שניתן בבית הדין האזורי נגע לסיטואציה הספציפית בנמל אשדוד – והדגיש כי השביתה הנוכחית כאמור, נשענת על סכסוך עבודה ארצי קיים בנמלים. יחסי העבודה המתוחים בנמל נובעים בין היתר מסוגיות שאינן קשורות למו"מ על הרפורמה, כגון קנסות ושימועים שהוטלו על עובדי הנמל.

מחברת נמל אשדוד נמסר: הנהלת חברת נמל אשדוד הודיעה כעת ללקוחותיה כי נפתחה בנמל שביתה פראית שבעקבותיה הופסקה העבודה בנמל. השביתה לא חוקית ומנוגדת להחלטת בית הדין הארצי בנושא הרפורמה בנמלים ולהחלטת בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע אשר הוציא ביום ראשון השבוע צווי מניעה כנגד ההסתדרות וועדי העובדים בסקטור תפעול וציוד מכאני וכן כנגד העובדים באופן אישי. הנהלת החברה נחושה לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להשיב את העבודה בחברה לסידרה והיא מכינה פניה דחופה לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים על מנת להחזיר את העבודה בנמל לסידרה.

מחברת נמל חיפה נמסר כי "במשך שלושה חודשים עמדה הנהלת חברת נמל חיפה בפרץ ונמל חיפה היה הלכה למעשה הנמל היחיד בישראל שנתן שירות ליבואנים וליצואנים בישראל. צר לנו מאוד על ההיגררות הנוכחית של עובדי חיפה לשביתה פראית. אנו פועלים מידית בכל דרך אפשרית להחזיר את העבודה והשירות הטוב לרציפי נמל חיפה ופונים לבית הדין הארצי לעבודה".

יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה, אשל ארמוני, הוסיף כי "אנחנו אלה שמובילים בחודשים האחרונים את המו"מ בנושא הרפורמה בנמלים. למעשה, אנו הגורם האקטיבי ביותר בקידום הנושא, ואם נגרמים עיכובים הם נגרמים בגלל גורמים אחרים. האצבע הקלה לשימוש בנשק השביתה והפגיעה בסחר הישראלי ובחברת הנמל בלתי מתקבלים על הדעת. הכנת הנמל לעתיד מחייבת ראשית לכל שינוי בתרבות הארגונית של הנמל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!