דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / בעקבות אסון נחל צפית: יחל מהלך הסדרת הטיולים בכל המסגרות החינוכיות

יו"ר ועדת החינוך, יעקב מרגי, דרש בעקבות הצגת מסקנות הביניים, כי חוזרי המנכ"ל של משרד החינוך יחולו גם על המסגרות הבלתי פורמליות, ובהן המכינות הקדם צבאיות | מנכ"ל מועצת המכינות, דני זמיר: "מיום האסון המכינות מכילות על עצמן את חוזרי המנכ"ל"

מסוקים בחיפושים בנחל צפית (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)
מסוקים בחיפושים בנחל צפית (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)
דוד טברסקי

ועדת החינוך של הכנסת התכנסה אמש (שלישי) לדון על מסקנות הביניים בנוגע לאסון נחל צפית ואחריותם של המשרדים השונים והמכינות לעתיד. בעקבות מסקנות הביניים דרש יו"ר הועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) תחילתו של מהלך להחלת חוזרי המנכ"ל גם על החינוך הבלתי פורמלי. "נפעל להסדרה של נושא הטיולים בכל המסגרות החינוכיות – הפורמליות והבלתי פורמליות", אמר מרגי.

הממונה ליעוץ משפטי במשרד החינוך, שנית פנחסי, ציינה במהלך הדיון כי בפני תנועות הנוער וחוגי הסיירות, כמו גם למכינות הקדם צבאיות, ניתנה אפשרות לאמץ את חוזרי המנכ"ל ובתמורה יעמוד לרשותן חדר המצב של משרד החינוך. מנהל חברה, מנהל ונוער, חגי גרוס, הוסיף שבעקבות יום עיון שהתקיים לראשי המכינות בשבוע שעבר הסכימו 35 מכינות לקבל על עצמן את הוראות חוזרי המנכ"ל.

ח״כ יעקב מרגי. צילום: יונתן זינדל.
ח״כ יעקב מרגי. צילום: יונתן זינדל.

על פי מנהל אגף הביטחון במשרד החינוך, אריה מור, הפרוצדורה לאישור טיול במסגרות הבלתי פורמאליות והפורמאליות טעון מסלול מאושר על ידי ועדה, ליווי חובה של חובש, מדריך טיולים מוסמך ורכז הטיולים בבית הספר שהוסמך על ידי משרד החינוך. "בימים של השיטפונות הסטנו 191 טיולים לגב ההר. אם יש בתי ספר שמטיילים באזור אנחנו יוצרים איתם קשר אקטיבי ודורשים שיתפנו" אמר מור והוסיף כי 900 מסלולים אינם תחת אחריות רשות הטבע והגנים ולכן לדבריו אין להם אחראים. "במסלולים כאלה אנחנו עושים ניהול סיכונים" אמר מור.

"מיום האסון אנחנו פועלים עם משרדי הממשלה, והמכינות מכילות על עצמן את חוזרי המנכ"ל והן יכולות להשתמש בחדר המצב", אמר דני זמיר, מנכ"ל מועצת המכינות. "היום רוב המכינות נמצאות כבר בחדר המצב. בנוסף, הקמנו ועדה פרטית בראשות המפכ"ל לשעבר אהרונישקי שמטרתה לייצר שינוי".

דני זמיר, מזכ״ל מועצת המכינות בישיבת ועדת החינוך על מסקנות הביניים מסקנות הביניים בנוגע לאסון נחל צפית, 8 במאי 2018. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
דני זמיר, מזכ״ל מועצת המכינות בישיבת ועדת החינוך על מסקנות הביניים מסקנות הביניים בנוגע לאסון נחל צפית, 8 במאי 2018. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי סיכם את הדיון וקרא למשרד החינוך להחיל את חוזרי המנכ"ל על החינוך הבלתי פורמלי וכן להנגיש את חדר המצב לכל הגופים המטיילים.

ביום שני השבוע תקפו בחריפות הוריה של אילן בר שלום, אחת הנערות שנהרגו באסון, את הנהגת המכינות ואף קראו לסגירת המכינה. "אנו, הוריך, אין לנו את הפריבילגיה להתפטר ללא לקיחת אחריות. הפריבילגיה הזו שמורה לראשי המכינה והמדריכים בה", פתחו את הפוסט שפרסמו בפייסבוק הוריה של אילן – רותם ואוריאל, והוסיפו: "אין לי מילים להביע את האכזבה שלי מכל שדרת הניהול הפדגוגי, שמלבד תהליך קבלת ההחלטות שהביא למותכם המצמרר, לא העזו לעמוד ולקחת אחריות ובכך שמטו את הבסיס המוסרי והערכי של המדרשה למנהיגות".

הפוסט שפרסם אוריאל בר שלום, אביה של אילן בר שלום (צילום מסך מתוך פייסבוק)
הפוסט שפרסם אוריאל בר שלום, אביה של אילן בר שלום (צילום מסך מתוך פייסבוק)

ממועצת המכינות הקדם צבאיות נמסר בתגובה כי "מועצת המכינות הקדם צבאיות מבכה על מותם הנוראי של עשרה מטובי חניכיה, מרכינה את ראשה ומשתתפת באבלה של משפחת בר שלום ובאבלם הכבד של משפחות הנספים באסון השיטפון בערבה. בכנס החירום שהתקיים בשבוע שעבר לקחו ראשי המכינות אחריות מלאה לכל דבר הקשור למכינה, והאסון המטלטל הזה מחייב את המועצה בבדיקה וחשבון נפש עמוק".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!