דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועד עובדי נמל אשדוד

המשבר בנמלים / בית הדין הארצי לעבודה לעובדי הנמלים: עצרו את השביתה

סגן נשיאת בית הדין, השופט אילן איטח: "על עובדי נמל אשדוד ונמל חיפה לשוב לאלתר לעבודה סדירה, מלאה ותקינה. על ההסתדרות להפעיל את מרותה הארגונית" | העובדים מתוחים וחוששים - חמש שנים של מו"מ ונסיגה של המדינה מהבטחותיה | הנהלת נמל אשדוד טוענת שהעבודה עדיין לא חזרה לסדרה

אוניית משא עוגנת בנמל אשדוד (צילום ארכיון: אדי ישראלי / פלאש 90)
אוניית משא עוגנת בנמל אשדוד (צילום ארכיון: אדי ישראלי / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה הורה אמש  (רביעי) לעובדי הנמלים לשוב לעבודתם ולחדול את השביתה שבה פתחו היום באופן מתואם בשעה 15:00 בנמל אשדוד ונמל חיפה. "אין לקבל מצב של נקיטת שיבושי עבודה מהרגע להרגע, ללא מתן הודעה על כך, ובניגוד להחלטות בית הדין ולהסכמות בין הצדדים" כתב סגן נשיאת בית הדין, השופט אילן איטח בהחלטתו שניתנה במעמד צד אחד ובלא דיון. הבקשה לצו המניעה הוגשה על ידי הנהלות שני הנמלים, וכן התאחדות התעשיינים ולשכת המסחר.

"על עובדי נמל אשדוד ונמל חיפה לשוב לאלתר לעבודה סדירה, מלאה ותקינה, ולהימנע מנקיטת שיבושי עבודה ומהפרעה לעבודה סדירה כלשהם. על ההסתדרות להפעיל את מרותה הארגונית ולוודא חזרה לעבודה תקינה, מלאה וסדירה ללא שיבושים בנמל חיפה ובנמל אשדוד" הורה השופט איטח.

מנמל אשדוד נמסר הלילה כי היא פנתה לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה להוציא כנגד ההסתדרות וראשי הוועדים צווים אישיים על ביזיון בית המשפט, זאת לאחר שהעבודה בנמל לא חזרה לסדרה והעובדים לא התייצבו למשמרת ג׳ בכפוף לצווים שהוציא בית הדין הארצי לעבודה אמש.

בתגובה הראשונית שהגישה ההסתדרות לבקשה להוציא צווי מניעה לשביתה, הבהירה כי השביתה פרצה בלא כל הוראה מטעמה לפתוח בצעדים ארגוניים. "ההסתדרות משקיעה בשבועות האחרונים משאבים עצומים בנסיון להוביל את כלל הצדדים לידי סיום המשא ומתן וניסוח הסכמי הרפורמה. למרבה הצער, היא נתקלת פעם אחר פעם ביחס לא רציני, בסחבת ובחוסר אכפתיות מצד גורמי הממשלה שנוטלים חלק במגעים… ההסתדרות סבורה כי לא ניתן יהיה להביא לסיום את תהליך המשא ומתן ללא הירתמותם של גורמים בכירים במדינה להשלמתו, ובראשם שר התחבורה עצמו".

"לצד המשא ומתן ניצבים העובדים בשטח, שבעי הבטחות, מרוטי עצבים ואכולי חרדה לביטחונם התעסוקתי. המצב בשני הנמלים מתוח, נפיץ ודליק, וכל תנועה לא נכונה עלולה לגרום להתלקחות… ההסתדרות אינה רואה טעם ותוחלת, לא בכלל ולא לאורך זמן, בהשלטת העבודה בנמלים בצווים שיפוטיים, כאשר מצב הדברים הוא כמתואר לעיל. קל וחומר, עת מדובר במשא ומתן שהחל כבר לפני כחמש שנים. המוצא היחיד האפשרי הוא בקיום משא ומתן אמיתי, מהיר ויעיל, בהשתתפות מקבלי ההחלטות, על מנת להביא לפתרון הבעיה במלואה".

בשני הנמלים עלו טענות בחודשים האחרונים באשר לשביתות-האטה, ובתי הדין אף הוציאו צווי מניעה כנגדן, על אף שבהסתדרות טעני כי כלל לא הורו על צעדים ארגוניים. עם זאת, בפגישה שנערכה אתמול עם מנכ"לי משרד האוצר והתחבורה ונציגי נמל אשדוד, התריע אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות, מפני משבר חריף שיפרוץ במידה ולא תהיה התקדמות מידית במו"מ להסדרת הרפורמה בנמלים.

גורמים בוועדי העובדים עימם שוחח 'דבר ראשון' הבהירו כי הרקע לשביתה הוא חילוקי דעות במו"מ הכללי בינם לבין האוצר באשר להכנת תשתיות הנמלים הקיימים לתחרות עם הנמלים החדשים – סוגיות שכבר הוסכמו בעבר ושלדבריהם המדינה נסוגה לגביהן מהתחייבויותיה – ולא בסוגיות הנוגעות לתהליכי ההתייעלות בנמלים, המתנהלים במסגרת מו"מ נפרד עם כל סקטור וסקטור.

הבוקר צפוי להתקיים דיון בבג"ץ, במסגרת ערעור שהגישה המדינה הנוגע לדרישתה לקזז שכרם של עובדים אשר נקטו שביתה חלקית. לאחריו נקבע דיון בתיק זה בבית הדין הארצי לעבודה בפני השופט איטח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!