דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 13.5°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / מנהל אכיפה וזרים: "הסטנדרטים של תנאי העבודה ירודים ביותר"

במהלך דיון של הוועדה לביקורת המדינה חשפה יו"ר הוועד שני שבתוב נתונים קשים על תנאי ההעסקה של עובדי מנהל אכיפה וזרים | לדבריה, מלבד מחסור בתקנים נתקלים העובדים בהלנות שכר ובגרירת רגליים במו"מ הקיבוצי

אנשים בתור בלשכת פלורנטין של רשות האוכלוסין וההגירה (צילום: אסף צבי)
אנשים בתור בלשכת פלורנטין של רשות האוכלוסין וההגירה (צילום: אסף צבי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

במהלך דיון בוועדה לביקורת המדינה, שעסק בהיעדר המדיניות הממשלתית בסוגיית הזרים ומבקשי המקלט, העלתה יו"ר ועד עובדי רשות האוכלוסין וההגירה שני שבתוב טענות חמורות בדבר תנאי עבודתם הקשים של עובדי מנהל אכיפה וזרים. בדיון, שנערך אתמול (רביעי), טענה שבתוב כי המדינה פוגעת בתנאי עבודתם של עובדי מנהל אכיפה וזרים, ואינה מאפשרת להם את התנאים הדרושים כדי לטפל כראוי בעניינם של מבקשי המקלט. עוד הוסיפה כי במספר מקרים נחשפו העובדים לחיידקי שחפת בשל תנאי עבודתם.

"לא רק שלא קיימים תנאי עבודה לעבוד עם הנתינים הזרים בצורה ראויה, הסטנדרטים של תנאי העבודה של העובדים ירודים ביותר" טענה שבתוב. "העלינו את הנושא מספר רב של פעמים. יש 30 עובדים שלנו שנדבקו בשחפת", אומרת שבתוב. ברשות האוכלוסין וההגירה דחו את הדברים, וטענו כי מדובר במקרה בודד ונקודתי של הידבקות עובד אחד בלבד בשחפת, שאירע לפני מספר שנים. "מאז לא הגיע לידיעתנו מקרה נוסף. אנו פועלים בהתאם להנחיות משרד הבריאות והעובדים עוברים בדיקות תקופתיות", מסרו ל'דבר ראשון'.

"יש לנו וגם למשרד רשימה של עובדים שהם גם קראו להם לבדיקה חוזרת", אמרה שבתוב ל'דבר ראשון'. לדבריה כל עובד שנקלט ביחידה עובר בדיקה (מבחן מנטו) לשלילת נשאות לשחפת, ואחרי כן עובר בדיקות תקופתיות. על-פי שבתוב בבדיקה שכזו שנערכה ב-2016 נמצאו תסמינים המעידים שחלק מהעובדים נחשפו לחיידקי שחפת. עם זאת, יש לציין כי מדובר בבדיקה שתוצאותיה לא ודאיות לחלוטין, ועובדים אלו הופנו לסדרה של טיפולים אנטיביוטיים, המלווים בתופעות לוואי, ושבסופם בדיקה נוספת.

רשות האוכלוסין וההגירה היחידה לטיפול במבקשי מקלט במשרד הפנים (צילום: אסף צבי)
רשות האוכלוסין וההגירה היחידה לטיפול במבקשי מקלט במשרד הפנים (צילום: אסף צבי)

שבתוב טוענת עוד יש עובדים שנמצאים בהלנת שכר כבר חודשים. "לא באים לשבת איתנו למשא ומתן, הפגישות מתבטלות לנו. פיזית אין איפה לקבל את הפונים, כלומר, גם אם יוסיפו לנו תקנים, לא יהיה איפה לאכלס את הפונים, המתקנים שנפתחו הם קרוונים. תנאי העבודה חייבים להשתפר כדי שנוכל לעשות את העבודה שלנו כמו שצריך".

לפי שבתוב, יש ביחידה כ-350 עובדים, המועסקים כולם באמצעות חוזים אישיים. לפני שבע שנים הוקם במינהל ועד פעולה במטרה להסדיר את תנאי העסקתם בהסכם קיבוצי, אך לטענתה, המו"מ נמרח, בעיקר בשל חוסר שיתוף פעולה של משרד האוצר. "אנחנו כל הזמן נדחים, ומתבטלות פגישות. ההתנהלות הכללית לא מביאה אותנו אפילו לברר על מה אנחנו מסכימים ועל מה לא. שכרם של העובדים תקוע מזה שבע שנים, וגם את התוספות של הסכם המסגרת הם לא מקבלים משום שהם מועסקים בחוזים אישיים. המדינה גם מעמיסה עליהם עוד ועוד משימות, מעבר לאלו שלשמן התגייסו. היום הפקחים נדרשים כבר לבצע את כל התהליכים".

לצד זאת, סובלים העובדים משורה של פגיעות בשכר כתוצאה מאי התאמות במערכת השכר של הרשות – ועובדים חדשים סובלים לעיתים קרובות מהלנות שכר הנובעות מקשיי קליטתם במערכת. כך לדבריה כ-20 עובדים חדשים לא קיבלו שכר בגין עבודתם בחודשיים האחרונים.

מינהל אכיפה וזרים אחראי על הסדרת מעמדם החוקי של זרים השוהים במדינה, וכן על אכיפת החוקים הנוגעים להעסקתם בהתאם למדיניות הממשלה. בין תפקידיו אכיפת הוצאתם מהארץ של זרים שכנגדם הוצא צו הרחקה, סיוע ליציאה מרצון, בחינת בקשות מקלט, אכיפה כנגד מעסיקים ישראלים המעסיקים זרים ופלשתינאים בניגוד להוראות החוק, מתן שירות לעובדים הזרים למימוש הזכויות הנובעות ממעמדם ואיתור עבירות של סחר בבני אדם, עושק ועבדות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!