דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

המאבק בהפקרות / ועדת השרים אישרה: ימונו עוזרי בטיחות לצד מנהלי העבודה באתרי הבנייה

על פי הצעת החוק של חברי הכנסת בן ראובן וחאג' יחיא, יופקדו עוזרים אלה אך ורק על תחום הבטיחות | אמנון שינדלר, יו"ר ועד הפעולה הארצי של מנהלי העבודה, בירך על ההצעה אך הוסיף: "חייבים לתת הכשרות בטיחות אמיתיות לעובדים"

בטיחות בעבודה באתרי בנייה (צילום: יהל פרג׳).
בטיחות בעבודה באתרי בנייה (צילום: יהל פרג׳).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הבוקר (ראשון) הצעת חוק פרטית של ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) בשיתוף עם ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), שתחייב מינוי עוזרי בטיחות מוסמכים שיעבדו לצד מנהלי העבודה באתרי הבנייה. על פי ההצעה, יופקדו בעלי התפקיד החדש אך ורק על נושא הבטיחות באתר, תוך מימוש ופיקוח על הנחיות הבטיחות, וקיום חוקי ותקנות הבטיחות.

"בעוד כמה שנים, כשנשלים את המאבק בתאונות הבנייה, אזרחי ישראל יתקשו להאמין שבשנת 2018 עדיין עבדו בצורה כה מרושלת", מסר היום ח"כ בן ראובן, והוסיף כי מדובר בצעד נוסף בדרך לחיסול תופעת תאונות הבניה. לדבריו, "הם יתקשו לעלות על דעתם כיצד פועלי הבניין עבדו כמו ברווזים במטווח כשכל יום עבודה עשוי להיגמר עבורם ועבור משפחותיהם במוות מיותר".

חברי ועדת העבודה והרווחה, חה"כ אלי אלאלוף (כולנו), חה"כ האלוף במיל איל בן ראובן (המחנ"צ) וחה"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) בסיור פתע בשני אתרי בנייה באשדוד (צילום: דוברות ח"כ אלאלוף)
חברי ועדת העבודה והרווחה, חה"כ אלי אלאלוף (כולנו), חה"כ האלוף במיל איל בן ראובן (המחנ"צ) וחה"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) בסיור פתע בשני אתרי בנייה באשדוד (צילום: דוברות ח"כ אלאלוף)

"אנחנו עדיין בתחילת הדרך, נדרשת עוד פעילות רבה שתביא לשינוי תרבותי עמוק בכלל הבטיחות בבנייה בארץ" אמר, "אני מתכוון להמשיך במאבק עד שנגיע לתוצאות שהן ירידה משמעותית בכמות התאונות והנפגעים בהם". בן ראובן הודה גם לשר העבודה והרווחה חיים כץ על שיתוף הפעולה והתמיכה במהלך החקיקה.

אמנון שינדלר, יו"ר ועד הפעולה הארצי של מנהלי העבודה בהסתדרות, בירך על אישור ההצעה בוועדה, והודה הודה לח"כ בן ראובן ולשר כץ. לדבריו מדובר ביוזמה עליה שוחח עם חברי כנסת רבים. לדבריו, "חוק זה יעזור רבות למנהלי העבודה להגביר את הבטיחות באתר".

עם זאת הסביר שמדובר בצעד ראשון, בלבד שהוא בגדר "עזרה ראשונה". "חייבים להמשיך ולתת הכשרות בטיחות אמיתיות לעובדי הבניין. לפחות שלושה ימי הכשרה כפי שניתן לעובדים הסינים עם אישור מעקב של משרד העבודה" טען, "לא ייתכן שעובד סיני יקבל שלושה ימי הכשרה על חשבון המדינה ואילו עובדי הבניין הישראלים לא יקבלו כלום בטענה ש'אין תקציב'. לא יכול להיות שיגיעו אלינו לאתרים כל יום פועלים של קבלני-משנה ללא שום הכשרה ואנו, מנהלי העבודה, נואשם בכל תאונה בדין פלילי".

אמנון שינדלר יו"ר ועד הפעולה של מנהלי העבודה (באדיבות המצולם).
אמנון שינדלר יו"ר ועד הפעולה של מנהלי העבודה (באדיבות המצולם).

לדבריו חייבים לפעול לכך שתוטל גם אחריות חוקית על הבטיחות באתרי הבניה, ובגין תאונות המתרחשות בהם כלפי מנהלי הפרויקטים – תפקיד שכיום אין לא הגדרה בחוק, אל אף שהם אלו המכתיבים את לוחות הזמנים והתקציב למנהלי העבודה, ואף קובעים את ההתקשרויות עם קבלני המשנה.

כיום מנהלי העבודה הם האחראים הבלעדיים לתחום הבטיחות באתרי הבניה, אולם משימה זו מוטלת עליהם לצד משימתם העיקרית שהיא תכנון וניהול תהליך הבניה עצמו. לצד זאת בעשורים האחרונים גדלו אתרי הבניה באופן משמעותי, ומנהלי העבודה פעמים רבות מוצאים עצמם אחראים על עשרות עובדים הפרושים על מספר רב של קומות ולעיתים מספר בניינים – באופן המקשה עליהם לפקח על בטיחות עבודתם.

הצעת החוק מציעה כאמור מינוי עוזר בטיחות, ממצבת כוח האדם הקיימת, שיפעל לצד מנהלי העבודה כ'מכפיל כוח' לקידום ואכיפת הבטיחות באתר הבנייה. הצעת החוק מבקשת להסמיך את שר העבודה, והרווחה והשירותים החברתיים, לקבוע את ההוראות באשר לתפקידו של עוזר הבטיחות ומספר עוזרי הבטיחות שאותם יהא חייב הקבלן המבצע הבנייה למנות. כמו כן יידרש לקבוע מה יהיו תנאי הסף וההכשרה הנדרשת לעוזר בטיחות, ואת הבחינות לקבלת תעודה בתחום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!