דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תכנית סל"ע

עובדי קבלן / הראשונה לקלוט: עובדות הניקיון באוניברסיטת חיפה יועברו להעסקה ישירה

80 עובדות קבלן ייקלטו להעסקה ישירה באוניברסיטה, החל מאוקטובר השנה | מספר מכללות כבר נקטו צעד זה והפעילים מהקואליציה להעסקה ישירה ומתכנית סל"ע של ההסתדרות מקווים שאוניברסיטאות נוספות יצטרפו למהלך

אירוע של תכנית סל"ע (סטודנטים למען עובדים)  לעובדות הניקיון באוניברסיטת חיפה. (צילום: סל"ע)
אירוע של תכנית סל"ע (סטודנטים למען עובדים) לעובדות הניקיון באוניברסיטת חיפה. (צילום: סל"ע)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הוועד המנהל והנהלת אוניברסיטת חיפה הודיעו כי בכוונתם להפסיק את העסקת עובדות הניקיון באוניברסיטה באמצעות עובדי קבלן ולקלטם להעסקה ישירה החל מאוקטובר 2018. כ-80 עובדות ניקיון ייקלטו כעובדי מינהל מן המניין. בכך תהיה אוניברסיטת חיפה לאוניברסיטה הראשונה המובילה את המהלך.  מספר מכללות, ביניהם אורנים, תל חי וסמינר הקיבוצים הובילו כבר מהלך דומה בתחילת השנה.

"אחת המטרות החשובות של אוניברסיטת חיפה היא להכניס קבוצות חדשות אל תוך מעמד הביניים הישראלי" 
אמר נשיא האוניברסיטה פרופ' רון רובין. "הרגשנו שזה לא יכול להיות נכון רק לגבי הסטודנטים שלנו ואנחנו חייבים להעביר את המסר החברתי החשוב הזה גם לגבי העובדים שלנו". יו"ר הוועד המנהל מולי אדן הוסיף: "אוניברסיטת חיפה לא הייתה מעולם מגדל שן מנותק מהחברה והצעד הזה מוכיח שיש לנו מחויבות לא רק למחקר והוראה מצטיינים, אלא גם לערכים חברתיים".

 כבר לפני כשנה וחצי, עם כניסתם של פרופ' רובין ומר אדן לתפקידם הם הודיעו כי יבחנו את אופן העסקת עובדות הניקיון, לאור פניות ומחאה הן מצד קבוצות סטודנטים והן מכיוונם של חברי סגל והציבור הרחב. לשם כך, הוקם צוות מיוחד בראשותו של המנכ"ל וסגן הנשיא ברוך מרזן. הצוות הגיע, לאחר דיונים ממושכים עם כל הגורמים, למתווה המשותף עם ארגון עובדי המינהל באוניברסיטה ולפיו תסתיים העסקת עובדי ועובדות הניקיון באמצעות חברות הניקיון. על פי המתווה, תחל העסקתם הישירה של העובדים בראשית אוקטובר הקרוב, למעט שני בניינים בהם מועד סיום ההתקשרות עם קבלן שירותי הניקיון הוא בסוף שנת 2020. במועד פקיעת הסכם היקשרות זה יקלטו גם עובדים אלו להעסקה ישירה כעובדי האוניברסיטה.

מהקואליציה להעסקה ישירה, אשר החלה במאבק לקליטת עובדי הניקיון והשמירה באוניברסיטאות להעסקה ישירה כבר לפני כעשור נמסר: "הקואליציה הארצית להעסקה ישירה מברכת על המהלך של אוניברסיטת חיפה לעבור להעסקה ישירה של עובדות ועובדי הניקיון.  מאבק עובדות ועובדי הניקיון באוניברסיטאות הוא הוותיק ביותר בו היינו מעורבים וחשיבותו היא גם עבור העובדות והעובדים המסורים וגם עבור הלומדים והמלמדים במוסד שעכשיו יכולים להרים ראש בגאווה. זהו צעד שמראה מחויבות ערכית מצד האוניברסיטה ואנחנו מקווים שאוניברסיטאות נוספות ילכו בעקבותיה".

 

בר גיסין, רכזת תכנית סל"ע (סטודנטים למען עובדים) של ההסתדרות מסרה: "אני מברכת את הנהלת אוניברסיטת חיפה על ההחלטה הנכונה והאמיצה שאומרת באופן חד משמעי: זכויות עובדים הן זכויות אדם. בתור מי שלקחה חלק בהובלת המאבק להעסקה ישירה באוניברסיטת חיפה כסטודנטית לפני שש שנים, אין דרך ראויה יותר לחתום את אירועי האחד במאי, חג האדם העובד, ואת פעילות הסטודנטים והמטה להעסקה ישירה בקמפוס, מאשר בהחלטה זו".

תכנית ס"לע הנה תכנית ארצית שנוסדה על ידי ההסתדרות והתאחדות הסטודנטים, הפועלת כיום בשמונה קמפוסים ברחבי הארץ למען הגברת מודעות הצעירים לזכויות עובדים. פעילי סל"ע נאבקים נגד צורות העסקה פוגעניות במוסדות להשכלה גבוהה ומילאו תפקיד מרכזי מול אוניברסיטת חיפה בצמצום תופעת עובדי הקבלן. לפני כשבועיים, ב-2 במאי, קבוצת פעילי סל"ע באוניברסיטת חיפה יזמה וארגנה פעילות מחאה וסולידריות, שבמסגרתה עשרות סטודנטים בקמפוס החליפו בעבודתם את עובדי הניקיון באוניברסיטה, בזמן שהעובדים קיבלו מחברי התכנית הרצאה על זכויותיהם.

אירוע של תכנית סל"ע (סטודנטים למען עובדים) לעובדות הניקיון באוניברסיטת חיפה. (צילום: סל"ע)
אירוע של תכנית סל"ע (סטודנטים למען עובדים) לעובדות הניקיון באוניברסיטת חיפה. (צילום: סל"ע)

"תכנית סל"ע שמחה על שיתוף הפעולה מצד אוניברסיטת חיפה ורואה בכך צעד חשוב ומשמעותי שמסמן את הכיוון למוסדות נוספים. זה ציון דרך היסטורי שמראה כי לכל אחד ואחת מאיתנו יש את היכולת והחובה המוסרית להבטיח שאף עובד במדינת ישראל לא יהיה עובד שקוף. הסולידריות החברתית ניצחה את השיסוי והאפליה באוניברסיטת חיפה ואנו בטוחים שכך יקרה גם ביתר הקמפוסים. נמשיך לפעול לחיזוק המודעות והעשייה הסטודנטיאלית למען עולם עבודה הוגן עבור כלל העובדים בישראל."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!