דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

עוני אינו גזירת גורל / החל הקמפיין למען העניים: קואליציות של ארגונים הפגינו ברחבי ארצות הברית

ברוח מורשתו של מ.ל. קינג: תנועות דתיות ו-fight for 15$ פועלים יחדיו כדי לדרוש טיפול נכון בעוני העמוק המתרחב בארצות הברית | "הרפובליקנים משקיעים בצבא ובמלחמות והדמוקרטים משקיעים במעמד הבינוני. והעניים?"

משתתפים בקמפיין למען העניים – קריאה לאומית להתחדשות מוסרית, בגבעת הקפיטל שבוושינגטון, ביום ב' ה-14.5.2018 (AP Photo/Susan Walsh)
משתתפים בקמפיין למען העניים – קריאה לאומית להתחדשות מוסרית, בגבעת הקפיטל שבוושינגטון, ביום ב' ה-14.5.2018 (AP Photo/Susan Walsh)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אתמול (שני) התרחשו בארה"ב מספר הפגנות כנגד תופעת העוני העמוק והמתרחב במדינה. במיזורי נעצרו כ-90 פעילים ובוושינגטון 2 מנהיגים. בטנסי חסמו המפגינים כבישים. ההפגנות נערכות ביוזמת 'קמפיין למען העניים', קבוצה דתית חברתית ברוח מורשתו של מרטין לות'ר קינג.

"הרפובליקנים משקיעים בצבא ובמלחמות והדמוקרטים משקיעים בהצמחת המעמד הבינוני. איש לא חושב על העניים". ססמאות ברוח זו מושמעות על ידי ה'קמפיין למען העניים' (#PoorPeoplesCampaign) בסדרה של הפגנות מתואמות ברחבי ארצות הברית, שמטרתן להעלות את המודעות לסוגיות הקשורות בעוני, ובניצול הגזענות להדחקת סוגיית הפערים החברתיים. 

https://twitter.com/GuthrieGF/status/996118987237920770

סוכנותAP  מדווחת כי לפי הודעת ארגון 'הקמפיין של העניים' בוושינגטון הבירה נעצרו הכמרים וויליאם ברבר וליז תיאוהאריס, מנהיגי הארגון. המשטרה טרם אישרה את קיום המעצרים.

המפגינים בארקנסו הפגינו מול בנייני המושל בשקט מופתי. הארגון מתכנן סדרה של הפגנות ששיאן אמור להתקיים ב23 ביוני בוושינגטון הבירה. המפגינים בנאשוויל, טנסי, חסמו כבישים ושר "לכל אדם זכות לחיות".

כ-90 מפגינים אשר חסמו כביש בצעדה מקבילה קיבלו זימונים להתייצבות במשטרה, בעיר ג'פרסון, בעוד 50 מפגינים חסמו כבישים בצעדה מקבילה בצפון קרוליינה.

האם קבוצות לא גדולות של מפגינים החוסמים כבישים ושרים שירי אחווה דתיים עשויות להתפתח לתנועת המונים בעלת השפעה פוליטית? תנועות המחאה בשנים האחרונות נוטות להסכים על מה הן מתנגדות לו, אבל מתקשות לייצר קו ברור אשר בו הן תומכות. ל'קמפיין של העניים' ולמקבילו הגדול יותר FIGHT FOR 15$ יש כתובת ברורה – הממשלה, וגם תביעה ברורה – העלו את שכר המינימום וסייעו לעניים להיחלץ מעוני.

תגובה למדיניות טראמפ?

הפגנות אלו, אשר מקבלות הד ברשתות חברתיות, בתמיכת קואליציית FIGHT FOR 15$ אשר קיימת כבר כמה שנים, עשויות לסמן התחלה של תגובת נגד מאורגנת של השכבות החלשות בארה"ב למדיניות הפנים של הנשיא טראמפ. השינוי המרכזי שחולל טראמפ הוא רפורמת המס הכוללת הפחתות מסים גדולות לעשירים ולתאגידים, לצד נסיונות לעקר את הרחבת שירותי הבריאות שהנהיג קודמו הנשיא לשעבר אובמה.

הרחבה זו, המכונה "אובמהקר", אפשרה למליוני אמריקאים לזכות בפעם הראשונה באפשרות להיות מבוטחים בביטוח בריאות, שהינה זכות בסיסית לכל אזרח ברוב גדול של המדינות הדמוקרטיות. למרות שהנשיא טראמפ נהנה משליטה בממשל, בקונגרס ובסנאט, כמה נסיונות פרלמנטריים לבטל את "אובמהקר" נכשלו. הכלכלן פול קרוגמן, המתנגד למדיניות טראמפ, טוען כי כעת מרבית המאמץ הפוליטי ממוקד בריקון מתוכן של חלקים מהשינוי שחולל אובמה. למשל, ביטול החובה להיות מבוטח בפוליסה מקיפה נועדה לעודד יותר אנשים בריאים יחסית שלא להיות מבוטחים. צעד זה גורם להעלאת פרמיות התשלום לכל השאר, וצפוי לנשל עוד אוכלוסיות חלשות מהאפשרות לביטוח בריאות.

לפי קרוגמן, למרות הפגמים שיש באובמהקר, היא מהווה גם בסיס להכנסת שיפורים ותיקונים מועילים בכיוון ההפוך – כמו מתן זכות לתכניות הביטוח הרפואי הציבורי בארצות הברית – מדיקייר ומדיקאייד – לנהל משא ומתן קולקטיבי מול חברות הביטוח וחברות התרופות, על מנת להוזיל את מחירי התרופות. במהלך הקמפיין, טראמפ הבטיח לעשות זאת, אך הוא נמנע מלממש את ההבטחה. מתנגדיו של טראמפ, חוששים שהוא ינסה לסגור את הגרעון הגדול שצפוי להיגרם מהפחתות המסים שהנהיג באמצעות קיצוצים עמוקים בתקציבי הבריאות והרווחה, גם תוך כדי פגיעה במצביעיו. למשל, קיימת כוונה לפגוע בתמיכות המזון (FOOD STAMPS) שמקבלי התמיכות זכאים להם, ושאחוזם בקרב מצביעיו של טראמפ גבוה יחסית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!